Gå til innhold
Arkivverket

[#62857] Elling Aanonsen Ettestøl (Vegårshei, A-A) til Amerika i 1902


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Elling Aanonsen Ettestøl, f. 2/1 1880, reiste til Amerika fra Kristiania 11/4 1902 med 'Montebello'. Han var fetter til min oldefar, Elling Nilsen Askekjær-Loftskjær. Elling Aanonsens foreldre var Aanon Andreas Johnsen (som jf. Vegårsheiboka var fra Mørfjør i Tromøy sogn) og Inger Ellingsdtr. Ettestøl.Jeg har imidlertid problemer med både å finne ankomsten til Amerika (formodentlig Ellis Island) og å finne ham i andre amerikanske kilder. Hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Elling AnnonsonArrival Date: 24 Apr 1902Age: 23 yearsEstimated Birth Year: abt 1879Gender: MalePort of Departure: Liverpool, EnglandShip Name: IverniaPort of Arrival: Boston, MassachusettsFriend's Name: C FrersenLast Residence: ChristianiaMicrofilm Roll Number: 5

bilete5628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk! Han må vel da ha reist med 'Montebello' fra Kristiania til Liverpool - og derfra til Boston med 'Ivernia'.Står det også 'Friend: Ingvald Fjeldstad' i siste kolonne, eller gjelder det neste passasjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon av slektsforholdene omtalt i innlegg 1: Elling Aanonsen og Elling Nilsen var ikke fettere. Her er det noen unøyaktigheter i Vegårsheiboka. Elling Aanonsens morfar var Elling Knutsen Ettestøl, mens Elling Nilsens morfar var Elling Olsen Ettestøl - og DE var fettere (begge f. 1808).Dette betyr imidlertid ingenting for min interesse m.h.t. Elling Aanonsen Ettestøls videre skjebne i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.