Gå til innhold
Arkivverket

[#62940] Garden KLEPPEN på BUD ?


Gjest Mona Johanne Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Det tok litt tid før jeg fikk anledning å følge opp denne tråden, men bedre sent enn aldri ;-).Når det gjelder kirkebøkene for Bud prestegjeld så må man vel si at de i det store og hele er greie å finne frem i. Bortsett fra at det er store mangler for Hustad sogn frem til 1755. Jeg skjønner at den alltid hjelpsomme Gunn Huglen (innlegg 3), kom borti Klokkerbok 1818-45, og der mangler det helt riktig innførsler for årene 1828-39.Når det gjelder de siste årene til sogneprest Ole Lie, så er jo det et kapittel for seg selv. Skal man finne ut av de 'hieroglyfene', så kreves det nitidig gransking og en god porsjon tålmodighet. Men han var jo en gammel mann og det var vel neppe tilgang på optikertilpassede hjelpemidler den gangen. Og tranlampa ga vel ikke det beste arbeidslys for et par gamle øyne. Ole Lie var prest i Bud fra 1785 og frem til sin død i okt. 1804. Han var da 75 år gammel. (For den som har fulgt med på Arnfrid Mælands tråd om Sønderborgbarna, så er han nevnt der. Han var gift med Helene Sønderborg.)Når det gjelder Elen Olsdatters faderlige opphav, Ole Knudsen Vågen, så står følgende å lese om ham i 'Kyrkjelydane ved Hustadvika', et hefte som sognerådet utga i 1989 (under oversikt over medhjelpere og kirketjenere i Bud sogn.):'Ole Knudsen Vågen, Bud, født ca. 1756. Hans far med familien sin, kom flyttende hit til Bud. Ole var forøvrig født i 'landlægd'. Han nevnes som medhjelper bl.a. i åra 1817-29.'Siden det er snakk om 'landlægd' så kan vi kanskje håpe at noen med tilgang til militærruller kunne vite noe?!?Jeg vet om faren, Knud Olsen og sønnene Ole og Knut med familier. Jeg har imidlertid en anelse om at det også var noen jenter. Aktuelle kandidater er Marit gift med Styrker Joensen på Kleppen, Giertru el. Jertru, gift med Hans Halvorsen i Tungen samt ei annen Marit som ble gift med Ole Matzen på Brenslen - ref. FT1801. Men dette vet jeg altså ikke.Jeg vet heller ikke om Knud Olsen og de to sønnene kom samtidig. Jeg har ikke funnet Oles vielse i Bud, bare at den eldste (?) sønnen Knud ble døpt i Bud kirke 11. jan 1787. Så jeg vet heller ingen ting om opphavet til Elen Mortensdtr.Når det gjelder Oles bror og min forfader, Knud Knudsen, så ble han gift med Synnev Pedersdtr. Inderhaug (Inden for houven) 1. jan. 1792. Det er den andre Synnev Pedersdtr. som var i Bud iflg. FT1801, og som ble nevnt av Erling Osvald Hagerup overfor deg, Mona, i tema 27951. Denne Synnev var forøvrig søster av Erik Pedersen som er min 3xtipp i en annen linje.Jeg kommer med mere senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mona falch

