Gå til innhold
Arkivverket

[#62977] Merkelig kirkeklokke i Larvik


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

I sommer fikk jeg - etter noen krumspring - tatt dette bildet av ei av kirkeklokkene i Larvik kirke. Det ser ut for meg som at det er støpt inn ei skei i klokka - eller?Er det noen som har vært borti noe lignende?

bilete5650.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Morsomt! Jeg tør nesten ikke å skrive dette, men jeg 'ser' tre ansikter i denne skeia; det øverste ser ut som en vakker engel og de to andre ser mer skumle ut. Er det noen andre som også 'ser' disse ansiktene?Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I Larviks historie står følgende:'Ifølge inventarielisten for 1689 var der ved kirken to klokker. Den ene av disse er endnu i behold; den er av bronse og bærer følgende indskrifter: MANET VERBVM DOMINI IN ÆTERNVM (Guds ord består til evig tid) ANNO 1639 / OIS OBS / IHS og et merke av form som en stav med en ring paa toppen'Det er vel kanskje jeg som inntil nå har sett dette som ei innstøpt skei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Harald: Mener du at du har lest om innstøpte skjeer tidligere, eller er det 'stav med ring' du mener?Marianne: Jeg har studert skjea flere ganger, men klarer ikke å se engelen - er den der fortsatt? Jeg har alltid hatt en frodig fantasi, så jeg synes det er rart at jeg i dette tilfellet er helt 'blank'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Tja, hva skal jeg si (8), jeg ser engelen fortsatt, og dessuten to andre - litt fæle ansikter, så det må vel kanskje bero på en enda mer frodig fantasi enn den du besitter, ikke vet jeg. Det var vel ikke uten grunn jeg nesten ikke torde skrive om det. HM! :)Ellers synes jeg nok at figuren ligner en skje.Hilsen fra Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så vidt jeg har forstått så har inventaret i flere av kirkene i Vestfold (søndre) blitt flyttet rundt. Så mye av det som i dag er i kirkene har ikke opprinnelig tilhørt den kirken det står i i dag.Larvik krk. ble innviet i 1677, så denne kirkeklokka må vel ha kommet fra et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer også på om inskripsjonene på klokka er kristne symboler. Om IHS her: http://no.wikipedia.org/wiki/IHS-monogramHva betyr OIS og OBS som også står over IHS ?Prøvde å lete i et symbol-leksikon i går, uten å finne svar.Har selv en Svartebordspenne fra ca 1650 med St. Mikael med jordkloden og IHS-Kristus-symbolet.Noe liknende denne sirkel og stav-formen har jeg ikke sett. Spennende å se om noen finner en forklaring her.Kan ansiktene i sirkelen være symboler på det gode og det onde? Kan minne om de groteske maskene på kirkevegger i Tjølling og Hedrum?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer også på om inskripsjonene på klokka er kristne symboler. Om IHS her: http://no.wikipedia.org/wiki/IHS-monogramHva betyr OIS og OBS som også står over IHS ?Prøvde å lete i et symbol-leksikon i går, uten å finne svar.Har selv en Svartebordspenne fra ca 1650 med St. Mikael med jordkloden og IHS-Kristus-symbolet.Noe liknende denne sirkel og stav-formen har jeg ikke sett. Spennende å se om noen finner en forklaring her.Kan ansiktene i sirkelen være symboler på det gode og det onde? Kan minne om de groteske maskene på kirkevegger i Tjølling og Hedrum?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer også på om inskripsjonene på klokka er kristne symboler. Om IHS her: http://no.wikipedia.org/wiki/IHS-monogramHva betyr OIS og OBS som også står over IHS ?Prøvde å lete i et symbol-leksikon i går, uten å finne svar.Har selv en Svartebordspenne fra ca 1650 med St. Mikael med jordkloden og IHS-Kristus-symbolet.Noe liknende denne sirkel og stav-formen har jeg ikke sett. Spennende å se om noen finner en forklaring her.Kan ansiktene i sirkelen være symboler på det gode og det onde? Kan minne om de groteske maskene på kirkevegger i Tjølling og Hedrum?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her skjedde det noe merkelig . Er det 3-tallet som går igjen i mitt innlegg?Jeg leter fortsatt etter symbolbruk og finner mange teorier om de groteske masker.Her i artiklen om Buemerker står en del om kristene symboler. Sirkel og stav og Kristus og Maria symboler.LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Gunn!Dette med IHS tror jeg er riktig. Når det gjelder de andre to, så kan det vel kanskje stå for f.eks. Ole IverSøn osv.Jeg har tatt kontakt med Larvik museum, som skal foreta noen undersøkelser rundt denne kirkeklokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Litt fra Norsk kirkeleksikon, Alf Henry Rasmussen 1993 Vanebo forlag. Det er stadig mulig å anskaffe den i bokhandelen i Akersgata i Oslo, mellom Grensen og Dagbladbygget. For en blillig pris....Kirkekloken er fra 1639.Ellers ingen forklaring hva bokstavene betyr utenom det som som står i innleggene ovenfor.Det er 3 klokker, og 2 ble omstøpt 1738 hos Olsen Nauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det. Nå har jeg også fått en mail, der det bli antydet at dette er ei såkalt drueskje (drueklase på enden av skjea). Dette hadde jeg faktisk også selv observert, men fikk i samme mail en forklaring på symbolikken:Druen er i kristen tro en attributt til Kristi Blod som er synonymt med nattverdsvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det høres logisk ut med den forklaringen . Håper du finner ut hva bokstavene OIS og OBS står for.Lykke til med leting etter kirkeklokkenes opprinnelse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har nå fått tips om at kortskaftede renessanseskjeer (1550-1660) også ble brukt som drikkeredskap. Brukt ved nattverd? jfr innlegg 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

I 'Spor nytt fra fortiden' nr 2 - 2003 er der ein artikkel av Øystein Ekroll og Jon Anders Bisvaag: 'Pengeklang i klokkeklang'. Her vert det hevda at slike avtrykk på kyrkjeklokker er avstøypingar av såkalla pilegrimsmerke eller myntar. Nokså vanleg i Østerrike/Tyskland, mindre vanleg i Dei skandinaviske landa. Min kommentar: Kanskje er det ein bestemt helgen som har ei skei eller ein spade som symbol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Klokka er støpt i 1639, så det var vel slutt på helgendyrking her til lands. Men jeg fant følgende på nettet:'In the Orthodox Church, Holy Communion is distributed to the congregation by dipping a piece of bread in wine and giving it to them on a long spoon'Skjea kan vel kanskje (som tidligere antydet) være et symbol for nattverden - skjebladet=brødet - drueklasen=vinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kirka hadde/har 3 klokker. Kanskje benyttet man denne ene når det ble innkalt til nattverd? Folk skulle vel gå til 'Herrens Bord' så og så mange ganger i løpet av året, og når de hørte lyden av 'nattverdsklokka' visste man at det var mulig å få gjort unna denne 'plikten'.Men dette blir bare ubegrunnet teori fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.