Gå til innhold
Arkivverket

[#62966] Gården Risen /Risan i Bolsøy Romsdalen før 1801


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Etter en del år med feiltolkinger har jeg kommet fram til at mine 3xtipp-oldeforeldre er Hans Olsen Risen f 1759 og Ane Pedersdatter f ca 1753 på gården Risen i Kleive Bolsøy. Disse finnes i folketelling 1801. Der er forøvrig også broren til Hans - Anders som tjenestefolk.Når jeg forsøker å bla lenger bakover i historien kommer jeg til kort når det gjelder sikre kilder. Har benyttet Bolsøyboka og scanna kirkebøker.En opplisting av kildeførte opplysninger på gården Risen: mine kommentarer i ()1657 Olle Risan (burde være ca 31 år)1665 Olle 39 år bruker1669 Olle Halstensen (burde være 43år) 7.2.1672 er skifte etter Birgitte Sæmundsdatter (trolig enke etter Olle som da må være død mellom 1669 og 1672) Her finner vi barna: Birgitte Olsdatter, Karen, Moifrid, Gjertru, Marit, Eldri. Alle oppgis som myndige over 25 år. (betyr vel at yngste må være født før 1642.Om vi tenker 1 år mellom hver unge betyr det eldste må være født ca 1641. Da var i såfall den omtalte Olle ca 16 år. En mulig konklusjon er at denne Birgitte Sæmundsdatter må ha vært gift 2 ganger med en eldre mann enn Olle.) 1701 Olle Ollezen 30 år. (Altså født ca 1671)1723 1 opsidder1763 Ole Andersønog så i 1801 finner vi Hans Olsen med familieSnarveien her ville være å si at Hans Olsen er sønn av Ole Andersen, sønn av en ikke navngitt opsidder Anders Olsen, sønn av Olle Ollezen osv. Dette passer også logisk sett til vi kommer til barna nevnt i skifte. For det første er der ingen Ole - ingen hannkjønn i det hele tatt. Min hypotese er da at en av disse døtrene er gift med en Ole som er far til den Olle Ollezen som i folketelling for 1701 er 30 år.Hvis noen fremdeles henger med, er spørsmålet mitt om noen kjenner til historien på denne gården. For alt jeg vet kan det være beskrevet i en eller annen bok, men det er her jeg står nå.Takker for alle mulige spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Bolsøyboka b. II ligger jo på nett som pdf-fil og kan kanskje gi noen opplysninger om du ikke alt har det.Men dette er vel mer gardshistorie enn slektshistorie. (får dessverre ikke til å kopiere adressa).Men omtalen av Risan begynner slik:Kvegskatt 1657. G.nr. 98, Risen. Oelle Risen: 2 hester, 7 kiør, 8 får, 8 geder, skyld 1 dlr. 1665. Folketelling. Risemyren, Risen Kleive, skylder 2 phd. Opsidder: Olle 39 år, bruger 2 phd. Matt. 1669. Gnr. 98, Rise. Olle Halstensenn till Bolsøe Kierche, 2½ pd. 1 øre 6 mrk. Schatt leding 20 s. Tiende, Aure 1 td. småtiende, 20 s. Bolsøe Kierke bøxler. Skifte etter Birgitte Sæmundsdtr. Risen, 7. februar 1672. enkemann ikke oppgitt, antakelig var hun enke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Personlig har jeg aldri klart å løse en gåte med å starte langt tilbake i tid og arbeide meg oppover til tiden den etterlyste personen levde. Jeg tror nok det er helt feil framgangsmåte. Du nå nok arbeide deg bakover i tid.Legger inn FT 1801 Lenke Om du ser i den så het moren til Hans Olsen Siri Hansdatter og er da 70 år og enke. Hans er også gift for andre gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket FS og kom langt bakover på Siri Hansdatters slekt. Men, dette må absolutt sjekkes da mye av det er funnet under Pedigree. Det er nevnt mange gårdsnavn her, og det gir jo en mulighet til å sjekke mot bygdebøker.FS: Hans Olsen dpt.17/2 1760 Grytten/Bolsø, MR. Foreldre Ole Risen og Siri Hansdatter. Hans døde enten i 1836 eller 1832.FS Pedigree: Hans Olsens(1760) foreldre er Ole Pedersen, Kavli, Risan, fca. 1730 Grytten. Gift 14/6 1752 Grytten med Siri Hansdt., Hegerholm, f. 3/8 1732 Bolsø, døpt. 1732 Grytten, død 1816 Grytten.Hans Olsen 1.gift 1/1 1788 Kleive Beret Eriksdt. Eidseter, fca.1767-1789, far Erik Eidseter. 