Gå til innhold
Arkivverket

[#62890] Pofyri - en arvelig sykdom


Gjest Berit S. Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit S. Olsen

Vår familie har fått rede på at vi med stor sannsynlighet lider av AIP - akutt intermitterende porfyri. Og da, ifølge Heiberg ved RH, den store Gjømle slekten fra Sørlandet. Vi blir nektet gentesting hvis vi ikke kan bevise at vi tilhører denne slekta.Ola Tellefsen Ubostad f. 30. mai 1814 i Bjelland Vest Agder er opphavet til sykdommen. Han giftet seg 16. mars 1834 i Mykland med Gunil Kittelsdatter og de bodde på Gjømle i Fjære. Ola døde i 1882.Jeg har slekt både i Fjære og i Bjelland (Grindheim)og er interessert i Olas forfedre for å se om vi har felles aner.Men all opplysning er av stor betydning.Dette er av stor viktighet for vår familie å få brakt på det rene!På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Porfyri er samlebegrep for en rekke lidelser som kjennetegnes ved at forstyrrelser i kroppens stoffskifte gir et for høyt nivå av det kjemiske stoffet porfyrin i blod urin galle osv.Porfyrin trenges bl.a. for å danne hemoglobin . Veldig sjelden 1 av ca.200.000 får det .Det er arvelig. I Norge er det mest utbredt i Junkerdalen-Nordland og i Aust-Agder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit S. Olsen

Tusen hjertelig takk til alle som har prøvd å hjelpe meg. Nå vil jeg undersøke nærmere om jeg via disse personene som dere har bidratt med kan finne en forbindelse. Min tippoldefar Ole Larsen ble født på gården Brandsdal i Grindheim i 1824 Foreldre: Barbro Iversdatter f 1801 og Lars Olsen f 1796. Det er forbindelse mellom disse og Ola Tellefsen jeg først og fremst er ute etter. Men også barna til Ole Tellefsen kan være nyttig å se nærmere på. Det håpløse er jo at jeg ikke kan få rede på mer om slekten videre fremover pga taushetsplikten. Noe som jo er forståelig. Men jeg har vel aldri hørt at pasienter blir bedt om å dokumentere tilhørighet til en slekt før de kan gentestes. Som dere skjønner er dette en alvorlig sykdom. Til alt hell har jeg holdt på med slektsforskning i mange år så jeg vet jo litt om hvordan man går fram ;-) Igjen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Berit S. Olsen

Tusen takk Ann-May! Du har lagt ned mye verdifull arbeid i å hjelpe meg videre :-) Jeg har god kontroll på den delen, men det er en evt.forbindelse mellom disse og Ola Tellefsen jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.