prøvde å finne dåpen til Elen Mortendtr i kirkebøkene på Bud men fant ikke noen der så ho kom nok utenfor Bud, og navnet Morten var heller ikke mye brukt på Bud, men Angående Synneve Pederdtr var ho gift med Peder Anderson ( Fætten ? ) og dei bodde på Kleppen i 1801-tellingen, og ikke en Knut som opplyst da ?. Men det var nå fint at eg fikk henne på plass geografisk. Og vi har mye felles aner og gjennom felles søsken,he he. Men hvor kom Knut Olson og familie fra ? siden dei flyttet til Bud vet man ikke hvor stedet dei bodde før for det ble vel ikke innført på innreisende protokoller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Ein Peder Andersen Kleppen 45 år, jordfest i Bod kyrkjegaard 2/10 1808. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16072&idx_id=16072&uid=ny&idx_side=-203>Lenke I kyrkjeboka finn ein han døypt i Boe 1761, far Anders Pedersen Skarset LenkeAnders Pedersen Skarset kan jo vere den same som vart gift i 1759- Drengen Anders Pedersen Bersæt med Berit Erichsdatter Nerland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Mona (27) Nei, jeg har ikke funnet ut hvor Knud Olsen og sønnene Ole og Knud kom fra. Ei heller hvor Oles kone, Elen Mortensdtr., hadde sitt opphav. Ho er ikke å finne som døpt i Bud prestegjeld.Men vi har atså en opplysning om at Ole er født i landlegd. Det må vel bety at faren Knud Olsen var i militærtjeneste et eller kanskje flere steder før han kom til Bud. Det var i den forbindelse jeg håpet noen med tilgang til militærrullene kunne hjelpe oss.Og som du selv skriver, Mona, det var dårlig med innførsler om innflyttede/utflyttede i kirkebøkene på den tida.Ja, du har helt rett, John (28), vår Peder (for han er jo felles ane til både deg, Mona og meg) var sønn av Anders Pedersen Skarset. Anders Pedersen Feten, som en tid oppholdt seg på Bergset, har jeg 'sjekket ut av saken' forlengst.Og som vi ser av lenka du la inn, ble Peder Andersen Skarset døpt 23. desember 1761 i Bud kirke. (Selv om de hørte til Hustad sogn, så har skarsetingene til alle tider like gjerne oppsøkt Bua-kirka.) Og hvis de fulgte bestemmelsene som er nevnt i (6) her [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=63088&sok=&nr=23&antinnlegg=21&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenkeså er Peder født tidligst 15. des. 1761.At mor til Peder het Marit Olsdatter var en ny opplysning for meg. Jeg har ikke funnet vielsen deres i Bud, så de må også være innflytta. Og som du skriver; de har også sønnene Knud (1764-) og Ole (1768-).Innspillet ditt viser med all tydelighet hvor viktig det er med tilgang til andre kilder (skifteprotokoller, skattelister, o.a.) enn bare kirkebøker og folketellinger, -og det ikke minst i den tida vi snakker om her....Poenget mitt i innlegg 26, Mona, var at det iflg. FT 1801 var 2 stk. Synnev Pedersdtr i Buaværet på den tida. Den ene, fra Inderhaug, har vi plassert som kona til Knud Knudsen i Vågen. Den andre, Synnev Pedersdtr. fra Fagervik ble altså gift med Peder Andersen fra Skarset 25. november 1797 i Bud kirke, nesten nederst på første side her LenkeVed sønnen, Peders dåp 16 mars 1798, er de bosatt på Kleppen, den fjerde ('Pehr') på høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Ifølgje skattemanntalet 1762 for Skarset kan det sjå ut som Ane Andersdatter er mor til Anders Pedersen Skarset. Ho budde også på Skarset i 1762. (Etter Hustad sogelag si avskrift)Kone Ane Andersdatter Skarset døydde 1767, 73 år gl. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

1758 skifte etter Peder Olsen Skarset. Enke Anne Andersdatter og deira barn var Anders Pedersen, Peder Pedersen og Marit Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

I Extra Rulle for Sjølænene i Romsdahls Fogderi 1769 - 90 under Skarset står Enken født i Opla.. i Aggerhus ...Det er litt vanskeleg å lese i min kopi - ikkje veit eg om enka er Anne Andersdatter, men kanskje det kunne vere eit spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Takk skal du ha, John. Dette var jo interessante opplysninger, - også for meg.Da kan vi vel med stor grad av sikkerhet slå fast at foreldra til Peder Andersen Kleppen var Anders Pedersen og Marit Olsdatter Skarset. Og at han hadde to yngre brødre; Knud og Ole.Videre at foreldrene til Anders Pedersen i hvertfall bodde på Skarset ved sin død; faren Peder Olsen (ca. 1697-1757) og mora Ane Andersdtr. (ca. 1694-1767). Anders hadde søskenene Peder Pedersen og Marit Pedersdtr.Når det gjelder opplysningen i innlegg 33, så lurer jeg på følgende: Er det noen grunn til at Peder (død i 1757)og Ane (død i 1767) skulle finnes i Extra Rulle for Sjølænene i Romsdahls Fogderi 1769 - 90?Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Synnev Pedersdtr. som ble gift med Peder Andersen i 1797, var altså fra Fagervik i Bud. Iflg. FT 1801 var ho 36 år. Dette skulle tilsi at ho var fødd ca. 1765. Det er hevet over enhver tvil at Anders Pedersen, fisker og plassbruker i Fagervik, er hennes bror. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11549&gardpostnr=11#nedre>LenkeAnders omkom på sjøen 8. des. 1821, nederst på sida her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Til Bjørn OlavGår ut frå at du tenkjer på at Ane var daud før tidsrommet ekstrarullen omhandlar. No kan ein jo sjå av og til at slike lister ikkje alltid er oppdatert.Men som eg skreiv så veit eg ikkje kven enka var - det som kan vere eit spor er at det var folk på Skarset i den tida 'født (i) Opla.. i Aggerhus '. Eg meiner også å ha sett Opland nytta som slektsnamn i kyrkjeboka for Bod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Joda, John, det er vel slett ikke urimelig at det forholder seg slik som du sier når det gjelder manglende oppdatering.Men mener du å ha sett Opland som slektsnavn i Bud? Du skulle vel ikke forveksle det med Ophus?Men uansett så kunne det jo dette med 'Opla.. i Aggerhus' være noe i se nærmere etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