2.gift 4/7 1790 Kleive Anne Pedersdt. fca.1753.Foreldre til Siri Hansdt.(1732-1816): Hans Ørjesen, Hegerholm, fca. 1704 Grytten -1774 Grytten, foreldre Ørje Johnsen, Hegerholm, (1672-1719) (sønn av John Hegerholm (fca.1648)), og Siri Olsdt. Hegerholm, (1675-1728) som ble oppgift ca.1722 Grytten med Jacob Olsen (1671-).Hans Ørjesen ble gift 3 ganger: 1.g 10/1 1732 Grytten Marit Jonsdt. Eide (1713 Grytten-1743 Grytten). 2.g.1744 Ane Ingebrigtsdt. Hammervold f.1717 Rødven, Veøy-1750 Grytten). 3.g. 17/11 1751 Grytten Guri Stephensdt. Heen, f.1724 Grytten-grl.20/11 1793, foreldre Stephen Jacobsen Heen fca.1677 Heen og Ingelev Pedersdt. fca.1682 Heen.Om hendelsene skjedde i Grytten eller Bolsø er litt uklart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei Berit og takk for opplysninger. Joda - det kan nok hende at jeg mange ganger har helt feil framgangsmåter, men denne gangen jobber jeg meg bakover i tid som du antyder er det beste. Det blei kanskje litt uklart i innlegg #1 men poenget der var bare å liste opp det som er omtalt i Bolsøyboka i min søken etter Ole Risens aner.Når det gjelder ekteskapet mellom Ole Risen (f ca 1728-30) og Siri Hansdatter som her er oppgitt til 14.6.1752 i Grytten, har jeg funnet det i kirkeboka. Lenke Dersom linken virker etter planen viser det Ole Pedersen Kavli og Sigri Ørjesdtr ?? Hegerholm i linje 21 og 22 venstre side. Men det kan da umulig stå Hansdatter der? Men kanskje presten har skrevet Ørjesdtr istedet for Hansdtr siden FS oppgir faren som Hans Ørjesen?Og når det gjelder denne Ole Risen, så har jeg ikke funnet noen annen omtale av han enn Ole Risen. Det ville derfor vært fint om det kunne dokumenteres en 'Pedersen' eller liknende, men det har jeg altså ikke klart enda. Det er derfor jeg kaller det snarvei i innlegg #1 når vi finner forrige bruker som heter Ole Andersøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Kan vel ta med litt mer vurderinger hvorfor jeg er litt tvilende til at Ole Risen er identisk med med Ole Pedersen som er oppgitt som ektemann til Siri Hansdatter.Om vi ser på ungeflokken til Ole Risen og Siri Hansdatter finner vi disse. Dete er iallefall de jeg har funnet så langt in kirkebøkene:1.Hans ca 1759, 2.Marith ca 1761, 3. Gjertrud 1763, 4.Berit ca 1765, 5.Anders 1770.De har fått to gutter og den første er oppkallt etter morfaren Hans. Andre gutten som er født 11 år etter Hans er kanskje oppkalt etter farfaren Anders, som ville være i tråd med brukeren oppgitt på Risen gård i 1763 ; Ole Andersøn. Vi finner da også både Hans og Anders på gården i folketellingen for 1801. Så jeg synes det er underlig at det ikke skulle finnes en Peder i ungeflokken dersom ekteskapet mellom Ole Pedersen og Sigri Ørjesdatter skulle vise seg å være dem jeg er på leit etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Jeg har hatt mye nytte av FS og stort sett funnet at opplysningene stemmer, men i dette tilfellet stemmer det ikke med kirkeboken. Det ser ut til å ha blitt en del sammenblanding av generasjoner og det er jo litt merkelig. Det er jo som Runar sier ikke tvil om at det står Ørjesdatter og ikke Hansdatter ved vielsen til Ole Pedersen og Sigri.Ved trolovelsen Fer III(se to siste linjer i ”avsnittet”) i Hejns kirke, heter Sigri også Ørjesdatter. Den ene spons. er Hans Hejerholm som nok er hennes bror. