Gå til innhold
Arkivverket

[#62859] Sephora i Ringsaker


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Ved folketellingen i 1801 dukker det spesielle navnet Sephora opp på ei 52 pr gammel enke som bodde på Tande i Ringsaker. Navnet Sephora har jeg bare funnet en gang før i Ringsaker og det er Sephora Pedersdatter som forpaktet Opsal fra 1612, enke etter presten Jens Bugge.Altså Sephora Andersdatter 52 år på Tande-eie i 1801.Er det noen som kjenner til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at det kun er to i Norge med Sephora som fornavn i 1801. Legger en lenke til Sephora , enken på Ringsaker her også: LenkeHåper noen navneksperter kan fortelle om hvor navnet kommer fra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg greier ikke tyde mor til Zephoras navn , Cathrine Pedersdtr?? . Har heller ikke greid å finne vielsen til Corporalen til nå, men det finner forhåpentligvis Thor ut selv.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Noen litt tvilsomme kilder på Fam.s har en Arne Arnesen Wold i ca passe alder født her på Wold i Grue ?LenkeSer at det er mye navnlikhet her i 1801, så det kan være værd å undersøke om det kan være samme mann?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Tror nok det er rett med Pedersdtr på Cathrine. Har ikke funnet deres vielse i Ringsaker,men jeg kan jo ha oversett den. Ellers tror jeg det menes at de bor på Wold i Ringsaker,men jeg kan ta feil. Den du henviser til i 1801 var f i 1800,en smule ung til å få barn i 1750 eller misforstår jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det kan jo være at de er gamle når de får Zephora og at de er viet før 1734(de eldste kirkebøkene i Ringsaker starter da)Men de kan være hvorsomhelst fra også. Kanskje de fikk flere barn i Ringsaker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For meg er det nærliggende å rette oppmerksomheten mot Sephora Bugge på Opsal. Alle de jeg har vært borti med dette navnet stammer fra henne. Hun kan være dansk, men kan også være hollandsk. Sephora og Jens Bugge sitt brylupp ble holdt av Krukow på Tjerne og det tyder på at Sephora muligens kan ha vært av samme slekt som Krukow sin kone og da dansk????Hvem denne korporalen Anders Arnesen på Voll (Vold betyr jo fysisk vold - gjør det ikke?) var vet jeg ikke. På Mælum i Furnes i 1697 finner jeg Brynild og Arne Samuelsen som soldater. Brukeren på Mælum var født på Opsal. Samuel Eilertsen som muligens havnet på Bergust er en kandidat til farskapet for Brynild og Arne, var også født på Opsal. Samuel kan ha hatt kjerringa si fra Narud.Disse soldatjobbene kunne gå i 'arv', men Arne Samuelsen er kanskje noe gammel til å være far til Anders Arnesen, men bare muligens.Jeg har også som arbeidsteori at Eilert på Kolstad og Bertil på Rør slekter til Opsal.Så dersom noen har noe å bidra med her, så kan det hende en kan løse ei slektsgåte som ville interessere mange.Ellers har jeg gjentatte ganger lagt inn spørsmål om dette som berører Opsal, men det vil bare være tilfeldigheter om noen dukker opp med noe her.Hilsen Thor Wold Bøhmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En annen mulighet er jo at Katrine Pedersdtr kan være datter av Peder Mikkelsen Kvarberg og Kari Bertelsdatter Mælum. Kari døde i 1722, men Katrine er ikke nevnt i skiftet så vidt jeg vet og da er det vel lite sannsynlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I tema 34072 om Zephora Pedersdatter og Jens Hansen Bugge er det mye som er drøftet før , så derfor prøver jeg med en lenke dit: Lenke Bøhmer&nr=49&antinnlegg=148&startnr=&antall=&spraak=#ankerMye av denne debatten hadde jeg glemt.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.