Gå til innhold
Arkivverket

[#62883] Skredder enkemann Simen Johansen Kjernet og hustru Eline Amundsdatter


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Finner ikke opplysninger om foreldrene til: Serine SimensenForeldrene heter:Far Skredder Simen Johansen Kjernet. Mor Eline Amundsdatter. Född omkring 1839.Serine, se kildeinformasjon om kirkebok.Født 27-04-1874 Elverum kommune, Hedmark fylkeSide 58, nr. 153, døpt 12/7, fødested: Støen,foreldre: Skredder enkemann Simen Johanssen Kjernet ? år, og kone Eline Amundsdatter ca. 35 år.KildeinformasjonFylke: Hedmark Prestegjeld/sokn:ElverumKirkeboktype:Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 11, Periode:1869 - 1879Oppbevaringssted: Statsarkivet i HamarOpplysninger om Serine i: Bok: Norges Lokomotiv personale 1955, side 311. Johannes Flagstad, født 25/4-1877 i Vang, gift med Serine født Simensen, født 27/4-1874 i Elverum. Tre barn: Harald, Einar, Signe.Serine konfirmert, se kildeinformasjon om kirkebok. 06-10-1889 Elverum kommune, Hedmark fylke 2).Side 199, nr. 46.KildeinformasjonFylke:HedmarkPrestegjeld/sokn:ElverumKirkeboktype:MinisterialbokNummer (arkivreferanse):13Periode:1880 - 1890Oppbevaringssted:Statsarkivet i Hamar Datter Signe Flagstad. Født 08-03-1912 Vang kommune, Hedmark fylke.Källor1) Skannede kirkeboksider, Elverum 1869 - 18792) Skannede kirkeboksider, Elverum 1880 - 18903) Skannede kirkeboksider, Vang i Vang 1871 - 1885Tar med takk imot all hjlp jeg kan få - har gitt opp! Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Foreldrene Simen og Eline var ikke gift med hverandre da Serine ble døpt. Han er enkemann, hun gift kone. Begges 1. leiermål. Serines dåp.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 11 (1869-1879), Fødte og døpte 1874, side 58. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8896&idx_id=8896&uid=ny&idx_side=-62>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er det gått 9 år etter folketellingen, mye kan ha skjedd. Jeg finner tre Eline i Hedmark. En i Elverum, men hun er over 30 år i 1865 med mange barn. Neppe henne? Lenke De andre 22 og 29 år.Det er antakelig bedre å lete etter Eline i kirkebok for Elverum for å finne henne som mor til barn før 1874. Og vielsen hennes. I følge Serines konfirmasjon ble hun født på Støen.Samme med Simen han har jo mistet en kone, antakelig fra Kjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg kjenner heller ikke til Elverum, men når du gjorde meg oppmerksom på at de ikke var gifte, når Serine ble født, så kan jeg jo lete etter ekteskap etter hennes fødsel. Jeg hadde helt glømt bort at hun var født utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det må være rett. Du er toppen. Jeg kom til å tenke på at det sikkert ikke var noen vits i å lete etter et nytt ekteskap. Hun skildte seg sikkert ikke.Nå går det framover, skal du se - takk være deg. Hjertlig takk. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Glad du setter pris på hjelpen! Alderen for Eline i 1865 og 1900 stemmer overens, men ikke med den i dåpen 1874. Men slik er det ofte med aldersoppgaver. Ft-1900 gir en intial M som kan sjekkes med Elines dåp ca 1834.Simen er derimot vanskeligere. Som skredder reiste han kanskje rundt en del? Finner bare 1 i ft-1865 som oppfyller kriteriene: Simen Johansen skredder. Jeg har søkt åpent slik at flere skrivemåter dekkes. LenkeMen ... det er slett ikke sikkert at han var skredder i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg fann Elines fødsel og dåp: født 02-05-1835Side 51, nr. 65, døpt 28/5, foreldre: Titel? Amund Pedersen Støen og hustru Marie Syversdatter.Men noe M, sto det ikke der.Kildeinformasjon Fylke: Hedmark Prestegjeld/sokn: Elverum Kirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 8 Periode: 1830 - 1842 Oppbevaringssted: Statsarkivet i HamarJeg tror den lenken du sendt: Folketelling 1865 , Eline ca. 30 år, stemmer på hennes første ekteskap.Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

