Gå til innhold
Arkivverket

[#62969] Bergen 1778 Vielse Ole Ch. Ottesen, Dorthea C. Jansen. Hvem er de?


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Mine 4.tippoldeforeldre Ole Christian Ottesen og Dorthea Catharina Jansen vies i Korskirken i Bergen 14 okt. 1778. De er begge født ca. 1750.Vielse kirkebok: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8681&idx_id=8681&uid=ny&idx_side=-78>LenkeVielse FS: LenkeJeg finner at de får følgende barn, og slik jeg tyder fadderene:Otte Ananias 1778:Faddere Madam Anne Christiane Cramer, Jomfru Henriche Stoltz, Casten Frid: Friderichssen, Friderich Christian Krøepelien, Matthias de Lange.Elias 1781:Faddere: Anne Christine Cramer, Josef Giermann, Henrich Møller, Michel Holm, Peter Haaman. Jan Christian 1784:Faddere: Marthe Blyth, Stine yancona?, Borech? Reimers, Johan Christian Krøpelin, Wilhelm Kramer.Anne Christine 1787:Faddere: Madam Anne Margrethe Rytter, Madam Giertru Helene Ellerhaussen, Hr. Christopher Bræmer, Hr. Mens Paasche, Hr. Hans Mathiesen.Her er de i FT 1801: LenkeOg her i FT 1815 LenkeDe er bosatt Klingsmuget 1.Ole Ch. Ottesen finner jeg i undersøkelseskommisjonen 1804-05. Lenke Men ved henvendelse Statsarkivet er det ikke flere opplysninger å hente den veien.Finner han konfirmert i 1769 LenkeOg død 1821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Gunn Huglen

Jeg tror begge de to kandidatene er bra. Finner ofte avvik i folketellingene på et par år, så da er det innenfor grensen.Så blir det vel å lete etter Dortheas første ekteskap, som ikke da nødvendigvis var i Bergen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Også ved foreldresøk på Fam.s. finner jeg følgende barn døpt i Nykirken Bergen, av paret Jan Wilhelm Schrøder og hustru Dorthe Cathrine:Andreas dpt 4 apr. 1741Anne Mette dpt 15 mars 1742Boel dpt 8 nov 1748Jan Wilhelm dpt 19 jul 1744Dorthe Cathrine dpt 19 des 1745LenkeMed forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Finner en Ole Ch. Ottesen som fadder i 1775. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=8550#nedre>Lenke Foreldre er Andreas Knutsen og Birte Christine OTTESDATTER. En annen fadder i samme dåp er Marthe Malene OTTESDATTER.I 1780 dukker en Ole Ch. Ottesen opp somm fadder: LenkeForeldre er Johan Carl Trolle og Birthe Christine OTTESDATTER. Dette paret får flere barn, men 'min' Ole Ch. Ottesen er ikke nevnt.Finner en vielse mellom J.C. Trolle og B.C. Ottesdtr. i 1780. Hun er enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Kjempeflott.Det kan stemme, for Birthe Ottesdtr. og Johan Carl Trolle får en datter Karen i 1784 LenkeI den FT 1801 i innlegg 13, er Johan ført som Hoevig. (Høvik/Håvik). Noen med kjennskap hvem han er?Men det store spørsmålet, er Birthe Ottesdtr. søster? av 'min' Ole Christian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at den Johan som kalles Hoevig må være samme skreddermester som nevnt ved barndåpene her: LenkeHer benevnes han Trolle som du sier.Han må være født ca 1745, og vi kan jo prøve flere kilder for å se hvor han kan komme fra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja, det er nok samme mann. Spørsmålet mitt er jo om hans kone kan være søster av 'min' Ole Christian Ottesen.De gifter seg jo i Bergen, så å finne ut hvor han kom fra kan være unødvendig? Ut fra Hoevig som etternavn så er han nok ikke født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Det er svært få i Bergen som det er skifter etter fra den tiden. Jeg har sett i Sollids skifte avskrifter men finner ingen som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Sannsynligheten for at Otte Christian Ottesen er i famile/slekt med ene eller begge Ottesdøtre i dette temaet, er jo tilstede.Men det er tydeligvis ikke enkelt å finne linken mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter å lete litt i tilgjengelige digitale kilder. Eneste jeg fant av barn døpt med far Johan Carl Trolle og Birthe Ottersdatter var denne: LenkeSkal se om jeg kan finne flere spor.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Gesellene var vel håndverkssvenner som reiste mye omkring og lærte hos mestere?Vet ikke om det finnes noen laugdokumenter fra denne tiden som kunne gi oppklaring?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.