Gå til innhold
Arkivverket

[#62924] Hvorfra kom Gulbrand Juelsen og kona Anne Hellene Olsdatter?


Gjest Jan Erik Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Hansen

Hei, hjelper et søskenbarn av meg med slekten hennes på den andre siden. Men nå stopper det helt opp på den ene siden hennes. Det gjelder ovennevnte par som gifter seg i Aker, Oslo 1816 nr.20 h. side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7691&idx_id=7691&uid=ny&idx_side=-150>Lenke Kommer ikke videre bakover på de. Finner dem ikke i folketellingen for 1801. Ikke står de som innflytter til Aker. Han er riktignok soldat. De får den første ungen i 1816 nr 116 Lenke og barn nr. 2 i 1820 nr. 50 Lenke . Fadder Karen Olsdatter, mulig søster av Anne Hellene. Barn nr 3 i 1822 nr 68 Lenke Barn 4 i 1824 nr. 114 Lenke . Fadder Ole Olsen, mulig bror av Anne Hellene. Og så har jeg funnet Gulbrand sin død i 1826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser ikke ut for at de er på Norderhov i ft 1801.Fant Anna Larsdtr Tandberg her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10220&gardpostnr=109&personpostnr=2154#nedre>LenkeDet nærmeste jeg kommer en Anne Helene Olsdtr er denne født i Ås, Akershus i 1788: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 2 (1778-1813), Fødte og døpte 1788, side 120-121. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se bort fra Anna Larsdtr Tandberg over, det er jo helt på viddene!! Den Anne Larsdtr som var mor til Gulbrand over må jo være nærmere 30 år i 1801!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (7): Denne Juul Olsen som var på Bjørnstad i 1801 var kanskje faren til Gulbrand Juelsen som ble døpt 22/4-1791 i Norderhov (innlegg 2).Rett nok ble Juul Olsen trolovet 20.nov.1790 og g.29.des. i Hole med Berte Jacobsdatter. Men han var jo ungkar da lejermaalet med Anne Larsdatter fant sted. Se trolovelse og vielse nederst på høyre side. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Takker så mye for innspill. Det er vel store sjanser for at det er rett foreldre på Gulbrand Juelsen.Men å finne en sikker forbindelse er vel umulig. Men hvorfor er han ikke med i tellinga for 1801? Anne Hellene Olsdatter kan jo bare være nevnt som Anne Olsdatter i samme telling og da er 4980 aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

9 og 10: Ja, jeg tror det er samme person ettersom gardsnavnet, Bierche, er det samme.Det blir nok ikke enkelt å finne Anne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.