ja ja Gutter.....før dere glemmer meg helt !! Ja det var nå en spøk. side eg er helt objektiv , så slo det meg første gang at det må vere oppland i akerhus men nå er eg ikke flink i geografi eller skrivemåte på den tiden men eg har aldri komt bort i dette navnet før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

ja ja Gutter.....før dere glemmer meg helt !!........... Ja det var nå en spøk. siden eg er helt objektiv da, så slo det meg første gang at det må vere oppland i akerhus men nå er eg ikke flink i geografi eller skrivemåte på den tiden men eg har aldri komt bort i dette navnet før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Neida, Mona, det var du som starta denne tråden, vi prøver bare etter fattig evne å følge opp....;-) Jaja, slik går det når du 'trigger' fjerne slektninger til å fokusere på felles aner....;-)Og apropos spøk; hva tror du Synneve og Peder på Kleppen hadde sagt og tenkt hvis de fikk vite at 200 år etter deres levetid så skulle det sitte noen etterkommere på vidt forskjellige steder i Norges land og snakke om deres liv og levnet på noe som heter internett. Det måtte vel være djevelens verk, vil jeg tro at de hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

10 Nov. 1742 Bapt. i Boe Peder Danielsøn Scharsæts B: Marit. Fidejus: Anders B. Munthe, Peder Olsøn Scharsæt, Svendborg Vendel, Elisabeth Maria Bredal, Ane AndersD. Scharsæt.Då veit ein no at Peder og Ane var på Skarset i 1742.Slektsnamnet eg meinte å hugse var Opdal (frå Fanne otting) og ikkje Opland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