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16027&idx_id=16027&uid=ny&idx_side=-99>LenkeI Raumadalsfolket finnes også at det er Sigri Ørjesdatter som gifter seg med Ole Pedersen Kavli. Lenke Hun er i følge den samme boka søster til Hans Ørjesen Hejerholm/Hegerholm. De får to sønner i Grytten: Peder i 1752 og Ørje i 1755.I Raumadalsfolket står det også at Sigri datter av Hans Ørjesen Hejerholm f.1732 ble gift med Ole Risen i Kleive sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Så langt jeg kan se det nå, så er det vel tvilsomt om Sigri Ørjesdatter som giftet seg med Ole P. er identisk med Siri Hansdatter, og like tvilsomt at Ole Pedersen Kavli er identisk med Ole Risen. Men jeg mener jeg har sett at FS forteller om ekteskap i 1759 melloom Ole Risen og Siri Hansdatter, men det har jeg ikke funnet i kirkeboka.Når det gjelder dåpen til Hans Olsen er den her Lenkemen jeg har ikke klart å tyde datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

og...så langt jeg kan tyde er dette fadderne :Søren Mauset, Aslag Myhren, Erich Nachen, Ingelev Mauseth, Anna Myhren, Anna Kortgaarden.Her er ingen fra Hegerholm, men jeg er heller ikke så lokalkjent at jeg vet om disse gårdene ligger tett i tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

På FS er vielsen mellom Ola Risan og Siri Hansdatter soppført to ganger, 1) about 1758 i Grytten og 2) about 1759 i Bolsøy. Jeg tyder dette til at den som har lagt inn dette antar en vielse i forhold til sønnen Hans dåp. Vielsen er ikke ”funnet” i noen kirkebok.Er også usikker på Hans Olsen dåpsdato, men tror det er søndag 18 feb. Fadderne har alle gardsnavn fra Kortgarden i Kleive sogn.Gården Risan ligger i Kleive i Bolsøy – i dag Molde Kommune. Hegerholm ligger rett over fjorden for Åndalsnes, i Rauma Kommune. Det er ca 5 mil mellom gårdene og i hvert sitt prestegjeld. Vh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Bare en liten kommentar til innlegg 11. På bakgrunn av funn i kirkeboken vil jeg si at det er ingen tvil om at Siri/Sigri Ørjesdatter og Ole Pedersen Kavlie ikke er identisk med Siri Hansdatter og Ole Risan.I tillegg kan føyes til Sigri Ørjesdatter Kavli på 54 år døde i 1772, det ble holdt Liigtale over henne Dom IV Adv 1772 i Heins kirke, Grytten. Hun er da født ca 1718, mens Siri Hansdatter er f. ca 1732 etter FT 1801. Det stemmer også med kirkeboken, hun er døpt Dom 8 Trin 1732 i Wold kirke – Måndalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Flott.. da er det avklart - og takk for gode innspill Britt Iren. Det betyr at kilden for at Ole Risen giftet seg med Siri Hansdatter fra Hegerholm er fra Raumadalsfolket. Vet du om det er dokumentert andre steder...feks i skifte? Jeg synes det er litt rart at vi ikke kan finne spor av Hegerholmfolk som faddere i dåpen til noen av de 4 kjente barna til Ole Risen og Siri Hansdatter. Der er det bare Kleivefolk - iallefall så langt jeg forstår gårdsnavna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.