Gå til innhold
Arkivverket

[#62984] bygdebok hjelmeland, Edvard Aagesen gift med Ruth (bodde på Ombo)


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Jeg finner en Edvart Olaus Aagesen f. 1894, sønn til Aage Henriksen Vesterø f. 1859 og Martha Jonsdatter f. 1861. Forteller bygdeboken noe om denne Edvart ble gift med ei Ruth? I så fall er jeg interessert i ytterligere info, gjør et slektsarbeid for en bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

ok, da er dette muligens ikke rett person for meg. Eneste jeg har fått oppgitt er at Edvard og Ruth Aagesen skal være foreldre til Solaug Aagesen f. 1949 på Ombo, gift med Arvid Nilsen i Egersund. Jeg vet ikke mer hvor på Ombo de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

HeiØya Ombo var delt i 3 kommuner, Sjernerøy, Hjelmeland og Jelsa. Idag er Ombo delt mellom Finnøy og Hjelmeland. Foreldra til Solhaug finn du under gården Rørheim, idag Finnøy Faren Edvard Ågesen er fra Jørstad (Finnøy) og mora Ruth Haustavik under gården Aukland, Hjelmeland. Foreldra til Åge er Jone Ågesen fra Kilane, Erfjord og mora Anna Malena Ivarsdtr, fra Langvik, Erfjord. Foreldrene til Ruth er Gudmund Haustavik, Aukland Hjelmeland og Anna Karina Hille fra Jørstad, Finnøy.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Anne Bj. F.: Jeg har nå brukt en time på morgenkvisten til å vri hjernen... det mangler en del scannede kirkebøker for den aktuelle perioden.Kan du sjekke om jeg har funnet rette personer?Jone Aagesen fra Kilene, Erfjord (Jelsa)... er det han som i 1900 bor på Vestersjø i Hjelmeland, f. 1882, sønn til Aage vestersjø f. 1851 og Martha Aagesdatter f. 1855?Anna Malena Ivarsdatter Langvik f. 1877, Erfjord/ Jelsa, (gift 16.05.1905 i Erfjord, feilført under Jelsa bare skrevet mannen Jone Aagesens navn inn?), datter til Ivar Bergesen og Anna Larsdatter?Gudmund Johannessen Haustavik f. 1895, sønn til Johannes og Bertha i Haustavik? Anna Karina 'Hille', er det hun som er f. 1899 på Jørstad som datter til Rasmus Eriksen og Ranveig Larsdatter på Jørstad/ Stjernerø, i 1900?Dette var litt vanskeligere tilgjengelig enn jeg hadde trodd, så fint om du vil hjelpe litt til.Om slektsbøkene har førselsdata på Edvard Aagesen og Ruth Haustavik, er det fint om du oppgir dette. Og om det står data for ekteskap for de aktuelle personene, vil det være fint å få opplyst.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, fant nå i Norges bebyggelse ('sladreboka', som vi sier)følgende s. 726, under Hjelmeland: Anna Karina Hille f. 14.09.1899, Sjernarøy, gift 1 med X, gift 2 med Knut Haustavik f. 1902 (bror til hennes første mann?). Barn fra første ekteskap: Bergljot f. 1921, Ruth f. 13.04.1923 osv.Da er nok dette rette folk i alle fall.Men finner ingen Aagesen i samme 'sladrebok', foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, fant nå i Sladreboka s. 628 Edv. Aagesen f. 1920 i Stjernerøy, av foreldre Johne og Malena Aagesen, gidft 1938 med Ruth Haustavik f. 13.04.1923 (i Klepp, opplyser sladreboka, måå sjekke om det stemmer), datter av Gudmund og Anne Haustavik. Barn bl.a Solaug f. 20.10.1949 osv.Så da har jeg klart å nøste opp i denne familien.Takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Gudmund og Anna giftet seg 1921. (Anna gifter seg igjen 1947 da hun er enke, med sin svoger Knut Haustavik) Hjelmeland 1 side 111. Gudmund er sønn av Johannes Gudmundson f 1872 på Rosså(Ombo) g m Berta Knutsdtr f 1873 på Driftland, Årdal Hjelmeland 1 side 116.Det er feil Jone Aagesen du har funnet.Finnøy, Sjernerøy I side 55/56 Jone Ågesen (se Erfjordboka s 29) f. 1866 død 18.04.1929, g. 1905 med Anna Malena Ivarsdtr (se Erfjord II s. 1223) f 9.02.1877 død 30.11.1950.(navn på foreldrene ikke nevnt) Edvard er født 23.04.1920 g. 17.12.1938 Ruth f. 13.04.1923 (Finnøy, Sjernerøy I s 29) Anna Karina 'Hille', er f.14.09.1899 på Jørstad datter til Rasmus Eriksen og Ranveig Larsdatter på Jørstad (Se Finnøy/Sjernerøy I side 64 det er bilde av denne familien i boka)mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.