Gå til innhold
Arkivverket

[#62939] Knut Olsen og Anne Iversdatter fra Sør-Fron, til Tromsø?


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg holder på med et par mennesker som gifter seg et sted nordover fra Trondhjem til Tromsø, og tror de begge to må være utvandret fra Sør Fron i Gudbrandsdalen.Knut Olsen Holen flyttet fra Øverbygda 12. juni 1843 til det Trondhjemske. Han var 18 år gammel.Anne Iversdatter 'Forårrødningen'?? flyttet 15. juni 1841 til Trondhjem. Hun var 22 år (født ca. 1819). I 1819 er det jo likegodt født ikke mindre enne fire Anne Iversdøttre i Sør Fron. Hvem er hvem?Anne Iversdatter, 2. februar 1819 Anne Iversdatter, 2. juni 1819 Anne Iversdatter, 25. september 1819 Anne iversdatter, 20. desember 1819Kan noen hjelpe meg å finne ut hvilken av disse Anne Iverdatter dette kan være, og hvor kan de imidlertid være gifte. De ender illefall opp i Tromsø, der slekta bodde videre.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg holder en knapp på den første Anne, født i februar 1819. Foreldrene er iflg. kirkeboka Iver Andersen Gravemoen og Ragnill Syversdatter. På slektssidene til Tor Onshus finnes en Anders Iversen Forrerønningen (Forrårønningen) født 1824 med de samme foreldrene. Anders og Anne burde dermed være søsken. (På sidene til Tor Onshus kan du følge slekten på farsiden et par ledd til bakover.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Kjempeflott Trond. Tusen takk. Så det var Forrerønningen det stod. Disse sidene til Tor Onshus, har du en adresse til dem? Da tar jeg utgangspunktet i det du har der.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Torbjørn! Du nevner Tromsø i innlegg 1). Siden jeg arbeider en del med det området, skulle jeg gjerne vite om du mener byen Tromsø, eller Troms. Og når omtrent skulle dette være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Alvin. Med dette menes byen Tromsø. Ihvertfall bodde sønnen Ola Knutsen der i 1865. Han var gift med karen Birgitte Krane.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Her er det noe som jeg ikke får til å stemme. Knud Olsen skulle være født omk. 1825. Ole Knudsen (sønnen?) gifter seg i Tromsø i 1847 med Karen Bergithe Krane. Ole var da 26 år gammel, og skulle da være født omk. 1821, og da kan han ikke være sønn av Knud Olsen født omk 1825! Ole var født i Froens Prestegjeld (Nord-Trøøndelag). Går du inn på lysningen, Nr. 51 i 1846 (Lysningsprotokoll Tromsø 1838 -51) får du en rekke opplysninger om Ole. Denne Oles far var en Knud Olsen. Ole Knudsen døde i 1861, og i 1865 sitter Karen Bergithe igjen i Tromsø med tre døtrer. De hadde desssuten sønnen Johan Arent Rikard f: 1854 som ble oppfostret i Målselva, men kom tilbake og giftet seg i Tromsø i 1878. Han drev bondegård på Dramsveien i Tromsø (egentlig Tromsøysund), og merkelig nok der kjøpte jeg melk som liten guttunge! Dessuten er jeg født på Nøtterøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Med Froens Prestegjeld menes selvsagt Frons Pr.gj. i Gudbrandsdalen, det har selvsagt ikke noe med Fro-havet som jeg hadde forvillet meg ut på! Men nå har jeg kommet meg i land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hundre år siden jeg var her inne, så nå får jeg svare. Tusen takk skal du ha. Ja, dette er for en bekjent av meg, så det er bra å få retta opp i eventuelle feil. Men da skal jeg ta dette tilbake til etterkommeren av disse, her nede i Tønsberg.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.