Gå til innhold
Arkivverket

[#62900] Hjelp til tyding av krk.bok Bragernes


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hva som står under 'døpte mannekjønn 1832 Bragernes. Nummer 10 på side 23. Jeg mener navnet skal være Ole Frederik. På forhånd takk! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk Gunn! Foreldre er, etter det jeg kan se: Syvert Hansen og Justine Wright. Kan noen se hva som står under Skomagersvend? Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

En av fadderne kan se ut til å være kone Maria Førlund ell. Sørlund i Konggade. Jeg kan se noe som kan tolkes som Møllene og Engene, men det hjelper ikke mye. Det kan også se ut til at det står S.L. under navnet til Ole - noe vi har tolket som Søelægd tidligere. Er det noen som kan hjelpe meg å tyde resten? På forhånd takk! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Etter foreldrenes navn synes jeg det står J. brandposten. Veldig usikker på J. og posten, men mener det ellers står brand...Ole Fr. s.l. 3d.( er nok sjølegd og noe med tredje ett eller annet militærbegrep, kanskje kompani ?)Fadderne er ikke så lett, men prøver: k.(kone) Maria Fo?slund i Kongaden, p.(pike) Olava Ingebretsen F...holm?, Niels W.. på Engene, Ole .... ved M..ll... og Peter Grettum? i Konggaden. Hjemmedøpt af .. Lindstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hjertelig takk Berit! Jeg lurer på om det kan stå Brandvagten? Jeg mener i et annet tilfelle å ha lest at han bodde i Vagthuset. Jeg prøver å finne denne karens komfirmasjon - uten særlig hell.Dette med sjølegd - det var vel det vi kaller militærtjeneste i våre dager.Og så et dumt spørsmål, antageligvis: Måtte man være konfirmert for å tjenestegjøre? Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Forbokstaven i fornavnet til Lindstrøm, hva kan det være? H? Jeg forsker på Lindstrøm familier i Buskerud, Oslo, Akershus og Oppland. Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser denne slik:Barn: Ole Frederik S. L., 3 R. (Søe Lægd, 3. Rode)Foreldre: Syvert Hansen Skoemagersvend, Justine Wright, J (eller p(aa)) Brandposten.Faddere: K(one) Maria Foslund i Konggaden, P(ige) Olava Jngebretsen p(aa) Frieskolen, Niels Winther p(aa) Engene, Ole Bardoe ved Møllene og Petter Giettum i Konggaden.Anmerkning: Hiemedøbt af Jf (jomfru) LindstrømMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hertelig takk skal du ha Else! Jeg kommer tilbake til dette med konfirmasjon. Jeg har sjekket Bragernes, Strømsø og Lier i det jeg mener kan være aktuelle år (1847-52). Er det noen som vet om det er levert inn noe vedr. konfirmanter fra Tangen og Åssiden til Statsarkivet - gutten burde jo være konfirmert synes jeg. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Berit! Eiker har jeg nok ikke tenkt på, nei. Der skal jeg lete, så absolutt. Faren, Syvert Hansen bor med sin eldste sønn Thomas (ført opp som Tommas Christian) i Bjærgfjærdingen i 1865. Ole Frederik kan jeg ikke finne. Faren ble enkemann i 1838 og satt igjen med 3 små barn.Birgithe Maria f. 1824, Thomas f. 1828 og Ole Frederik f. 1832. Jeg finner heller ikke Birgithe Maria i 1865, men henne har jeg da iallefall funnet konfirmasjonen til. Det har vært skikkelig vrient å kartlegge denne familien - fortsatt mange hull. Takk for tipset! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Nei, I Eiker finnes han heller ikke (1847-53)Det kan jo være at ungene ble satt bort etter at Justine døde. Finnes det noen oversikt over bortsatte mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja, den muligheten er der - uten at jeg har funnet dødsfall på noen av dem. Birgithe Maria ble komfirmert i Bragernes 8.10.1843. Hun var da 19 år (Broren Thomas ble komf. samme sted 15.4.49 - 20 år)De kan jo ha emigrert også.Men siden presten har notert sjølegd på Ole, så bør han jo ha levd en stund - og han skulle/burde være komfirmert, synes jeg nok.I Drammen by er det vel bare Tangen og Åssiden som kan være aktuelle - siden de andre kirkene er gjennomgått.Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Dersom de har emigrert - hvordan kan jeg finne ut av det? Jeg har sett at databasen her inneholder fortegnelse over folk som har bosatt seg over there i 1880 bl.a., men det er ikke godt nok med Ole Syvertsen og alderen, synes jeg. Finnes det noen fortegnelse som er litt mer konkret. Som f.eks. hvor han kom fra, foreldre etc.etc.Jeg leter gjerne selv bare jeg får litt hjelp med hvor. På forhånd takk.Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg har sjekket litt løselig i dødsfall for menn i Bragernes. Ikke at jeg har funnet Ole Frederik enda, men jeg har notert meg at presten har føyet til LL og SL ved begravelsen til flere barn. Altså barn som var altfor unge til å være soldater. Summa summarum - du har nok helt rett Berit, men du verden for en merkelig ting å bestemme for presten. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke sikkert, og derfor blir det bare tror. Kan ikke tenke meg at daværende eller påfølgende prester satt og skrev inn alt dette mange år etterpå. Da ville vel ikke håndskriften og blekket se likt ut som resten av innføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja, her er det bare å gå igang å lete skjønner jeg. Jeg fant en Ole Syvertsen død i 1848, men han har jeg sjekket ut - han har andre foreldre (dersom noen skulle begi seg på leting) Men jeg er fortsatt interessert i å vite hvordan jeg søker meg fram til emigranter. Kan være kjekt å vite i alle fall.Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.