Gå til innhold
Arkivverket

[#62919] Døpt Kristian Lindstrøm, hva betyr bokstavene foran navnet?


Gjest Anita Bjørtuft
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Bjørtuft

I kirkebok for Rikshospitalet: Lenke står det endel forkortelser i forbindelse med dåpen til Kristian Lindstrøm f 29.10.1901 dåp 9.nov 1901. Kan noen hjelpe meg med hva det betyr?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Faren er født på Østre Toten, moren i Øystre Slidre. Faren står med Aronsen som farsnavn, og det er opplyst at moren døde døde 16/8 1911. Det står at foreldrene giftet seg 10/2 1884 i Østre Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Tusen takk! Var usikker på dødsdatoen til Seborg Tollefsdotter. Har lett i mange kirkebøker i Oslo og finner ikke hvor hun er begravet. Det står XFV 27/4 1911 og F 29/9 1915 foran både Kristian og Erling.Hva står det for? Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Takk for hjelpen Ann-Mary, men disse opplysningene er nok fra meg til Abrahamsen. Lurer fremdeles på disse bokstavene i kirkeboka. mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Olav Sveinall

Tallene må jo være datoer. Det er ingen tall 'under streken' som er over 12, så det må jo henvise til en annen dato. Kan det være noe som er skrevet inn i ettertid, f.eks når man konfirmerte seg, når andre søsken ble født eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Ja, tallene er nok datoer, men hva kan FXV stå for? Og hvis moren døde i aug 1911 som står det her og da forstår jeg ikke hva FXV 27/4 1911 kan bety. I folketellingen for 1900 bodde de i Teresegaten og tilhørte Fagerborg Kirke. Har forhørt meg med dem, men de fant ikke henne begravet der rundt denne tid. Jeg har ellers lett i alle kirkebøkene for Oslo etter hennes begravelse. Også i Østre Slidre hvor hun kom fra.Etter sin mors død ble disse to guttene satt bort til en bonde i Skiptvedt som 'betalingsunger', som det ble kalte den gang, iflg presten i Skiptvedt som jeg har snakket med.Håper det er noen som kan hjelpe meg her med disse forkortelsene. Kan det være forkortelser for kirkelige handlinger eller for menigheter?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Det er samme datoer og bokstaver som er notert i margen for brødrene Erling og Kristian. Jeg antar at de kan ha hatt bruk for dåpsattest samtidig, og gjetter at dette var et notasjonssytem kirkebokføreren brukte når det ble skrevet ut attester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hvis moren døde og de ble satt bort, er det Kris(X)tiania Fattig-Vesen som har trengt attest, og de som har betalt for barnet? bare et forslag sånn fra løse luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Tusen takk! Godt forslag, det kan høres sannsynlig ut. Finnes det noe register fra Fattigvesenet? Ønsker å finne ut av på hvilken gård de kom. Reiser bort i 2 uker og får ikke kommet på nett. Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.