For å være 100 % sikker på at det er rett Eline, hadde det vært best å finne en fødselsdato for Serines Eline. Vet du hvor Eline døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hva du mener med Serines Eline, men jeg er ganske sikker på, med de opplysninger vi har nå, at Eline døde i Vang. Johannes og Serine bodde i Vang Hedmark og Eline bodde hos dem etter hva jeg kan forstå.Serine Simensen er født 27/4-1874 i Elverum, som du ser i tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Når jeg selv jobber med å finne aner, vil jeg som regel koble opplysninger om fødelsdato som jeg finner i begravelse, vielse eller konfirmasjon med hva jeg finner i dåp, for å være sikker på at jeg har rett person. Det er bare det som mangler angående Serines mor Eline. Indisiet vårt er navnet, Elverum og Støen. Jeg er 99% sikker på at det er den samme Eline som vi finner på Støen i Elverum i 1865.Men jeg er litt forsiktig etter at jeg for noen år siden holdt på å gi en tippoldemor feil foreldre. I det tilfellet var det 2 personer som hadde samme navn, samme gårdstilhørighet i samme prestegjeld, og nesten lik alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg skal gjøre et forsøk for å finne Elines død. Det er jo litt vanskeligere, så det kan ta litt tid.Takk for at du ikke gir deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har kikket litt i Vang og ser at der står mange fulle fødselsdato, men dessverre for en del kun året. Lykke til med jakten! Hvis du ikke skulle finne noe, har jeg flere tips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Trenger nok dine tips. Nå har jeg letet igjennom Vang, Hamar og Elverum, til hun skulle ha blitt 90 år.Jeg kan selvsagt ha misset henne, men jeg var iallefall veldig nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er masse jobb. Flink har du vært! Dumt hun ikke var der. Kanskje ble hun eldre enn 90. Tipset er Statsarkivet på Hamar. Spør etter dødsmelding eller skifte etter Eline Amundsdatter Støen, Elverum/Vang/fødselsdatum/1900-tellinga. Eller i denne tråden her på DA LenkeHåper du får et raskt svar. Sjansen for at det er et skifte er vel ganske bra, hvis hun er den vi tror, var det jo to kull med barn.:-) Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

God morgen! En annen sak som skulle være et ganske enkelt oppslag, bare man er i nærheten av kilden. Det var jo folketelling i 1875! Mon tro du finner Serine på Støen på det tidspunktet? Folketellingen befinner seg på Statsarkivet i Hamar. Kanskje finnes den opptrykt, også. Det er også telling i 1885. Dette er virkelig en spennende familiehistorie. Jeg har forventninger, jeg også nå, om å få vite hvordan det gikk etter at Serine kom til verden. :-) Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei, du og God morgen!En gang i høst, skal jeg ta meg til Hamar, og da skal jeg ta med meg informasjonen fra deg.Dette er et mer spennende prosjekt enn du kan ane. Dette er prosjektet om Briskebyen, en bydel til Hamar, der jeg vokste opp sammen med mange andre barn, som hadde lykken å få vokse opp der.Jeg samarbeider med alle familier, men det ser ut som om det bare er jeg som kan litt om slektforsking. Når jeg ikke kan, så tar jeg hjelp av Digitalarkivet. Min erfaring er, at alle slektforskere deler med seg av det de vet. Slektforskere må være et eget 'slekte'. Det er orden og struktur, og så er de veldig snille.Ha en fin dag - nå må jeg ut i haven - sola skinner. Kommer tilbake i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Flott prosjekt! Kos deg med sola og hagen. Jeg ser fram til å lese resultatene etter den planlagte turen til Hamar. Fint om noen med 1875-telling for Elverum som leser dette, kan bringe opplysningene om hvem som bor på Støen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg har sett litt mer på det her. Det jeg nå har om Eline er.Født 02-05-1835, Elverum kommune, Hedmark fylkeSkannede kirkeboksider, Elverum 1830 - 1842Side 51, nr. 65, døpt 28/5, foreldre: Titel? Amund Pedersen Støen og hustru Marie Syversdatter.Kildeinformasjon Fylke: Hedmark Prestegjeld/sokn: Elverum Kirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 8 Periode: 1830 - 1842 Oppbevaringssted: Statsarkivet i HamarI din lenke står det: Resultat fra søking i gårdsmatrikkelen for 183875 Støen Amund Pedersen, , 0-3-9-0 5/48 L£.Eline er født 1835 og dette var 1838Kan vi tro at denne Amund er Elines far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, jeg tror det. Men vi bør helst VITE at han er Serines morfar. Og da er det jeg har foreslått at 1875-telling og et skifte eller dødsmelding etter Serines mor, med 100% sikkerhet kan knytte Serine til denne slekta. :-) Et skifte skal jo liste opp alle arvingene. Kan også inneholde avdødes fødselsdato. 1875-tellingen må jo være spennende stoff da! Hvis Eline Amundsdatter fortsatt bor sammen med Gunder Toresen, den svekne ektemann og deres felles barn, samt sin lille datter fra sidespranget. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.