Gå til innhold
Arkivverket

[#62989] Verdal/ Skogn. Hvor ble det av Karen Baardsdtr. og Andor Jensen, samt deres barn


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei alle gode hjelpere.Karen Baardsdtr. er f. 1755 på Nordberg i Verdal, hun blir trolovet 24. okt. 1776 i Verdal med Svend Haagensen fra Rinden i Skogn [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16397&idx_id=16397&uid=ny&idx_side=-144>Lenke De får døtrene Johanna 1777, Gollaug 1779, Siri 1781 og Anne 1784, alle f. Rindvaldet i Skogn. Den 23. Juni 1785 dør Svend Haagensen i Skogn LenkeI 1786 blir Karen trolovet med Andor Jensen fra Kleiven i Skogn. (nr. 2) Lenke De får barna Karen 8/1 1787 Lenke , Svend 10/6 1791 Lenke og Jens 9/3 1794 Lenke Døtrene Gollaug, Johanne og Siri Svendsdtr. fra 1. ekteskap har jeg funnet det meste om, men videre skjebne til den yngste datteren Anne Svendsdtr. og de 3 barna fra 2. ekteskap finner jeg ikke.I 1801 bor Andor og Karen samt deres yngste sønn Jens på Fæby i Verdal. Der er også datteren Karen Andorsdtr. tjenere hos Elling Olsen sammen med halvsøsteren Siri Svendsdtr. Lenke Anne Svendsdtr. er tjener på Ekren Lenke og Svend Andorsen er på Nordberg sammen med ½ søsteren Gollaug Svendsdtr. hos onkelen Ole Baardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Heisan, (endelig noen som reagerte:-) Om du er etterkommer etter Jens Andorsen, så har vi felles forfedre i Verdal / Skogn, Jens er halvbror til min tipptippoldemor Gollaug Svendsdtr. Lenke Ikke enkelt å finne forfedrene til disse, men med intens graving i kirkebøkene går det sakte fremover. Men, jeg må visst låne bygdebøkene for Skogn skal jeg finne hvor det ble av disse folkene, for det ser ikke ut til at ekspertene på området er kommet hjem fra ferie ennå :-)Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg går ut fra at det er gården Rinnan det er snakk om. Bygdebøkene tar ikke med husmenn før etter 1801, så jeg finner ikke noe her, annet enn at det satt en Svend allerede i 1718 på Rinnan. Jeg ser også at ei Anne Bårdsdatter, datter av Bård Olsen Nordberg i Verdal, var gift på Rinnan (med Niels Halvorsen Øistbør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk for svaret Arnstein. Da trenger jeg ikke å låne de bøkene skjønner jeg, men heller fortsette med å grav i kirkebøkene for Skogn for å finne svaret på gåten.Bård Olsen på Nordberg hadde 8 barn, har funnet hvor det ble av de fleste, men ikke Anne f. 1752 og søsteren Helena f. 1765. Veldig interessert i den info som måtte finnes om Anne Bårdsdtr. som ble gift i Skogn. Kanskje Helena også ble gift der?Jeg har ingen anelse om Rindvaldet kan ha vært en husmannsplass under gården Rinnan før 1800. Jeg ser på amtskartet at det var en gård som het Renden i Alstadhaug prgj. men ettersom alle barna til Karen er døpt i Levanger prgj. kan det ikke være den det menes med. Man vet aldri, men kan denne Haagen Svendsen, Brenna som går bort 73 år gammel i desember 1785 være far til Svend Haagensen og sønn til denne Svend på Rinnan? LenkeNoe sier meg at mor til Svend Haagensen må ha het enten Gollaug / Golla / Gudlov eller noe sånt. Svend og Karen fikk 4 døtre og den nest yngste er oppkalt etter Karens mor Sigri (Siri) Andersdtr.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I 1723 (matrikkelen) nevnes to gårder Rinden. Nedre Rinden hadde ingen husmann, men Øvre R hadde tre. Når det står Rindvaldet, så er det nok en husmannsplass det er snakk om. Hadde Bård Olsen også en sønn Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er forøvrig to andre gårder i Skogn som heter Rennan eller Rendum, men i dette tilfellet er det nok snakk om Rinnan (som ligger nærmere Verdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Mulig at Bård på Nordberg hadde en sønn ved navn Johannes, men hittil er det disse barna jeg har funnet døpt i KB for Verdal: Berete, Anne, Ole, Karen, Anders, Martha, Elias og Helena. Når sånn ca. skulle Johannes være født?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, jeg ser bare at Lars Jacobsen Røstad hadde bøkselen på Rindaunet (den ene av de to gårdene på Øster Rinden - som hadde ligget øde). Arvingene hans i 1773 var bl.a. søsteren Agnis, som var gift med Johannes Bårdsen på Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Niels Halvorsen Øistbør bøkslet Rindaunet 22. sept 1775. Han var gift med Anne Bårdsdatter (Nordberg), men vielsen er ikke innført i Skogns kirkebok. Anne døde i 1784, men gravfestelsen er heller ikke innført. Hun etterlot seg enkemannen Niels og tre barn fra 1 1/2 - 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kleiva i Skogn: 1768 fikk Jens Simensen (så kalles han i panteboken her; i skifteprotokollen kalles han Samuelsen, og på et senere sted i panteboken og i kirkeboken kalles han J, Salomonsen) bøkselbrev på Kleiva...Den 19. okt 1774 lånte Jens 20 rd av Hans Jelstrup osv...Han var gift med Karen Olsdatter, men vielsen er ikke innført i Skogns kirkebok. De hadde gården i omtrent 10 år. Så døde hun av vattersott den 2. sept 1778, 63 år gml, og ble gravlagt den 8. Hun etterlot seg enkemannen Jens og 4 barn: Ole 24 år, Andor 21 år, Simen 16 år og Berethe 8 år.Skiftet ble holdt den 10. okt. Av husdyr var der 1 hest, 1 hoppe, 3 ky, 2 kviger, 1 kalv, 5 sauer, 4 lam, 10 geiter, 3 kid og 2 svin., og av korn 13 lass bygg og 40 lass havre. Aktiva utgjorde 118 rd og det ble 8 rd 2 ort 5 sk til overs.Året etter oppga Jens bøkselen, og den 3. mars 1780 fikk sergeant Henrik Joensen Skånes bøkselsbrev på Kleiva av Ole Irgens, som nettopp var blitt biskop i Bergen. Og den 4. april 1782 ble Jens' datter Berethe gift med Henrik og Jens var nu hos dem til han døde. Han ble gravlagt 4. juni 1785, 64 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Ellingsen

