Gå til innhold
Arkivverket

[#62961] Hvem var Jens Olsen - fører av losbåt nr. 1071 Tvedestrand ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

I Tvedestrandsboken av Sv. Svendsen er det omtalt en Jens Olsen, fører av losbåt nr. 1071, som ble oppbrakt av Engelskmennene etter å ha seilt til Torupstrand i Danmark 24/7-1809 på oppdrag av Jacob Aall. Lasten på 30 tønner bygg og 1 tønne smør ble beslaglagt, men mannskap og båt fikk seile videre. Min forfader fra Vestre Sandøya, f. 1779 d. 1834, var los, men er det noen som har tilgang til informasjon som kan bekrefte at det er samme person vi snakker om ? Hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke bekrefte din antakelse ved hjelp av kilder, men jeg kan egentlig ikke skjønne hvem andre det skulle være. De fleste losene fra Oksefjorden i denne tidsperioden kom i hvert fall fra Dypvåg, og jeg har ikke funnet noen andre jevngamle Jens Olsen'er derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det finnes et par eldre sekundærkilder som også kan ha omtalt hendelsen:1. J. Landgraff: Lidt fra gamle Dage i Nedenæs.2. Clemet Tjøstolvsen: Oxefjorden og dens Beboere.Har du undersøkt noen av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for tipset! Clemet Tjøstolvsen burde ha nevnt denne episoden, men jeg har ikke tilgang til boken for øyeblikket. Siden Jacob Aall var involvert, og det sikkert var forsyninger til de ansatte på jernverket som skulle hentes, var det trolig en dokumentert hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har et utdrag av Clemet Tjøstolvsens erindringer, som jeg dessverre ikke kan finne i øyeblikket. Landgraff har jeg nå undersøkt (s. 38), men der står det dessverre ikke særlig mer enn i Tvedestrandsboka (m.a.o. Jens Olsen er ikke presentert med gårds-/stedsnavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Jeg skal undersøke om det kan finnes noe på Aust-Agder kulturhistoriske senter som kan belyse saken. Men nå skal jeg ha en uke ferie, så det kan først skje i løpet av uke 41.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Knudsen

Hei igjen.I innlegg (1) ber du om informasjon som kan bekrefte at den Jens Olsen som er omtalt i Tvedestrandsboka er din ane, og her er vi ved kjernen av problemet: Det var nemlig to loser som het Jens Olsen. Din ane, født i 1779, finner vi i '22de eller Sandøens Oldermandskab', bosted 'Øst. Sandøe'. I 1816 var han resevelos, yrke: 'Skipper uden Skib' I 1818 var han også reservelos. I 1830 og 1832 var han fast los. Han finnes ikke i rullen for 1836, noe som passer med at han, etter hva du opplyser, døde i 1834. I rullene for 1830 og -32 får vi dessuten opplyst at han ble fast los 28/1 1825.Den andre Jens Olsen var los i '21de eller Flugsta - Narrestøe', født i 1770 og bodde på Tverrdal i 1816, senere i Kalvesund. I 1816 var også han reservelos, med kommentar at han ikke passet til fast los. (Han ble likevel fast los i 1818.)Dessuten var han skipper.Dermed må vi vel konkludere med at det er umulig å fastslå hvem av dem som omtales i Tvedestrandsboka.Disse opplysningene har jeg funnet i en kopi av en samling losruller for Nedeneskysten 1816-1846 som finnes på AAks. Om originalen befinner seg på Statsarkiveti Kristiansand eller på Riksarkivet, skal jeg i farten ikke ha sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Kjell, og takk for innsatsen. Den personen vi søker var fører av losbåt nr. 1071. Det er vel ingen sjanse for at dette nummeret dukket opp noe sted i dine losruller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Ikke i losrullene, men på AAks har vi en avskrift ev en engelsk kilde over oppbragte danske og norske fartøyer i perioden 1807 - 1814. Der er nok av eksempler på navn som 'Sloop no. xx', 'Schooner no. yy', osv., men ingen med nr. 1071.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Siden båten ikke ble beslaglagt, og mannskapet fikk seile videre, er det kanskje årsaken til at den ikke er registrert. Jens har muligens tilhørt Holmesund eller Narestø Losolderskap, og ikke Sandøen,om det kan bidra til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.