Gå til innhold
Arkivverket

[#62921] Gårdmann Mikkel Syversen Kartomten og hustru Lisbet Pedersdatter.


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Lise Mikkelsdatter, født 14-08-1861, gift med Johan Pedersen, født 26-07-1855, begge i Vang Hedmark. De giftet seg 1883 i Vang, bopel: Libakken.Jeg har lest om familien i Vangsboka, av Odd Stensrud i samarbeide med Ole Jacob Tomter: g.nr. 115 – 152.Men jeg finner ikke Lises foreldre. Jeg har letet i folketellinger og i kirkebøker. Det står mye om Lise, som mor, se: Asbjørn Røsbak: Døypte i Vang H. 1886-1900, Digitalpensjonatet, Digitalarkivet.Men hvor finns Lises foreldre: Gårdmann Mikkel Syversen Kartomten og hustru Lisbet Pedersdatter.Stort takk til den som løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Vigselen til Lise og Johan (nr 10)Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 15 (1871-1885), Ekteviede 1883, side 331. Permanent sidelenke: LenkeHer er Mikkel oppført som Pedersenmvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Takk for hjelp, MEN --Jeg har også sett alt det der, men i Skannede kirkeboksider Vang i Vang, 1855 - 1870, side 85, nr.107, står det døpt 20/10, foreldre: Gårdmann Mikkel Syversen Kartomten og hustru Lisbet Pedersdatter.Kanskje jeg har funnet feil Lise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det bør stemme, 1861 15 = 1876.Det ser så bra ut alt som både dere og jeg har funnet, men jeg må på en eller annen måte få vite hvorfor det står Mikkel Syversen, når hun ble døpt.Er det noen som har funnet dåp på en annen Lise?I Vangsboka får jeg se at det står født 31/7, men det står et spørsmålstegn bak. Den Lise som jeg har funnet er jo døpt 14-08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det kanskje har løst seg. Jeg tenkte på det du sa om at det kanskje var prestens feil, så jeg letet fram Lise i Klokkerboken i stedet for Ministerialboken, som jeg hadde gjort tidligere. Der står det riktignok at hun er født 15/8, men døpt 20/10-1861. Der står det Mikkel Pedersen, men her er han sadelmager, om jeg leser rett. Det står også Lisbeth Pedersen og Kartomten. Fadderne er de samme etter hva jeg kan se.Se: Skannede kirkeboksider Vang i Vang 1854 - 1896, klokkerbok side 131, nr. 107.Tenk at det går lettere å løse problemer når man er flere. Takk til alle som har hjelpt til.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.