Gå til innhold
Arkivverket

[#62914] Hvem var Ole Larsen Lien (d. 1788, 53 år gammel), Os 1. kone?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se innlegg 202, 204, og 205 her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=61016&sok=&nr=2&antinnlegg=205&startnr=&antall=&spraak=n#anker>Lenke for mer om Ole Larsen.Da dattera Anna ble født 1767 Lenke , står mora som Anna Hansdtr, men jeg lurer på om det er rett da jeg ikke finner noen som passer. Det er ikke han som ble gift med Anna Monsdtr i 1763, for de får en datter Synneve i mai 1767.Muligheten er der for at de kom fra et annet sted, f. eks. Fjelberg hvor en Ole Larsen blir gift med en Anna Hansdtr i 1766 (n° 16 her) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1788), Kronologisk liste 1766, side 28. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, men det er vel for det meste hypoteser Anita kommer med når det gjelder Anna Hansdtr. Da går jeg ut ifra at det ikke står noe mer i bygdeboka heller.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så bare at hun refererte noe fra Os-soga, men jeg har ikke undersøkt dette nærmere.Hadde forøvrig tenkt at jeg skulle bi ferdig med 'de røde' før jeg drar på en minferie i moregm, men det skjema holder ikke. Forøvrig gå det greit fremover med å kildebelgge det meste, men jeg fanger jo ike opp evt nye tilkommere til familiene.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det var jo disse fadderne og da, det er mulig at hennes hypotese er rett.Det skal noe til Arnfrid! Ta deg en velfortjent miniferie du-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Kjellaug, Ola Larssen Stumo (ca. 1736-1783) og Anna Hansdtr. Eide (ca. 1728-1795) som du fant viet i Fjelberg, bodde først på Stumo i Ølen og seinere på Eide i Ølen. (Anders Haugland, Ølen 1B, side 146, nr. 15).Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Arne, så er de eliminert.Tilbake til Os og Fusa da.Kanskje står det noe i Os-soga om barna de fikk foruten Anne, det kan jo hjelpe å se på faddere og barnenavn.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Os 3 s. 779Ola Larson Lien f. 1735-1788 g. 1. Anna Hansdtr. Vinnes fra Strandvik 1744-1772 barn i dette ekteskap. Anna 1767, Hans 1769-d.ung.Så kommer 2. ekte. 1773 Anna Johannesdtr. Tveiterås. barn: Johannes 1774-d.ung, Lars 1776, Marta 1779, Anna 1782-d.ung, Kari 1784, Mari 1784-1803, Ola 1787-d.ung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Han bygsler gården i 1766, etter stefaren og moren, så det er vel ikke så sannsynlig at han har vært så langt vekke. Han har bror Erik f. 1733 som tar borgerskap som kippermester i bergen. Eller holdt familien seg i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.