Gå til innhold
Arkivverket

[#62913] Emigrasjon fra Oslo


Gjest Bjarte Espedokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Espedokken

Hei!!Jeg jobber med min slekt og har kommet over et problem. Når jeg søker etter Svend Haaveldsen Torpo i en utvandringsprotokoll for Oslo (Der de fleste fra Hallingdal reiste fra) finnes han ikke. Han bodde på gården Torpo i Ål i Hallingdal i 1865. Jeg har fått opplyst at han reiste på 1870-80-tallet. Jeg har selv funnet masse info om han i USA. Det var noen som sa at det på nettet ikke var fullstendig. Kan dere hjelpe meg med dette?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Det var synd. Statsarkivet i Oslo hadde ikke tid å lete for meg. Noe jeg også regnet med. Siden jeg selv bor såpass langt unna Oslo, har jeg ikke selv mulighet til å lete der. Derfor håper jeg at noen av dere tar dere tid til å hjelpe :D Det hadde vært toppers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Du skriver at du har mye data på ham fra USA. Hadde vært greitt å få vite hva han kalte seg der borte, fødseldato, etc.Ved utflyttingen i 1880 synes jeg det står at han er født i 1805 (!) og da lurer jeg på til hvem han skulle? flyttet/emigrerte han som 75-åring alene ?Er det f.eks. nedenstående person du leter etter norske emigrasjonsopplysninger om ?Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: Svend Thorpe Census Date: 1 May 1885 County: Norman Locality: Rockwell Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1805 Race: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Er det denne Svend (1865-tellingen) du trenger emigrasjonsdata på ?Torpe nedre Torpe Aal TorpeFørenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand AlderSvend Havels. Husfader Gaardbr Selveier 64 Gols pr.gj.Birgit Solvesd. hans Kone g 59 Aals pr.gj.Haavel Svends. deres Søn hjælper Faderen ug 28 Aals Ole Svends. deres Søn hjælper Faderen ug 19 Aals Solve Svends. deres Søn ug 17 Aals Halvor Svends. deres Søn ug 13 Aals,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Takk for svar Kurt. Det er han rette du har funnet i folketellingen i 1865. I USA har han kalt seg Thorpe.Jeg har jobbet en del med å finne ut hvem han dro med. Det ser ut som om han dro med sin sønn (Som står rett over han på utflytterlisten) Kona hans døde i 1875. Altså dro han 5 år etter konens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

I tillegg må han ha reist med tre andre barn (De står ikke i utflytterlistene) Grunnen til at jeg tror dette er at jeg har funnet Ole, Halvor og Håvel som barn av han i USA. Og disse er født mens kona til Svein levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Grei avklaring. Skal sjekke immigrasjonsbasen hos Ancestry en gang til. De andre sønnene kan godt ha reist over senere, det var ganske vanlig.Her har vi Sølve i 1900 census, men da er vel faren Svend død.1900 United States Federal CensusName: Solve Thorpe Home in 1900: Rockwell, Norman, MinnesotaAge: 49 Birth Date: Jan 1851 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: AmericanImmigration Year: 1880Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Ingeborg Marriage Year: 1881 Marital Status: Married Years Married: 19 Residence : Lake Ida & Rockwell Townships, Norman, MinnesotaHousehold Members: Name Age Solve Thorpe 49 Ingeborg Thorpe 45 Bertha Thorpe 18 Sophia Thorpe 15 Simon Thorpe 9 Selma Thorpe 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kan dette være sønnen Haavel med kone og barn som ankommer Baltimore (eller NY?) den 4. juni 1884 med S/S 'Hohenstaufen'. Alderen stemmer jo dårlig for Haavel, men den kan jo være feilskrevet.

bilete5689.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Canadian Passenger Lists, 1865-1935Name: Ole Svendsen Torpe Gender: Male Age: 20 Estimated Birth Year: abt 1847 Date of Arrival: 1867 Port of Arrival: Quebec Roll: C-4522Står at han er fra Hallingdal.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det ser ut til å være blink Hanne Line.Er dette samme person i 1900 census mon tro ? Han er født i januar 1845, så det kan stemme med at han var 19 år ved den norske folketellingen i 1865. Immigrasjonsåret er ført som 1866, men det er bare ett år off.1900 United States Federal CensusName: Ole S ThorpeHome in 1900: McDonaldsville, Norman, Minnesota Age: 53 Birth Date: Jan 1847 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: AmericanImmigration Year: 1866 Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwaySpouse's Name: Johanna M Marriage Year: 1870 Marital Status: Married Years Married: 30Residence : McDonaldsville & Winchester Townships, Norman, MinnesotaHousehold Members: Name AgeOle S Thorpe 53 Johanna M Thorpe 49 Bergete T Thorpe 20 Henry J Thorpe 18 Oscar J Thorpe 16 John C Thorpe 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Svend Haarelsen Arrival Date: 19 May 1880 Estimated Birth Year: abt 1805 Age: 75 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Destination: United States of America Place of Origin: Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: City of New York Port of Arrival: New York Line: 11 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_426 List Number: 571 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesSalve Salvesen 29 år, står rett over Svend. Det er vel sønnen selv om det står feil patronym.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, med Hanne Line på laget, finner man ut av det meste.Her er et staselig bilde av den gamle damen 'City of New York', eiet av Inman Line. Tror den opprinnelig hadde bare to skorsteiner.

bilete5698.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.