Gå til innhold
Arkivverket

[#62876] Brenner uerstattelige aviser


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor E Fredriksen

Fra AftenpostenPå Follum Gård på Ringerike ligger en samling nordiske og ikke-nordiske aviser fra 1800-tallet lagret. Nesten 3000 hyllemeter. Dette er komplette avissamlinger som ble reddet fra destruksjon i 2002.Ildsjeler ved Nasjonalbiblioteket og Universitetet i Oslo fikk fraktet samlingen til Follum Gård for trygg oppbevaring. «BRENNING!!!»Men fredag kjørte et transportbyrå inn til Follum Gård. I lommen hadde de med seg en ordre fra UiO.Aftenposten.no har fått tilgang til innholdet i ordren bortkjøringsselskapet viste til eieren av gården, Nils Christian Bang. Der fremgår det at avisene skal kjøres til Jevnaker miljøstasjon. Nederst på ordren står det: 'BRENNING!!!'.TristLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Dette er uhyrlig, og det er forstemmende at brenningen er beordret av Universitetet i Oslo. Uten å bli for følelsesladet må jeg få uttrykke at den ansvarlige, teknisk direktør Frode Meinich, burde finne seg et arbeide som han passer bedre til.Jeg har hatt stor glede og nytte av aviser i slekts-, samfunns- og bedriftshistorisk arbeide, og aviser er et viktig kildetilfang idet de gir et enestående innblikk i sosiale og kulturelle forhold i den tiden og på det stedet de gjelder. Beklageligvis er de færreste norske aviser digitalisert og indeksert, hvilket gjør at man må oppsøke arkiver og biblioteker hvor enn i landet de er og bla seg gjennom aviser, side for side. Det er tungvint og tar lang tid.Jeg vil ikke nøle med å kalle brenningen barbarisk. Avisene må bevares og gjøres tilgjengelige, fortrinnsvis gjennom skanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Bokbål må det ha vært mange av. Jeg vet ikke hvem som beordret demolering av Døvblindes ukeblad i puntskrift årgang 1956-1970, sånn ca. Men vekk er de i alle fall - etter mange års oppbevaring på Kråkstad gård med påfølgende avlevering til Mo i Rana (Men de var vel knapt leselig for seende!). Uansett har dette ført til at døvblindes historie også er vekk, fordi en viss blinde-genral Husveg på et gitt tidfspunkt mer eller midre erklærte at 'historioen begynner med meg' - og sendte alt av blindehistorisk matreriale i fyren eller på fyllingen. Men han ble snytt!! Mye er berget - utrolig nok - og ligger et visst sted, men dessverre ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg registrerer at Andrê og Tore oppfatter meg som en slags 'riks-scanner', og det morer meg, selv om jeg ikke ser på meg selv som noe i nærheten av det.Hadde jeg hatt muligheten og økonomien skulle jeg gjerne ha tatt jobben, hvis dette hadde vært til nytte for miljøet. Så hvis noen har en løsning på det, så mottar jeg gjerne forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Helt enig med André Martinsen (og andre) om at brenning av disse avisene er helt UHYRLIG !Flotte greier hvis ugjerningen lar seg stoppe i siste øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Selv pleier jeg å bruke Finn om jeg har noe jeg ikke trenger, men tror andre kan ha lyst på. Det må da være noen som ser verdien i disse avisene. Samlingen kunne vel om så ha blitt splittet opp og fordelt på lokale biblioteker rundt om i landet/norden/europa, som ikke sitter på slikt materiale fra før. Kanskje de til og med er villige til å betale for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til nr. 12. Jeg vil se det som en fordel å kunne ha utenlandske kilder lettere tilgjengelig her i Norge...Men jeg ser ikke helt poenget med å ta vare på nesten 3000 hyllemeter med papirutgaver så fremt nevnte aviser allerede er mikrofilmet og eller digitalisert. UB i Oslo, for å ta et eksempel, har da en rekke utenlandske aviser på mikrofilm, mens NB har vel de fleste norske.Såfremt man kan forsikre seg om at det blant de 3000 hyllemetrene ikke finnes eksemplarer som ikke er mikrofilmet/digitalisert, så forstår jeg ønsket (fra noen) om å brenne overskuddsmaterialet.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.