Bård Olsen, Nordberg 1722-1766 gift med Siri Andersdatter, Ysse 1725 - 28 jun 1771 er min aner også!Han inngår i Kausmoætten hvor Tosten Mo før år 1600 er opphavet. (Se verdalsboka bind 3 side 162 og utover)Forøvrig så nevnes følgende barn: Beret Bårdsdatter, Nordberg 1750-185Anne Bårdsdatter, Nordberg 1751- 1784 døde antagelig i barsel ettersom sønnen Bård Nielsen, Rindaunet ble født i 1784Ole Bårdsen, Nordberg 1753-1823 gift med Ragnhild Einarsdatter,Holme i 1777 og Ingeborg Jonsdatter, Rein i 1821Kari Bårdsdatter, Nordberg 1755-? Gift med Svend Rindvaldet.Anders Bårdsen, Nordberg 1758. flyttet til FleskhusvaldetMarta Bårdsdatter, Nordberg 1760-1838 gift 1784 med Ole Toresen, MikkelsgårdenElias Bårdsen, Nordberg 1763-? gift 1787 med Anne Eliasdatter, ØrenHelene Bårdsdatter, Nordberg 1765-? mvh OE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hjertelig takk til Arnstein og Oddleif for opplysningene. Disse må jeg se nærmere på.Nå har jeg i lange tider saumfart kirkebøkene for Verdal for å finne nye opplysninger om disse forfedrene mine fra Nordberg, og i den forbindelse kom jeg over en artig sak.Bård Olsen på Nordberg døde 11. juni 1766, i desember samme året døde den yngste datteren Helena. Bårds kone Sigri Andersdtr. giftet seg 17. juni året etter med soldat Jonas Pedersen fra Stiklestad, (da var Sigri 42 år gammel.) 19. febr. året etter kom sønnen Baar og 26. des. 1769 datteren Marith. Sigri Andersdtr. døde 28. juni 1771.Da Baro Sevaldsen på gården Skrove døde 6. januar 1773 viste det seg at Jonas Pedersen på Nordberg skyldte Baro Sevaldsen 60 rd. ifl.obligasjon av 2. jan. 1772. Nedbetalingen av denne gjelden fikset Jonas ved å gifte seg med den 10 år eldre enken Ingeborg Andersdtr.(min 4.tippoldemor)Nå har ikke jeg Verdalsbøkene, så hva Kausmoætten er kan du kanskje utdype litt mer Oddleif.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Ellingsen

