Gå til innhold
Arkivverket

[#62975] Hva er denne gjenstanden?


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det var den vekta jeg mente,jeg var der sist søndag på omvisning med Agder historielag. Det kan anbefales å ta en tur dit,det er det eneste jernverk i landet som er intakt. Søk gjerne etter 'Masovn' i ruta øverst,der er en debatt om masovnmesteren som kastet en gutt i ovnen. Om slik vekt ble brukt i kvernhus så måtte det vel være på en større bygdemølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ola (22) - kvifor hola er kvadratiske: Kan det vere fordi tappen som går gjennom er forma med ein kant oppover - som kroken skal henge på? Ein slik kant gjev eit meir definert opphengspunkt enn ein rund bolt. Når det først skal vere ein slik kant, kan tappen ikkje vere rund, for då ville han vri seg.Reidar (24): Kvifor er det rart at ei slik vekt har 'stor grad av nøyaktighet'? jf.(20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja vel Sigbjørn, har du så nylig beskuet ei slik vekt, det var en pussig treff samtidig med at denne debatten pågikk, så dette forumet fornekter seg ikke med å få hjelp til å oppklare ting:-)Sikkert mye rart å sjå på dette museet. I hva slags virksomheter ble vekter av denne typen brukt tro? Det har vært mye gruvevirksomhet i området, men det som ble utvinnet der ble da vel neppe veid? Bygdemøller av en viss størrelse kjenner jeg heller ikke til. Hvis det er av interesse kan jeg godt legge ved uttalelsen fra museet, ser ut som slike vekter ble brukt helt fram til 1959.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Ivar, så ikke ditt innlegg, og skjønner at når vektene bare er i skikkelig stand så er de sikkert nøyaktig, det var bare litt vanskelig å sjå det for seg med den rustne stanga i de første innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.