Gå til innhold
Arkivverket

[#62920] Aron Arntsen Strand I Sortland


Gjest Kjell Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Riseth

I bygdeboka for Stortland er nevnt et ektepar Aron Arntsen og Anna Didriksdatterfra Strand i Sortland. Jeg kan ikke finne noen Arnt Arntsen i folketellinga .Som datter er nevnt Andrea ( Andrina ) Aronsdatter født 1829. død 1922. Aron Arntsen ble gift 3 gang med Emte Marie korneliusdatter på Steiro i Hadsel. Der står det at Aron hadde Andrea fra er tidligere ekteskap. Var det Anna Didriksdatter som var Andrea sin mor eller var det kone nr. 2 og hvem var hun ? Hvem var Aron Arntsen og hvor kom han fra ? kamskje det står noe i bygdabok for Sortland nr.IV men den er veisst ikke utgitt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Aron Olai Arntsen (1807-1838) og Anna Didriksdtr (1788-1851) var ikke gift. Aron var yngste sønnen til Arnt Jonsen og Olava Olsdtr på Roksøya i Sortland. NB: Det var Emte som hadde tre ekteskap bak seg, Aron var hennes andre mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet en konfirmasjon i Hadsel i 1843, nr.4 Lenke Men navnet til moren stemmer vel ikke helt med hva du har skrevet. Her skjedde det noe rart, eller rettere ingen ting, da jeg la inn innlegget. Prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

Er det da den rikrige Anna Didriksdatter jeg finner her i folketellinga for 1801? Lenke og hva med hennes mor. Det er litt rart etternavn. men det skal vel slutte på nilsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Johan I. Borgos

1. Anna var datter av Didrik Schiøtt Pedersen og Dorthe Hydscher Nilsdtr på Strand i Sortland.2. Andrina/Andrea (1829-1922) blei gift med Ole Johannessen (1821-1918). De fikk fem barn, og bodde lengst på Holand i Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Ann-Mary Engum

Barna til Ole Johannessen Holand og Andrea Aronsdatter: Johan Albert,født 7 april 1860(tvilling med Abel Carolus):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2651&idx_id=2651&uid=ny&idx_side=-44>LenkeAbel Carolus,født 7 april 1860: Lenke Hansine Caroline,født 23 april 1858: LenkeI 1865 bor Andrea Aronsdatter og Ole Johannessen på Kjønvold i Sortland.Har da barna Nikolai og Martin,som skal være født i 1863 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved 1900 tellingen bor Andrea og Ole på Jerstad i Hadsel. Er fattigunderstøttet.Ser at Ole er født i Trondheim.Alderen på Andrea er 3 år feil.De bor sammen med sønnen Henrik og svigerdatteren Lina Larsdatter,født 1856 i Namdalen(Hun var ganske mye eldre enn Henrik) [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1866&kenr=018&bnr=0066&lnr=00>LenkeDåpen til Henrik Karl,født 24/10-1870,døpt 22 mars 1871:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Når Ole Johannessen giftet seg med Andrea Aronsdatter sto det at han var født i Gudbrandsdalen,og ved tellingen 1900 står det at han er født i Trondheim.Faren skal hete Johannes Olsen,ifølge vielsen i innlegg 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående Ole Johannessen og Andrea Aronsdatter Her er innflyttingen deres til Sortland. Nr 1 og 2,innflytter 14 juni 1856.Og her står det at Ole er fra Froen (Fron) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Aron var yngste sønnen til Arnt Jonsen og Olava Olsdtr på Roksøya i Sortland(setning fra innlegg 2)Søsken av Aron Olai Aronsen(Arntsen)Beret Cathrine,døpt 13 okt 1799: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100434469521&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Nlan&juris2=Nlan&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nordland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeElisæus,døpt 1802,ifølge FS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

Takk for alle opplysninger. Her har jeg endel og jobbe med. Når det gjelder Oøe Johannesen så har jeg tidligere fått endel opplysninger om han . Jfr. nr. 56677. Iflg. bygebøkene fra Sør-Fron og NordFron så kom han og familien i 1838 til Inderøy i Nord-trøndelag før han dro videre til Hadsel. Slekta han går langt tilbake i disse bøkene.( Det er vel derfor det stor Trondheim i Folketellinga )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.