Følgende gjengis fra Verdalsbok bind 3Bård Olsens foreldre var Ole Tomassen, Nordberg gift 1715 med Beret Bårdsdatter, Hallem.Bårds søsken var Elias Olsen født 1715-?, Thomas Olsen 1719-?Ole Tomassens foreldre er korporal Tomas Olsen, Oklan 1663-15 jan 1719. Han skal være gift 3 ganger. 2 gang med Beret Taraldsdatter ?-1696. Ole's søsken: Tarald Tomassen Oklan 1708-9 feb 1739, Torsten Tomassen, Malena Tomasdatter, Elias Tomassen, Elen Tomasdatter, Oklan 1706-?, Elsebe Tomasdatter, Oklan 1711-?, Beret Tomasdatter.Tomas Olsens far er Ole Tostensen Oklan 1605-? Søster er Magnhild Olsdatter, OklanOle Tostensens far er Tosten Mo. Mo-navnet er da Kausmo mvh OE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk Oddleif for opplysningene. Da slapp jeg å låne Verdalsbøkene igjen. Hadde de på hjemmelån for mange år siden, men da kom jeg ikke lenger enn til Gollaug, uten å finne hvor hun kom fra.Om du ikke har funnet det selv, kan jeg glede deg med at jeg har funnet hvor det ble av våre felles forfedre.Karen Baardsdtr. døde 29. november 1812 på Øren. Hennes 2. ektemann Andor Jensen giftet seg 7. oktober 1814 med pike Barbro Jonsdtr. Han var da 60 år og hun 48 år. Barbro var ikke fra Verdal, mye tyder på at hun var fra Rørostraktene. Hun oppholdt seg på Biertness ved vielsen. Barbro døde 15. august 1838 på Øren og Andor døde 18. mars 1842 på Sundsbyhaugen.Andor var født i januar 1754 i Lien i Levanger, foreldre var Jens Lien og Kari Jensdtr. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16391&idx_id=16391&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Han ble konfirmert i 1772, bosted var da Kleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Ellingsen

Det med Jens Lien og Kari Jensdatter var interessant! Takker!Hvem som er Siri Andersdatters foreldre er noe usikkert. Hun var født i 1725 og oppsitter Anders Ysse kan da være faren. I følge Verdalsboka bind 3 side 102-134 Anders (Ysse) Larsen og Anne Larsdatter gift 1709. Anders døde i 1735 og Anne giftet seg samme år med Jonas Pedersen, Stiklestad. Kan ikke finne noen annen Anders på Ysse i dette tidsrommetmvh OE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Ellingsen

Mine antakelseer vedr foreldre til Siri Andersdatter var nok feil. Ifølge Inntrønderslekter s.200 så er Siri's foreldre Anders Knutsen Borgen f 1691 på Vuku. d 1735 og Marit Halvardsdatter Minsås Nordre.Siri's søsken er Halvard Andersen f.1720 Borgen, d 1765 Lunden. Jon Andersen f. 1724 Ysse, Knut Andersen Okkenhaug f 1730 på Borgen d 1827Slekta bakover er noe usikkert men Siris Farfar er Knut Andersen Vuku som var oppsitter på Ysse Vestre i 1685Knut's far var Anders Knutsen oppsitter på Vuku i 1606.Far til Anders var Knut Andersen som var oppsitter på stor vuku slutten av 1500 tallet.Far til Knut var Anders Andersen som var oppsitter på vuku i 1549.Far til Anders var Anders Holme Verdal som i 1520 betalte ett lodd sølv og en mark i tiendepenning i skattMvh OE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk Oddleif for disse opplysningene.Da er det altså rett det som står på denne hjemmesiden om Knut Andersen Ysse f. 1730 nr. 34 med foreldre 68 besteforeldre 136 osv) [url="http://home.no.net/istormo/slekt/Aner_po.rtf>http://home.no.net/istormo/slekt/Aner_po.rtfFinner også en slektside med Lisbet Andersdtr. Ysse f. 1710 Øren i Verdal, død 1767 Fleskhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Ellingsen

Vedr Lisbeth Andersdatter f.1710 så er nok foreldrene i innlegg nr (16). Anders Larsen bodde i 1710 på Øren, kom til Ysse i 1718 og døde 1735. Noe slektsforhold med 'Knutsene' på Ysse kan jeg ikke finne annet at det skulle ha vært stor ufred mellom Anders Larsen som bodde på Ysse Østre og Ellev Knutsen, Ysse Vestre. Mange stevninger ble tatt ut for usømmelig forhold, vold og overlast jfr Verdalsboka s 104Kilder før 1705 er det vel noe usikre men jordebøker/matrikuleringer er tilgjengelig på statsarkivet.Mvh OE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk for svaret. Da kom vi jo ganske langt tilbake i tid i jakten på våre felles forfedre :-)Forstår det slik at du har Verdalsbøkene tilgjengelig, og drister meg derfor til å spørre om et annet problem jeg har oppe i ”dalen”. Det gjelder gårdene Skrove og Rosvold. Ingeborg Andersdtr. Rosvold (har henne notert f. ca 1725) ble trolovet i 1743 med Peder Olsen Skrove (nr. 3 v. Side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-143>Lenke I november 1747 ble Ingeborg trolovet med Balo (Baro) Sevaldsen (nr. 3 h. kol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.