Gå til innhold
Arkivverket

[#62851] Tosten Halvorsen skifte etter ham 4/12-1749 Sarabråten under Opsal, Aker


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Hans familie ved skifte: g.m. Elie SvendsdatterBarn: Martinus 26 aarSvend 18 aarKari g. Ole HansenMarthe 16 aarSpørsmålet er om dette er det samme ekteparet som blir viet 20/2-1720 i Sørum, Akershus, nemlig:Tosten Halvorsen Wildberg og Elie SvendsdatterDisse navnene er ikke uvanlige, men i kombinasjon blir de slett ikke så vanlige.Jeg finner ikke noen barn av dette ekteparet i Sørum kb. de første årene etter vielsen, og det kan tyde på at de har flyttet ut.Noen som har noe kjennskap til familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Arne KjetilJeg har tatt vare på noen gamle notarer om folk i Aker i leting etter min egen familie. Følgende om familie fra Søndre Vilberg, desverre har jeg ikke skrevet ned kilden. Det kan ha vært en bygdebok. Så dette må sjekkes. Embret Hallvourdsen Søndre Vilberg f.ca 1620- g Kjersti Kristensdatter Hvam i NesBarnHalvor Embretsson f.ca 1657-90bg.Kari Tostensdatter Kyken I Ullensaker død 1729Barn 1. Lars Halvorsen til Fløgstad i Ullensaker2. Tosten Halvorsen f.1688 bruker av Opsal KAN VÆRE HAM DU LETER ETTER.3.Marthe Halvorsdatter g Tosten Eriksen Størsrud i Sørum4. Kari Halvorsdatter g Lars Vestby i Sørum5. Berte Halvorsdatter g Hans Børgen i Sørum Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk skal du ha.Kjempebra.Det stemmer med skiftet etter Karen Tostensdatter (død) på Syndre Vilberg i Sørum 1729 7/5, 1730 7/1g.1. Halvor Embretsen dødg.2. Lars Hansen (som er blind)1. Lars2. Tosten3. Engebret 30 år4. Marte g. Tosten Erichsen Størsrud5. Karen v.g. Lars Væstbye6. Berte g. Hans Börgen-----------------------------------7. Halvor 28 årHer er riktignok ikke alderen til Tosten oppgitt, men det er tilstrekkelig med treffpunkter når det står bruker av Opsal (det er vel ikke i Sørum, men i Aker) og f. 1688.Tosten Halvorsen begr. 28 Mai 1745 Upsal eie 55 år.Skiftet etter Tosten var så sent som 1749 4/12 som bodde på Sarabråten under Opsal, antagelig fordi enka Elie Svendsdatter var trolovet med og giftet seg 2.g. med Peder Joensen Østre Skøien, Aker i begynnelsen av 1750.I skifte etter Tosten står det at Svend og Marthe som var umyndige hadde deres søskende barn Halvor Magnilrud som verge.Hvordan sammenhengen er her har jeg foreløpig ikke funnet ut av.Det ville være fint om du fant kilden din Kjersti.Takk igjen, her hjalp du meg virkelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Arne Kjetildet var hyggelig at jeg kan være til litt hjelp.Når jeg begynner å gruble,så hender det at jeg lykkes med å finne det jeg leter etter.Kilde er artikkel av Birger Kirkeby Norsk Slekthistorisk tidsskrift hefte 2, 1999. Romerikinger på 1600 tallet Eiendomstvister som personhistoriske kilder II s.91-1368.10 1679 åpnet en åstedssak for bygdetinget i Sørum. Saken gjalt grensetvister mellom Asak og Nordre Vilberg og Refsums.124 vitne Hallvord Embretsson født august 1620 på Søndre Vilberg 42 år 1664, 60 år 1680. Nedenfor her står familierelasjonene oppført.s.123 Marthe Halvordsdatter Ingjer g Tosten Kyken i Ullensaker. Datteren Kari kom til Søndre VilbergSå slekthistorisk forening er nok det rette stedet å søke denne informasjonen.Eller så kan vi avtale at du kan kopiere fra mitt hefte. Jeg kan gjøre det på jobben, men må betale for dette.Viktig å nevne at Per Otto Asak Hefte 4 2000, har noen innvendinger til slekten på Asak fra denne artikkelen.Jeg har også et hefte fra gamle Manglerud bydel. Desverre er ikke slekten på Manglerud gård nevnt før ved skifte etter Ole Arberssøn fikk skjøte 1767 g.1755 med Karen Abrahamsdatter Nordre Hovind i Fet sogn, men født 1725 på Torshov i Lørenskog. Han eide Balnes gård i Fet sogn.Fra Bragernes prosti 1664-66 DigitalarkivetNr 70 10 Bragernes provsti Aggers Prestegield Aggers Sogn 1666Halffve Gaarder Mangelrud 3 tpr. Status Førenamn Etternamn Alder270 Opsidere Halvor 32 år271 Sønner Hans Halvorsøn 5 år272 Sønner Niels Halvorsøn 3 år 273 Huusmend Ole Pasbog 45 år274 Deris Sønner Ole Olsøn 8 årDigitalarkivet 2008. