Gå til innhold
Arkivverket

[#62970] Hol i Buksnes 1898-1911 og Vefsn 1903-1934


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvorfor er ikke kirkebøker for Hol i Buksnes 1898-1911 og for Vefsn 1903-1934 scannett? Jeg forsker for venninne som har en oldefar Ovald Olai som ble født i Hol i Buksnes 18.08.1901 med foreldre Josefine Olsdatter og Martin Olsen. De ble gift i Buksnes 16.05.1899, men barna deres er ikke å finne døpt i Buksnes, og familien flyttet til Vefsn ca 1906. Har Ovalds fødsesdato og fødested fra giftermålet i Vefsn med Ingeborg Albertine Øksendal i 1937. Når det gjelder Hol så ser det heller ikke ut som om det er mikrofilmet noe kirkebok etter 1898, og jeg har oversikt frem til 1898 her. Hvis disse kirkebøkene er mikrofilmet ser jeg dem gjerne på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sjekket om Ovald og hans søsken ble døpt i Buksnes frem til 1906, men det ble de ikke(min venninne har flere søsken av Ovald som det ikke er mulig å finne som døpt siden aktuelle kirkebøker i Hol i Buksnes og i Vefsn mangler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Kirkebøkene for Hol 1898 og utover ligger på Stamsund prestekontor. Har snakket med dem et par ganger, og de skal sendes til SAT når 'alt blir klart'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg håper det skjer snart, for jeg har også noe slekt i dette området som jeg skulle ha sett nærmere på(blant annet min oldemors halvbror Ibenhart Johan Ingebrigtsen som var husmann i Svarholt og hans familie). Jeg har ikke noe problemer bakover med hverken min slekt i Hol eller min venninnes slekt der.Merkelig egentlig at kirkebøker som er så langt tilbake i tid som 1898 ikke er sendt inn tidligere eller var mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Årsaken er, som det går fram av Per-Olavs innlegg, at de etterspurte kirkebøkene ikke er avlevert.Kriteriet for avlevering av kirkebøker har ikke noe med hvor langt tilbake i tid de går (her: 1898), men hvor langt framover i tid de går. Prestekontorene kan beholde ministerialbøker i 80 år etter siste innførsel. Klokkerbøker skal avleveres så snart de er utskrevet.Når det gjelder f.eks. Hol, kan det se ut til at det ikke er eldre klokkerbøker enn 1911. Dermed blir det et tomrom 1898-1911 inntil ministerialbøkene avleveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Saken her er at boken har passert 80 års alder, og er nå i sitt 96 år etter siste innførsel. Boken varer fra 1.1.1899 - 31.12.1912, i følge kirkevergen.PS: jeg har også fått en del mailer om svar, men noe svar er det ikke å finne. Er vel bare noe 'heng' i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene igjen. Jeg har vært bortreist(hjemme hos mine foreldre) siden 26.09.09, og har derfor ikke kunnet svare før. Mine foreldre har pc, men jeg kan ikke noe med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er ingen som har svart på om hvorfor kirkebøkene for Vefsn 1903-1934 ikke er utlagt. Er det virkelig ingen Vefsneksperter her som kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Det var bare flaks jeg så dette innlegget Anne Lise, siden jeg ikke ofte (nok) er innom Digitalarkivets forum, før innleggene ikke er øverst lengre. Er kanskje det samme med 'Vefsnekspertene', de er ikke daglig innom.Skal jeg gjette ligger også de på kirkekontoret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo selvfølgelig vært innom tanken om at også kirkebøkene for Vefsn 1903 til 1934 kan være på kirkekontoret, men det kunne være greit å få det bekreftet. Når jeg er her jeg bor så er jeg innom Digitalarkivets debattforum flere ganger daglig, mens det kan gå flere uker mellom hver gang jeg er innom Slektsforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(10): Standardsvaret på hvorfor noe ikke er lagt ut, er at de aktuelle bøkene ikke er avlevert til Arkivverket.For tilfellet Vefsn ligger det ute ministerialbøker fram til 1896 (Vefsn sogn) og 1903 (Mosjøen sogn). Senere ministerialbøker er ikke avlevert, hvilket ikke er helt urimelig, jf 80-årsregelen for ministerialbøker (beskrevet i innlegg 6).Så ligger det ute ei klokkerbok for perioden 1934-1944, hvilket også er rimelig, ettersom klokkerbøker skal avleveres så snart de er utskrevet. Hvorfor er det så ikke lagt ut klokkerbøker for tida før 1934? Så vidt jeg kan skjønne finnes ikke slike (de kan f.eks. ha gått tapt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Tverå

Kan bare bekrefte det som allerede er sagt. Kirkeboka for fra Vefsn 1897-1915 er ikke avlevert til Statsarkivet og deler skjebne med bøkene for Mosjøen, Grane, Elsfjord og Drevja. Bøkene er imidlertid avfotografert av Vefsn Slektshistorielag og kan kjøpes på CD eller DVD for kr 100,-Jeg kan dessuten være behjelpelig med oppslag. Regner med at du har e-postadressen min, Anne Lise.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.