Gå til innhold
Arkivverket

[#62978] Bonge` slekt bergen- holla(telemark) det skal være med apostroff over e.


Gjest Gjertrud Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Jensen

Hei, etter flott respons på forige spårsmål, så prøver vi ett spørsmål til. Søker etter opprinelsen til navnet, som går igjen i slekten, men ingen vet hvordan kom inn. Det er en Anette som er født i Holla, og far er en Hans Petter Andersen Bonge, dette er i kirke boken for Holla 1849-60 side 114-115 døpt nr 54. dette er det første spor vi har pr i dag, han giftet seg i 54 i Valle, men der er ikke navnet tilstede. ang de andre barna(6) er han ikke skrevet opp med bonge navnet. apostroff over e`Hilsen Gjertrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hold nede AltGr-tasten og trykk på den tasten helt opp til høyre på øverste rekke med tre forskjellige tegn, ved siden av Backspace-tasten - så trykker du på e og vips så er é der.På denne nettsiden er det for eksempel en Gunhild Andersdatter f 1777 i Bonge, Juvskaas, Bø. Ser ut som Bonge er et stedsnavn.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette tror jeg er dåpen til Hans Petter Andersen, nr.16 LenkeForeldrene hans får 4 barn i Skien i tiden 1818-1823. Deretter får de 4 barn til i Bø 1825-33. Disse opplysningene fant jeg på FS, så det er jo ikke 100% sikkert ang. antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei - til innlegg nr 1: BONGE er et gardsnavn i Fjaler kommune i Sogn og Fjordane fylke. Det har også vært brukt som familienavn, og mange fra Fjaler / Sunnfjord flyttet ut til Bergen.Jeg har ikke bygdebøkene for Fjaler tilgjengelige, men skal fjekke Fylkesarkivet Sogn og Fjordane på nett for å sjekke om Hans Petter Andersen Bonge er registrert i kirkebøker for Fjaler (Fjaler het tidligere Ytre-Holmedal prestegjeld).mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Jensen

Må bare beklage at vi ikke er så flinke til å komentere, jeg(barnebarn) skriver for mormor som i våres kjøpte seg en pc, og er ivrig bruker av arkivet, men hun er ikke glad i å skrive ennå. Når jeg først er her kan jeg jo skrive litt. Mormor mener bestemt at slekten kommer fra frankrike, og dette er noe som hun opp i gjennom har blitt fortalt, så hun tror husmannsplass navnet ikke er relevant. innlegg nr 13 og 14v er spennede, og mormor søker videre på den træden.Ellers må jeg bare si jeg er imponert over kunskap og engasjemanget her.Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Fransk eller ikkje -- i dåpen som det er referert til i (1), og som det er lenkje til i (8), står det ganske enkelt Bonge, ikkje Bongé.Ved ekteskapet til Hans og Karen (lenkje i (9)) står det at Hans var fødd i Bø prestegjeld.I Bø finst det -- eller fanst det -- ein stad som heiter Bongeplass under garden Askild: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Bingo Torodd, der var oppklaringa.Det er husmannsplassen Bonge navnet kommer fra, dei er nevnt i Bøsoga IV side 90.Til trådstarter, takk for tilbakemeldinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest erling t. endresen

Hans Petter Andersen Bonge, Hougesund fikk som ugift også datteren Annette Oline f. 22.02.1852, døpt 14.03.1852, Torvestad/ Skåre v/ Haugesund, med pike Berte Serine Olsdatter, HaugesundPermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15766&idx_id=15766&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.