Gå til innhold
Arkivverket

[#62972] Andreas Stabel f. ca. 1795 Tromsøysund


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

I FT1865 står Andreas Stabel bosatt i Tromsø, fødested Tromsøysund. Han gifta seg i 1834 i Tromsø, men navnet på faren er ikke oppgitt, bare bostedet Selnes.Veit noen om han er den sønnen til Thorsten Hanssen/Ane Maria Olsdtr som nevnes i FT1801, eventuelt navnet på foreldrene dersom han er sønn av et annet par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser at Bjørg hadde funnet dåpen mens jeg fremdeles lette.Var nok sikker på at du hadde infoen fra 1875, men du hadde ikke oppgitt noe fødselsår på Andreas, og det er det jo greit å ha når man skal lete etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takker. Ja, jeg har sett han. Problemet er at noen Andreas Sørensen ikke står i FT1801, hvis jeg har leita godt nok. Men han kan faktisk være den samme som den jeg nevner i (1), for de eldre søsknene har en far som heter Søren. At han der står som sønn av moras andre mann, Thorsten Hansen, er snodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg vil gjerne se litt på dette, men bare nå nevne at jeg aldri har sett Stabel-navnet forbundet med Selnes, eller nærmere bestemt Stornes, i Balsfjord. Videre at Anne Marie Olsdatter (Oldervik i Ullsfjord/Sletta i Balsfjord) giftet seg i 1782 med Søren Sørensen. Han døde i 1894, og i 1795 giftet Anne Marie seg med Tosten Hansen fra Selnes i Ullsfjord. Så er det Folketellingen i 1801, den viser nå sitt. Sieleregister 1815 viser at Anne Marie og Tosten da hadde hjemme av sønner: stesønn Andreas Sørensen 23 år og Hans Tostensen 20 år gamle. Hvor var så denne Hans i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk for avklarende opplysninger, og især til Per Inge, som uten tvil har identifisert Andreas rett. Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistorie for Andøy. Før han gifta seg, var nemlig Andreas innom Bleik på Andøya, der fikk han to døtre med samme jente uten å gifte seg med henne. I hvert fall ei av døtrene har etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.