Gå til innhold
Arkivverket

[#62940] Garden KLEPPEN på BUD ?


Gjest Mona Johanne Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Johanne Falch

Noen som vet hvor Peder Pederson f:1798 og Ellen Olsdtr f : 1805 kom fra ? dei bodde på Kleppen på Bud i 1801- tellingen. eg har prøvd forskjellige kirkesogn men syns at spesielt Bud Kirkebøker er spesielt vanskli. dei hadde datra Erika Lund Kleppenf:1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er det denne Peder Pederson du mener , han er her hos sine foreldre på Kleppen , i Bud 1801: LenkeDa er det vel først og fremst Ellen Olsdatter du søker opphavet til?Skal se om jeg finner vielsen eller barnefødsler i kirkeboka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå forstår jeg problemet med å finne dem i de scannede kirkebøer. Det ser ut til at det mangler en del nettopp rundt 1832 ...og minst en 10-års periode med vielser og barndåper.Har du funnet barna i 1865-tellingen ?Håper noen har tilgang til gard og slektshistorie fra Kleppen , så du kan få hjelp her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

Beklager eg har gjort en stor FEIL, Navn og det hele EG SØKER PEDER ANDERSON F. 1762 bosatt Kleppen i 1801 OG SYNNEVE PEDERDTR F. 1765, OG EG HAR ALLE BARNA DEMES, men eg har heller ikke opphavet til konen til Peder Rederson Ellen olsdtr, så eg beklager dette at eg kan ta sånn feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vi kan alle ta feil i farten, men kirkebøkene for Bud på den tiden blir ikke lett å finne fram i, er jeg redd.Her er muligens vielsen til paret fra denne kilden? Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Peder Pederson og Ellen Olsdatters foreldre står vel ikke har, så da må letingen kan hende gå til barndaåper for å se på faddernavn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det viser seg også å være litt vansker med Fam.s. for der ser ut til å være to ektepar med samme navn i Bud på den tiden. Begge parene har nok flere barn.Det ene ekteparet giftet seg i 1816, så det passer dårlig med alder på ditt par. De jeg la lenke til ser ut til å ha fått dette barnet etter at de ble gift: Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Veldig synd at kirkebøkene mangler digitalisert for de årene.Det var nevnt en Erika, f. 1832, men i så fall måtte det være før foreldrene giftet seg, om hun da ikke er datter av ekteparet med samme navn som ble viet i 1816.Ikke enkelt dette.Får håpe det kan finnes lokale slektsbøker fra området som kan bygge på andre kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Erika f. 1832 som du vel lurer på. I så fall må hun være født 6 år før paret giftet seg.Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Skal se om jeg finner ut mer om dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å vise deg problemet legger jeg også inn lenken til paret med samme navn som gifter seg i 1816: Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Det kan umulig være Peder Pederson f. 1798 og Ellen Olsdatter f. 1805 , og en del av barna jeg finner ved foreldresøk hører tydligvis med til det paret som giftet seg i 1816.Litt av en floke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

Har funne ei Ellen Olsdtr f 1805 i edøy men er på langhovden i Bud med foreldrene men ho er født på Edøy ? foreldre er Ole Petterson Remmen fra Bud f: 1768,gift Anne Pederdtr, kan dette stemme da eg ser at dette kan bli Vanskli ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

Har funne ei Ellen Olsdtr f 1805 i edøy men er på langhovden i Bud med foreldrene men ho er født på Edøy ? foreldre er Ole Petterson Remmen fra Bud f: 1768,gift Anne Pederdtr, kan dette stemme da eg ser at dette kan bli Vanskli ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne Ellen Olsdatter du har funnet f. 1805?Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Hun kan jo passe bedre i bildet, men hvordan du skal få sjekket at det er rett dame, blir vel ikke enkelt.Om du kjenner deres barn og fødselsår, kan vi håpe at faddere kan finnes.Ellers lurer jeg på om det kan finnes skiftedokumenter som kan vise hvem som er opphavet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den barndåpen finnes i alle fall i kirkeboka her, selv om det ikke er lett å lese.Se dåp nr. 11 nest nederst på siden. Mulig å lese faddernavn i 150% forstørrelse, kan hende?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Peder Pedersen Kleppen 1798-1837 og Elen Olsdtr Vågen 1793-1845 gifta seg 1816. Elen var dotter av Ole Knudsen Vågen og Elen Mortensdtr.Eg har funne desse borna: Elen Birgitte f 1818, Oline f 1819, Petra f 1822, Berit f 1824, Karen Kristine f 1830 og Erika f 1832.Elen Olsdtr gifta seg på nytt 1841 med ein John Svendsen frå Aukra. Han gifta seg enno tre gonger til.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, flott om dette da er rett Ellen Olsdatter. Alder passer jo bedre en på damen f. 1805. Rikrignok var brudgommen da bare 18 år ved giftemål i 1816, om hans fødselsår stemmer,men ikke umulig.Flott at du får hjelp her. De barna jeg da har funnet tilhører nok paret som giftet seg i 1838.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

ja vi gjorde nok samme feilen Gunn, eg fann disse barna for 3 år siden og la alt på is til nå, da eg syns at dei eldre kirkebøkene var vanskli men glemte den tid å beregne litt på gardsnavn osv. Men eg har fått mye hjelp av dere begge og syns at dette var en god innsats av dere. så eg får nok og gjøre og forhåpningsfullt å komme meg litt videre bakover og etter hvert få puslespillet på plass. Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

Eg fann Elen Olsdt i vågen i 1801-tellingen som da 8 år med foreldre Ole Knudson og Elen Mortendtr, som da er 49 og 50 år, Øverste mann er en Knud Olson 74 år gift andre gang med Kirsti Joendtr 50 år og en mann ved navn Knud Knudson m/fam han er 34 år mens Ola Knudson er 49 år. kan desse to vere brødre og han Knud Olson 74 år vere far til desse to fra første ekteskap ? alle bor på garden Vågen ( Wogen i Bue ) i 1800-tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Mona!Til det siste innlegget ditt (20); ja, du har helt rett. Knud Knudsen(ca.1767-1837) er bror til Ole Knudsen(ca.1756-1835). Begge er sønner av Knud Olsen (ca. 1727 - 1812) fra hans første ekteskap. Knud Olsen er dermed vår felles ane da sønnen Knud er min 3x tippoldefar.Jeg kommer innom senere med flere innspill.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

Ja det var den rette familien og takker deg Gunn for du sto på og at det ble så bra, og at ting falt på plass for meg akkurat på dette. Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.