Gå til innhold
Arkivverket

[#62998] Fyrvaktar Jens Christoffer Monall Sørensen fødd 1827 i Porsgrunn og familien


Gjest Anne Huse
 Del

Recommended Posts

J.C.Monall Sørensen vart i 1867 gift med Mine Cathrine Christensen fødd 1836 i Ramnes i Vestfold.Samme året kom dei til Ona der han var fyrvaktar fram til 1873.Dei hadde 4 døtre:Hilda Marie f. 1867 i Horten - Inga Kristine f. 1869 - Anna Margarethe f. 1871 på Ona - Valborg f. 1873 på OnaEg vil gjerne ha opplysningar om kvar det vart av denne familien etter at dei reiste frå Ona.Med helsing Anne Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg trur det må vere den samme. Eg trur også at det kan vere den samme Anna Margaretha som i 1958 vart gravlagd på Ullern kirkegård i Oslo.Med helsing Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser nå at Hilda Marie Kittilsen også bor på Stubben,samme adresse som Anna Margrethe Sørensen.Hun står med status gift på tellingen. Kan det være søsteren til Anna Margrethe Sørensen,tro? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-MaryTakk for god hjelp. Det er nokså sikkert at dette er søstra. På Digitalarkivet står det at ho til vanleg er busett i Filadelfia i N Amerika. Kanskje eg kan finne noko på emigrant-listene.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ann-Mary og mange takk.Faren Jens er oppført som forlovar då Hilda Marie giftar seg i 1889. Han må vel då vere i live, vil eg tru. I 1900-tellinga er mora Mina oppført som enke, og ho har 2 av Hilda Marie sine barn hos seg i Horten.Eg har ikkje så langt funne Jens innført som død i Horten i denne perioden, 1889 - 1900. Kanskje Jens og Mina har budd andre stader, og Mina først har flytta til Horten etter at ho vart enke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Hei,her har du litt opplysninger om familien: A.JENS CHRISTOFFER(MANALL)SØRENSEN, f.28.nov.1826 i Ø.Porsgrunn. som sønn av kjøpmann Niels (Smidt)Sørensen 1780-1838 og 2 hustru Edel Margrethe Manall 1790-1872. Kopist. Den 11.jan.1847 utstedte han avkall og kvittering for sin farsarv på 191 spdlr.3 ort og 12 sk. Gift i Borre 9.nov.1866 med enke MINA CATHRINE HANSEN,f.5.sep.1836 i Ramnes, datter av Hans Christensen Langemyr og hustru Anne Cathrine Michelsdatter. Hun gift 1.-i Ramnes 29.des.1856 med Martinius Anthon Hansen i Horten, f.1835. I 1868 fikk Jens Christoffer Sørensen stilling som fyrassistent ved Ona Fyr i Sandøy, Møre og Romsdal, og flyttet dit høsten 1868 med sin kone. Etter noen år kom de tilbake til Horten, hvor enkefru Mina Sørensen i 1900 er bosatt hos sin datter og svigersønn og har pensjon fra Statskassen. Barn: 1.HILDA MARIE SØRENSEN, f.2.sep.1867 i Horten. Gift i Horten 22.apr.1889 med tekniker KARL BERTRAND KITTELSEN, f.1.juli 1866 i Kristiania, sønn av fotjeger Kittel Kittelsen og Marthe Isachsen. Hilda M.Kittelsen er i 1900 gift og bosatt i Kristiania, Stubben 3. Hun er syerske for etablissement. 2.INGA KRISTINE SØRENSEN, f.21.mai 1869 i Sandøy. 3.ANNA MARGARETHE SØRENSEN, f.8.mars 1871 i Sandøy. I 1900 bosatt i Kristiania, adresse Stubben 3, og er syerske for etablissement. 4.VALBORG SØRENSEN, f.21.mars 1873 i Sandøy, -død 2.jan.1876 av skarlagensfeber i Horten, Ollebakken, nærmere 3 år gl. 5.BIRGITTE GEORGINE SØRENSEN, f.7.juni 1875 i Horten. Gift i Horten 10.okt.1897 med kanonér LAURITZ HANSSEN, f.15.sep.1871 i Borre;sønn av skipsfører i Horten Carl Hansen og hustru Olava Christophersdatter. Ved folketellingen 1900 finner vi ekteparet bosatt i Apotekergt. i Horten; Hanssen er kanonér i marinen, to døtre og svigermor Mina Sørensen. Døtrene var:Randi Manall-Hanssen f.12.aug.1898.Hun ankom New York 1921 med Bergensfjord og bestemmelsested Philadelphia. Far Lauritz Manall, Strandgaden 19, Horten.Hjørdis Manall-Hanssen, f.2.des.1899 i Horten. Konf.1915.Aase Manall, f.30.juli 1904 Konf.1920.Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.