Gå til innhold
Arkivverket

[#62871] Martinus Monsen født i Romedal ca 1820, død i Furnes


Gjest Oline Lillerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Oline Lillerud

Martinus Monsen født i Romedal ca 1820, død i Furnes. Gift 27 des 1854 med Agnete Mikkelsdatter. Hans far var Mons Hansen. Hvem var denne Mons Hansen i Romedal og hvem var han gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

ALT MÅ SJEKKES,da det kun er fra FS!Flere barn av Mons Hansen og kari Johansdatter: Johan,født 9 nov 1809: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500219921197&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hedm&juris2=Hedm&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hedmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeRangdi,født 11 aug 1811: LenkeHans,døpt 21 mars 1813: LenkeMarthe,døpt 21 okt 1815: LenkeChristian,døpt 8 nov 1817: LenkeJohanne,døpt 3 nov 1822: LenkeAnne,døpt 5 juni 1825: Lenke Foreldrene giftet seg 25 sept 1809:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen 26 sept 1809,mellom ungkar Mons Hansen Sande og pige Kari Johansdatter Sande,fra kirkeboken: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9102&idx_id=9102&uid=ny&idx_side=-78>LenkeSamme par,fra klokkerboken:LenkeFant bare en aktuell kandidat ved tellingen 1801 som var ugift.Kanskje 'din' Mons Hansen i 1801,på gården Irstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg tror dette må være Mons Hansen som var på Sande-eie i 1801. Han var g 25 sep 1809 m Kari Johansdatter. De hadde sønnen Johan døpt 18 nov 1809. Han var møller i Nordbrynkværn og gift to ganger. Johan har etterkommere som er bønder her i bygda. Jeg har sett raskt på dette en gang og ikke kommet noe særlig lenger. Kari Jonsdatter sitt opphav er ukjent for meg, men jeg har foreldrene til Mons som man altså finner på Sande som husmenn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Thor!Du har nok rett i at det er den Mons Monsen som bodde på Sande i 1801,med kona Oliv Gulbrandsdatter og hennes to barn,Ole Johannessen,8 år,og Hans Jørgensen,8 år(!?),første gang gift.Hans Jørgensen er gift med Lisbeth Monsdatter på 63 år.Merkelig!? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10416&gardpostnr=7#nedre>LenkeMons Hansen og Oliv Gulbransdatter hadde disse barna: Lisbeth,døpt 29 des 1899: LenkeMarthe,døpt 23 april 1801: LenkeHans,døpt 10 mars 1803:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Else Kieldsdatter Sande(se telling ,første lenke i innlegg 6) døde 22 des 1806,70 år gammel.(nr 2,venstre side)Hun var enke da hun døde. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8853&idx_id=8853&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Lisbeth Monsdatter Sande (tellingen 1801,innlegg 6) ble gravlagt 15 feb 1805,66 år gammel(nr 13,venstre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Se (9) Else Kieldsdatter Sande(se telling ,første lenke i innlegg 6) døde 22 des 1806,70 år gammel.(nr 2,venstre side)Hun var enke da hun døde. Hun var gift med brukeren på Sande som også var lensmann i bygda. Hun har ingen slektsrorbindelse med de vi diskuterer her dersom jeg er riktig oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ann-Mary: Hvordan man skal tolke ft 1801 for Sande er jeg rimelig usikker på, men jeg tror at dette må være feil avskrift. Har ikke tilgang til orginalen, men det må sjekkes. Mons Hansen burde da være oppkalt etter sin morfar. Altså Mons og Lisbet Monsdatter er da hans mor. Hans Jørgensen må ha fått feil alder og merknad?? Hans er vel gift med Lisbet og Mons Hansen sin far?? Kanskje kunne alderen til Hans være 68, 78 eller noe med 80???Kanskje kunne vi få Lars Ove Wangensteen til å slå opp det for oss en gang han er på SA. Han er meget hjelpsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.