Gå til innhold
Arkivverket

[#62974] forkortelse for hva?


Gjest Aina Elida Gellein
 Del

Recommended Posts

Gjest Aina Elida Gellein

Jeg driver å leter litt her og der i trøndelagen, å på manga av husmandsoversiktene så står det forkortelsen 't' på fødestad.....betyr det at de er født i trondheim eller er det ingen som vet hvor de er fra? F.eks. se på denne: LenkeJeg står fullstendig på stedet hvil når det gjelder Ole Ellingsen der, for det er en god del med samme navn i trøndelag på den tiden :-D Derfor hadde det vært fint å få vite om det er en forkortelse eller om jeg ikke kommer lenger :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Meiner bestemt det tyder at vedkomande er fødd i 'tellingskretsen' - altså der tellinga er. Så visst du er inne på Folketeljinga for Trondheim, er vedkomande fødd i Trondheim.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Om Melhus/Leinstrand står det fylgjande: '691 Melhus Melhus prestegjeld hadde i 1589 5 kirker betjent av to prester. Melhus kirke var hovedkirke, og annekskirker var Leinstrand, Flå, Grøtan og Kolbrandstad, de to siste i Hølonda. Kolbrandstad kirke ble ifølge Erlandsen nedrevet midt på 1600 tallet.Ved reskript 2.3.1742 ble det bestemt at det skulle tilsettes en residerende kapellan i Melhus prestegjeld.Ved reskript 12.7.1791 ble Flå kirke flyttet til Ler.Ved kgl.res. 6.3.1889 ble det tillatt å rive den gamle steinkirken i Melhus hovedsokn og bygge en ny kirke på samme tomt.Ved kgl.res. 23.1.1931 ble det bestemt at det sivile og geistlige inndelingsnavnet Hølandet skulle endres til Hølonda.I brev fra KUD til stiftsdireksjonen 17.7.1963 ble Langørgengårdene (gnr 19 bnr 1-3 i Buvik) fra 1.1.1964 overført fra Buvik sokn i Byneset prestegjeld til Melhus sokn i Melhus prestegjeld.Ved kgl.res. 23.10.1970 ble Leinstrand sokn i Melhus prestegjeld delt slik at områdene med tettbebyggelsen Heimdal ble skilt ut som eget sokn for sammen med Tiller sokn i Klæbu å utgjøre et nytt Heimdal prestegjeld. Det gjenværende Leinstrand sokn ble overført til Byneset prestegjeld. I brev til stiftsdireksjonen 3.9.1971 bestemte Kirke- og undervisningsdepartementet at Horg sokn i Støren prestegjeld skulle overføres til Melhus prestegjeld fra 1.10.1971'Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Finn ikkje giftarmålet til Ole, men vil tru det er han som er fødd 24. april 1825, Leinstrand i Melhus. Foreldre Elling Iversen og Magrete Larsdtr. (Får ikkje laga lenke).Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina Elida Gellein

Tusen hjertelig takk alle sammen, desto mer en leter desto større blir slekten finner jeg ut....Ole og Kristines siste barn og datter ble født i 1875, så hun va skikkelig attpåklatt :-P Kanskje en av grunnene til at Ole står som enkemann etter at siste datteren ble født. Hennes navn var Serine Ovedie Kre(i)stine Olsdatter Kloksteen (ja, de var glad ei lange navn på den tiden :-D) Grunnen til at jeg sier at slekten blir større er at jeg har fått vite at Serine var enebarn, men at hun hadde en fosterbror ved navn edvardt født i 1881. Når jeg ser på alder på de eldre søskenene hennes så skjønner jeg godt at hun kanskje ikke kjente godt til dem, for fuglen var nok fløyet når hun kom til :-D Tusen tusen takk for hjelp!!! Setter utrolig stor pris på dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.