10 Nov. 1742 Bapt. i Boe Peder Danielsøn Scharsæts B: Marit. Fidejus: Anders B. Munthe, Peder Olsøn Scharsæt, Svendborg Vendel, Elisabeth Maria Bredal, Ane AndersD. Scharsæt.Då veit ein no at Peder og Ane var på Skarset i 1742.Slektsnamnet eg meinte å hugse var Opdal (frå Fanne otting) og ikkje Opland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Flott, John, dette er viktige brikker i noe som kan fortone seg som et møysommelig puslespill. Og det er vel gjerne slik med slektsforskning og med annet detektivarbeide; de små brikkene som etterhvert føyer seg sammen til en større helhet.Ser man det, ja; både Peder og Ane var faddere på Peder Danielsens barn. Sammen med residerende vicepastor Anders Borch Munthe og Elisabeth Maria Bredal (var ho datter til gamlepresten, Erik Andersen Bredal og Lisbeth Hansdtr. Pols?). Denne Svendborg Vendel kjenner jeg ikke til.At Ane og Peder var faddere på Peder Danielsens barn, kan jo bero på det enkle faktum at de var naboer på Skarset. Bortsett fra det så har jeg hatt en fornemmelse ei stund, jeg vil ikke gå så langt som å kalle det en arbeidshypotese, av at det kan være en slektskapsforbindelse mellom Peder Andersen Kleppen og disse 'Peder Danielsen/Daniel Pedersen - folka'. Også de sistnevnte hadde tilknytning både til Skarset og til Kleppen. Men jeg har ikke noe mere konkret om dette ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Eit skot i mørket: Om det har vore kontakt mellom Peder og Ane på den eine sida, og Peder Danielsen Skarset på den andre, ut over å vere fadder ved nemnte dåp i 1742 - kan det tenkjast at dei kjem frå same stad? Peder Danielsen skal etter Lars Gule vere son av Daniel Pedersen Orten og Eli Steinarsdtr. Sandøy. (Om dette er rett, kan eg ikkje innestå for då eg ikkje har dokumentasjon for det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Takk for innspill, Erling (44).Du får ta dette for det jeg sier at det er; en tanke jeg har gjort meg uten at jeg egentlig har noe eksakt holdepunkt å vise til. Når man har pløyd enkelte kirkebøker et visst antall ganger, så fanger man jo opp en del ting som du ikke tar deg tid til å undersøke der og da (for det var jo noe annet du var på jakt etter).Men slik jeg ser det så kan jo det være et nyttig utgangspunkt for å sjekke dette mot aktuelle kilder. Og da får man jo enten bekreftet eller avkreftet det man har tenkt. Og selv om jeg egentlig kvier meg litt for å slenge ut 'løse trådender', så kunne det jo være at andre sitter på opplysninger som kan belyse spørsmålet.Jeg ser jo at det til stadighet blir referert til Lars Gules notater i forskjellige debatter. Er dette noe som er alminnelig tilgjengelig noe sted, eller er det forbeholdt spesiellt utvalgte?....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Til innlegg 43:Svendborg Wendel daud 8de Marts 1765 var først gift med Peder Bille og seinare gift med tollaren Laurits Aschenberg i Molde.Foreldra hennar var truleg Margrethe Simonsdatter Kittelhones og nn Wendel. Eg har undra meg på om det kunne vere eit samband til Harøen indre der Anders Harøen d. 1657 var gift med Wendel som var i live i 1663. Julnes: Bygdebok for Fræna. Gard og slekt bd. II s. 15.Det var 'fint folk' som var fadrar 10 Nov. 1742 Bapt. i Boe då Peder Danielsøn Scharsæts datter Marit vart døypt.Kanskje ein kan få tak i Lars Gules notatar på servicekontoret til Fræna kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Til innlegg 21 og 26: Det er rett at Knut Olsen Vågen hadde fleire jenter, m.a. ei Marit og ei Gjertrud som er nemnte.Knut Olsen Vågen vart jorda på Bud kyrkjegard 12. april 1812, 85 år gammal.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16072&idx_id=16072&uid=ny&idx_side=-208>LenkeDet blei skifta etter han 08.06.1812 (skifteprotokoll nr. 13, fol 561b): ”Afgn. Knud Olsen Waagen i Boe mellem (e) Christie Johnsdtr. og barna:1. Ole Knudsen – myndig og boende i Boe2. Giertrud Knudsdtr. – gift med Gjestgiver Hans Tungehaug 3. Karie Knudsdtr. - gift med Nils Jørgensen – bor i Boe4. Aletha Knudsdtr. - gift med Peder Knudsen Bjørnsund 5. Ingeborg Knudsdtr. - gift med lars Larsen N………….6. Beret Knudsdtr. – værge Knud Larsen Tangen 7. Marit Knudsdtr. – død og efterlader sig:a. Iver Størkersen – værge Faderen Størker Iversenb. Beret Størkersdtr. - værge Faderen Størker IversenEnkens laugværge var Knud Indervogen”Sonen Ole Knudsen var gift med Elen Mortensddtr. (jf 1801-teljinga).I Vågen i Bud var det på denne tida også ein annan Knut: Knut Hanset, død 1799, jorda første søndag i advent (1.12.1799), 72 år gammal. Etter mine notatar kom han frå Nesset. Eg har her notert to born som etter mine notatar begge skal vere fødde i Nesset:1. Marit Knudsdotter Vaagen gift 25.10.1788 med Ole Madsen (Skrivarhaug).LenkeEg har notert 3 born i dette ekteskapet.2. Knut Knutsen Vaagen, gift 1792 (trulova 1.1.1792) med Sønnøv/Synnøv Pedersdotter Inderhaug (”Synev Pehrs d. Vaagen”)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Eg veit ikkje om, eller i tilfelle kvar, det no kan vere mogeleg å få tilgang til arkivet etter Lars Gule. Sjølv fekk eg tilgang til kopiar av (deler?) av dette hjå ein som noe er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Korreksjon til innlegg 47: Marit Knudsdotter og Ole Madsen gifta seg ikkje 25.10.1788. Dei trulova seg denne dagen. Forlovarane var Ole Knutsen og Pehr Ivergaard (også kalla Peder Christophersen Ravnegaard). Marit og Ole gifta seg 23. søndag etter trinitatis (26.10.1788).Knut Knutsen og Synnøv Pedersdotter gifta seg 02.01.1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Til innlegg 44Marius Sandvig har notert følgjande:7/8 1741 skifte på Orten etter Colbent Jonsen - enka var Eli Steensdatter mad laugverge Peder Scharset-9/8 1741 skifte på gården Huuse på store Harøen i Sunds otting etter avd. Helge Danielsdatter Huuse, enkemann Peder Nielsen, datter Helge Pedersdtr. som har Peder Danielsen Scharset som verge.6/6 1742 skifte etter Daniel Colbentsen Orten, arvinger mora Eli Steensdatter, fullsøsken Kari Colbentsdtr., Marij Colbentsdtr., halvsøsken: Peder Danielsen Scharset, Helge Danielsdatter og Guro Danielsdatter.7/2 1743 skifte etter Peder Nielsn Huuse, eneste barn Helge Pedersdatter med Peder Danielsen Scharset som verge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.