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 19.03.1999 WebCens © Jan Oldervoll 1998-2008Mitt tlf 22271527 privHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Hei Kjersti,Jeg har vært på Riksarkivet og fått kopiert fra NST 1999. Takk for kildehenvisningene !Jeg så nærmere på skiftet etter Karen Tostensdatter Søndre Vilberg i Sørum fra 7/1-1730.Der står det at sønnen Tosten Halvorsen er gift og boende på Oppsaleie i Aggersheret. Da er den i boks (jeg var noe i tvil da Opsal også er en går i Frogner i Sørum).Søskenbarnskapet mellom Halvor Tostensen Magnilrud og barna til Halvor Tostensen og Eli Svendsdatter på Oppsaleie har jeg grundet nærmere på.Lenken er vel til Tosten Erichsen og Marthe Halvorsdatter Størsrud i Sørum. Marthe er søster av Tosten Halvorsen.Barn av Tosten Erichsen og Marthe Halvorsdatter er bl.a. følgende:Ingebret, f. 15/2-1710 i Størsud i Sørum Peder, f. 19/2-1712 samme sted Jøran, f. 19/-1714 samme sted Halvor, f. 28/9-1716 samme sted Erich, f. 2/8-1719 samme sted4 av disse navnene som faddere og kausjonister for hverandre (unntatt Jøran foreløpig) finner vi igjen i Manglerud-området og er nok identiske med disse.Foreldrene giftet seg ca. 1705 skulle jeg tro og i perioden 1705-1710 har de vel fått Kirsten (g.m. Mads Joensen Bryn) og Inger Tostensdøtre som vi finner igjen i søskenflokken i Manglerud-området.Bedre dokumentasjon trengs.Eli Svendsdatter, f. ca. 1687, står jeg fast på. Hilsen Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Rettelse: Søskenbarn Halvor Tostensen Magnilrud og barna til Tosten Halvorsen og Eli Svendsdatter Oppsaleie skal det selvfølgelig være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Arne Kjell Detter er bare et lite halmstrå.Jeg har sett i de avskrevne tingbøkene som Romerike historielag har lagt ut på nettet, et sted hvor Halvor Tostensen Manglerud var innblandet i et gårdkjøpDesvere ikke mer enn dette. Hvis jeg kommer over det så hører du fra meg.hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei IgjenJeg har notat om kjøpebrev 14.11 1689 utstedet på Onsrud i Ullensaker Kjøpebrev tingprotokoll 28 s.129b 14.11.1689Kjøpebrev utstedet av Trund tostensen paa Onsrud og Halvor Embretsson Vilberg i Sørum sogn paa hustru Kari Tostensdatter`s vegne, til deres Moster Anne Halvoursdatter og mand Oluff Løken i Holter som lydende paa 1/2 g.. 1 skpt og av 3 p 18 merk smør med bøxel i gaarden Haffour Rotnes som dem og deres søster Ane Tostensdatter mm godsarvelig er tilfalden efter deres bestefader Halfour Ingier og bestemor Gurre Ingier dog saa som pantepengenes vederlag nemlig 220 rdl forn Oluff Amundsøn og arvinger at følge efter odelsmennens utgivne pantebrev etc intil forøvrig betelesNB Så Dato som jeg kan ha skrevet feil av 08.01 1687Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk skal du ha.Det virker som du har en database for Aker og Akershus i hodet.Dette er jo Tosten Halvorsen Opsaleies forfedre på morsiden. Her har vi flere søsken av hans mor Kari Tostensdatter som var ukjente for meg.Da er tiden inne for å granske bygdebøkene for Ullensaker nærmere.Jeg har ikke klart å finne flere treffpunkter på at Tosten Erichsen og Marthe Halvorsdatter Størsrud i Sørum flyttet til Aker (Magnilrud) med barna.Takk igjen Kjersti.