Gå til innhold
Arkivverket

[#62951] Noen som ønsker oppslag i Norske Sykepleiere?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Carsten.OK. det kan jeg ha i tankene, det kan jo også slumpe til at det blir spurt etter slike jeg kjenner, uten at de er medlemmer i forbundet eller står i bøkene.Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Anne Karoline Olsen, nattsøster, Stavanger sykehus. F.24-12-05 i Haugesund. Handelsskole. Sykepleieutd.: N.K.S.sykepl.sk., Stavanger 1927-30. Off. godkj. sykepl.Praksis som sykepl.: Egersund Menighetspl. 1/2 år 1930. Menighetssøster Kopervik 1932-38, Kopervik sykehus 1938-39. Avd.søster Vanførehjemmet, Bergen 1939-40. Ramsvik Tbc.hjem 1940-41. Haugesund sykehus 1941-43. Borte fra tjeneste 7 år. Nattsøster Stavanger sykehus fra 1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Tove Karlsen

HeiFins det opplysninger om en jordmor Leonore Skarberg. Hun var i Meløy i Nordland rundt 1911. Vet desverre ikke mer om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Kanskje kan et oppslag løse et mysterium som nylig dukket opp??I en artikkel i VG i 1984 omtales en sjefssykepleier Marie Wishman. Min kone heter Wishman og vi mener å ha full oversikt over alle med det navnet, men noen Marie kjenner vi ikke.Denne Marie kan absolutt vært sykepleier allerede i 1960, men hun kan på det tidspunkt hatt et annet navm (giftet segWishman).Står hun oppført?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

EricIngen Marie Wishmann er omtalt.Kan hun være datter av lege Carl Christian Wichmann f.22-4-1875? Han giftet seg i Kristiania 22-4-1901 med Aagot Antonie Wincentine Tingulstad f.1878. Ekteskapet oppløst i 1923. 1 sønn og 3 døtre. Han giftet seg for 2.gang med Maud Sofie Hauff, f. 1896. 2 sønner. Carl fikk i 1919 tillatelse til å ta navnet Wishman som familenavn istedenfor Wischamnn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

På Bodø sykehus i 1943 arbeidet en sykepleier som hette Ragnhild. Jeg fikk aldri med meg hennes etternavn. Hun gikk bare under navnet 'søster Ragnhild'. Er det mulig å finne henne der? Hun var virkelig en som tok seg av de som var innlagt. Jeg fylte 10 år mens jeg lå der. Når jeg ble så pass bra at jeg kunne være ute av sengen så tok hun en dag meg med på sykkel og hjem til seg hvor jeg fikk servert kakao og kaker. Da jeg skulle reise hjem leide hun meg på sykkelen sin og til kaien der båten lå som jeg skulle reise hjem med. Hun var slik med alle, smilende og omsoprgsfull mer enn noen av de andre.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BirgerDette har du spurt meg om før pr.mail og jeg sendte deg et svar at jeg ikke fant noen Ragnhild som var i Bodø på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk for alle oppslag, - det var skudd i natta.Det er nettopp etterkommere etter lege Carl Christian Wischmann (min kones farfar) som bærer navnet Wishman og denne Marie bør ha en forbindelse dit, men ingen av oss skjønner dette! Kan en journalist oppfatte og videreformidle feil navn....?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Finner du oppl. om Borghild Trygsland, g. Nordli (d. 2008), og Anne Malene Robertsen (d. 1973), g1. Hansen, g2. Hermansen?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Borghild Nordli, sykepleierske, Stensgt. 16 1.etg. Oslo.Malene Hermansen, (f.Robertsen), sykepleierske (tidl.aktiv), Westye Egebergsgt.8a, Oslo. Født 31-10-1903 i Spangereid, Vest-Agder. Ungd.sk. Sykepl.utd.: Menighetssøsterhjemmet, Oslo 1926-28. Off. godkj. sykepl. Praksis som sykepl.: Menighetssøster i Holum, V-Agder 5 år. Fast vikar Ullevål sykehus under krigen. Privatpl. i Hamar. Husmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 63: Takk skal du ha! Det var da pussig lite om grandtante Borghild (som ikke bodde i Stensgata i 1960, men i Øvrebø).Men det var ellers mange interessante detaljer om min kones grandtante Anne Malene. Det med privatpleier i Hamar var nytt for meg.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørg Lunde

Hei Carsten,Kan du gjøre et oppslag på Emmy Dagmar Graf/Lie/Howard/Krag/Wesche (se debatt 76256). Det er litt usikkert hvilket etternavn hun brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.