Gå til innhold
Arkivverket

[#62902] Søker etter to fra Hardangerfjord område.


Gjest Jan Frode Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Karlsen

Sven? født 1844 og han dro til Amerika i 1867 sammen med en yngre bror, Sjue født 23/04-1849. De byttet etternavn i Amerika til Thomson. Den andre som ble Svens kone i Amerika, Anne Helene Espe født 05/09-1853 på Espe. Hun kom til Amerika i 1875. Trenger opplysninger om deres slekt i Norge. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Carsten Ja dette var for gjort. Jeg må tro det stemmer. Det ser ut til at Sjur dro alene til Amerika,eller har du funnet Sven også?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Carsten Du løste den ene floken for meg, den med de to brødrene. Jeg kan bare bukke og takke for din hjelp. Ha en God dag. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei igjen Carsten Ja så er det bare å bukke igjen. Jeg har prøvd å lete etter henne men det er jo så mange prestegjeld i Hordaland, så det er nesten som den berømte nålen. Mange takk skal du ha for god innsats. Ett lite spørsmål på siden Carsten: Du skulle vel ikke vite hvem prestegjeld eller kirke som hører under 'Røran' eller 'Røen' i N. Trøndelag? Ha en foratt God dag Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Tommy. Det er meget mulig. Jeg søker etter en Andreas Sakariasen (Solberg) født 1830. Han skulle være Husmann på Dueskaraasen. Når en ikke er kjent på de kanter er det så mange prestegjeld å søke i. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Dueskaraasen er i Bjugn, Sør-Trøndelag. Når du er usikker på hvor en gård kan være, søk i Digitalarkivet(til høyre på åpningssiden): landsøk/scroll ned til gardsnavn, navn/børjer på (skriv bare de første bokstavene - skrivemåten dengang kunne være så som så). Jeg gjorde dette, og Bjugn var det eneste som kom opp. velg også hvilket folketellingsår søket gjelder!vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Grete og Tommy. Først takk til deg Grete for ett nytt og nyttig tips. Så deg Tommy. Det er Andreas Sakariasens foreldre jeg søker etter og bakover. Jeg har den du visr fra 1865. Da jeg ikke hadde peiling på hvilket prestegjeld han kom ifra er det noe vanskelig. De to lenkene er veldig greie. Du sier Sivert er uekte. Han jeg har er født 11/12-1859 og er den person som er viktig da han har mye slekt og familie i Amerika. Ser du hvem som er hans foreldre? Så langt takk for gode svar. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Grunnen til at jeg nevner Sivert her, er at da må foreldrene være gift etter 1856, og ved å finne giftemålet, vil du trolig finne fødested og navnet på faren til Andreas.Mer info om Bjugn LenkeSer at kirkebøkene fra 1857-1924 er gått tapt i brann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei igjen Tommy. Ja det stemmer at dette er luftet før. Sivert er født 11/09-1859 ikke 11/12 som jeg sa. Han døde 12/01-1939 i Minniapolis. Så dette har jeg fra familien i Amerika. Jeg vet ikke når foreldrene giftet seg, så jeg kan ikke si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Karin Romstad

Anna Helena var datter av Øystein Knutson Nedre Børve i Ullensvang br.1pl.1. Nausto (1819-72) g. 1847 m. Adolfina Karolina Sjursdatter I. Jåstad br.2 (1824-). Anna Helena hadde 5 søsken som alle utvandret til USA. Det antas at Adolfina Karolina utvandret til USA som enke, siden alle barna bodde der.Adolfina Sjursdatter fra Jåstad var var datter av Sjur Peterson bosatt Jåstad, men fra Espe br.1(1787-1867)g. 1812 med Adolfine Karoline Persdatter Kornladen (1795-1844) fra Bergen.Øystein Knutson Espe, var sønn av Knut Jonson Stana br. 2 (1775-1871) gift 1818 med Anna Helena Knutsdatter(1788-1858). Anna Helena var datter av Knut Øysteinson Brattespe br.1 (1747-1835)g. 1786 Anna Johansdatter (1752-). Anna Johansdatter var fosterdatteren til Fredrik Danielsen Dedichen (d.1772) fra Bergen g.1748 med Anna Helena Quist (1703-90)datter av kannestøper Jacob Johnsen Quist i Bergen.Ref.l Gards-og ættesoge for Odda, Ullensvang og Kinsarvik bind 4 I og 4 II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Karin Takk for at du svarte. Jeg har Øistein og Caroline med 7 barn. Når det gjelder Sur Pedersen har jeg ikke kone til han, bare to barn, Adolfine og Peder. Det var inntresant å høre at alle barna utvandret til Amerika og at Adolfine dro overe senere som enke. Jeg har en god del om disse folkene, men det er forsatt noen hull å fylle. Jeg er takknemlig for alle opplysninger du måtte ha. Ha en god dag Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.