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Arne Kjetil Dette er gøy, jo jeg har lett etter famile i Aker og noen ganger litt på måfå, men jeg har notert ned og tenkt at kanskje, er det noe å samle på. Jeg har i de siste årene begynt å føre dette inn på ark i dataen uten program og må derfor huske en del ting. jeg kaller det hjernetrim. Ellers så har jeg familie fra samtlige bygder og kommuner i Akershus og en del famile fra Groruddalen og fra husmannsplasser under Ullevold gård.Jeg så innført giftemål i Aker trolovelse 23.09 1738 i Aker mellom Kirsten Tostensdatter Manglirud og enkemannen Mads Joensen Bryn. Forlover for ham Johanes Johnsen Fjeldhuset og for henne Siver Knutsen Teisen.Jeg tror hun hadde broren Peder Tostensen Manglirud trolovet i Aker 22.12. 1735 med pigen Anne Simensdatter Braaten under Ryen Forlover for ham Engebret Larsen Lambertseter og for henne Hans Gullichsen HalmbråtanDet merklige eller så har presten skrevet feil navn For det ser ut som pige Anne Simensdatter Bråtan blir forlovet 2 ganger Neste gang er 10.09 1736 trolovet i aker med enkemann Hans Thomesen Forlover for ham Peder Nilsen boende på Tøyen og for henne Hans Olsen BergsNå må jeg avslutte,har en 16 åring som krever retten til datamaskinenHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Arne KjetilFant på oversikt over pantebøker i Aker 20.12 1736 skjøter Tosten Erichsen gården Manglerud29.12 1748 Tosten Manglerud begravet 70 årHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Der satt den. Den klarte du også.Takker igjen Kjersti. Du er toppen.Dette må da være Tosten Erichsen fra Størud i Sørum.Oversikt over pantebøker i Aker - finner du det på nettet ?Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Arne KjetilPå hovedsiden på venstre side, her på digitalarkivet er det et felt som står Skannet tinglysnings... et eller annetDet er 3 alternativer Ene inneholder kun dokumenter for 2 steder/fylker husker ikke helt det' Men trykker du på paantebok /pantebokregister og området AAkershus, så får du Aker. Oslo er Kristiania ført.Panteregisteret gir en enklere oversik, men det er også lettere å lese.Je tror også at Tosten Erichsen kan ha kommet fra StøsrudJeg har sett at en Halvor Manglerud var stevnet av 05.07 1684 Kanskje dette er en slektning, ikke vet jeg. Sak nr. 87 i tingboka Aker 1684 (nr. ) Mons/eigneur/ Jesper Balckenburg paa Niels || Nielsøn gaardsfoeget paa Skoum gaard hans vegne || bewiiste ved een riigens stefning dat/erit/ Agg/ershuus/ d/end/ 5 July: 84: || at have citerit Halfvor Mangelrud, for denn gaard || Mangelrud hand sidder og beboer, og for/schreffn/e Niels || Nielsøn sig af veledle H/err/ comiss/arie/ Anders Boyesøn || til oddel har tilforhandlet; jligemaade er og citerit || at proue Hans Bestum, sampt Christen Refstad, og || Christopher Aarewold; med meere sam/m/e stefning || er omformeldende, som i acten schal vorde jndført. || Dernest blef i rettelagt een richtig copie af den høg||kong/elig/ oberhofræts dombsslutning, jmellem for/schreffn/e || Halfvor Mangelrud, og Niels Nielsøn, dat/erit/ Agg/ers/h/uus/ || d/end/ 3 Martj 1684: vnder rigens sch/riffuer/ S/eigneu/r Hans Nielsen || haand, som blef oplæst; Jligemaade blef fremlagt || Niels Nielsøns schriftlig begiering til Kong/elig/ Maj/este/t || stadsfoeget S/eigneu/r Christen Hansøn, dat/eritChristiania dend = 27 Novembris 1683: med forschreffne Seigneur Christen Hansøns befaling til bøigde lænsmanden Hans Bestum, af for||meld, at hand med vidne same begiering haf/ve/r at forret||te; hvilcken forretning af ha/nnem/ findes derpaa schrift||lig forfattet; og med Christen Refstads og Christopher || Aarewolds zigneter bekreffted; Hans Bestum, Christen || Refstad og Christopher Aarewold, tilstoed, at da de tilbød Halfvor Mangelrud de = 15 rdr: bøxelpenge og de = 9 dr: i omkaastning, vilde Halfvor imod||tage || de = 9 dr: Mens som hand icke vilde imodtage || de = 15 dr: gaf Mons/eigneu/r Balchenburg som da hos var til || swar, at hand dennem ey sckulde bekomme, med || mindre hand for/schreffn/e bøxelpenge og vilde annamme. Og derpaa erbyder de sig at giøre æed. som de og || for retten derpaa aflagde; end og blef i rettelagt || Niels Nielsøns schriftlig jndgifvende og paastand, || dat/erit/ denne dags dato: Og effter forsch/schreffn/e jndlægs || formeld optalte Balchenburg udi retten = 44 rdr: || og formeente og paastoed at Halfvor Mangelrud || dennem iche af retten blifver lefveret; Meed || meere sam/m/e jndleg er om formeldende og vdi ac||ten schal vorde jndført; Halfvor Mangelrud || hertil og jmod at sware, møtte, og j rette lagde || den Kong/elig/ oberhofræts domb in original, som og || for rætten blef oplæst; forregifver og at || hand icke hafver kundet sware sin resterende land||sckyld, fordj hand ey hafver kundet bekomme de || ha/nnem/ tildømbte dombpenge; Nock fremlagde || Halfvor sit schriftlig jndlæg af denne dags dato || som og for rætten blef oplæst, og i acten schal || vorde jndført; Balchenburg, formeente at Boyesøns || skiøde tilholder Niels Nielsøn, at nyde landsckylden || af for/schreffn/e = gaard = 1682: Og derpaa fremlagde Boyesøns || schrifftlig attest af den = 27 Octobr/is/ 1682: effter hvilcke || documenters formeld, Balchenburg var domb begie||rende; og til sig tog, de af ha/nnem/ i retten fremwiiste = 44 rdr: || Halfvor Mangelrud var af Niels Nielsøn begierende || hand af for/schreffn/e = 44 rdr: wille annamme hvis land||sckyld Halvor til ha/nnem/ sckyldig befindes og || resten af omkostningen Halfvor tildømbt er || nu maatte leveris; Balckenburg formeente at || ded nu war for silde?? at tilbyde landschylden : og hvad om||kostningen er angaaende??, formeen hand Halfvor bør || at giøre ansøgning om. Og schal ha/nnem/ leveris, naar || hand dommene med paa||schrevene qviteringer vil || fra sig levere; og eschede en før domb. Halfvor for||meente det var ey forseente at tilbyde landsckylden, || efftersom Nils Nielsøn har hidtil jndehafft de ha/nnem/ til||dømbte dombpenge; Balckenburg formeente hans || paastand er ey gyldig til at svare hans leye||lendings pligt; Sagen optages til neste ting til hvilcken || tid parterne sig har at lade jndfinde, og endelig domb || at afwarte; Hilsen Kjesrti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Bra. Og takk igjen Kjersti.Vel - tilstrekkelig mye taler for at dette er Tosten Erichsen Størsrud:Navnet, søskenbarnskapet mellom hans sønn (gjennom hans kone, Marthe Halvorsdatter) og Tosten Halvorsens barn omtalt i skifte i 1749 på Sarabråten under Oppsal, samt barnas navn i Aker som er overensstemmende med navnene til Tosten Erichsen Størsrud, født i Sørum.Så over til Halvor Manglerud i 1684:Her har vi nok Halvor Larsen Manglerud, 32 år ved manntallet i 1666.Under Vestmork i Lørenskog gårdshistorien fremgår det at han er sønn utenfor ekteskap av Lauritz Jensen Rustad i Aker og halvbror av Gulbrand Larsen oppvokst på Rustad. Jeg tror det var han som overtok en gårdpart av Østensjø da gården ble delt rundt 1660. Guldbrand var jevngammel med Halvor. Guldbrand omtales som boende på Brevig i Enebakk i 1684 under en rettssak, men der finner jeg ham ikke. Han ble oppkalt etter sin morfar Gulbrand som bodde på Østensjø på begynnelsen av 1600-tallet.Lauritz Jensen var gift 2.g.m. Magdalene Gundersdatter fra Holmen i Aker. Hun igjen ble g.2.g.m. Tosten Gundersen fra Øvre Øyen i Odalen. Han kjøpte, i tillegg til at han overtok Rustad med sin kone, også Søndre Langerud i 1694 var det vel.Sistnevnte ektepar er også mine forfedre.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.