Gå til innhold
Arkivverket

[#62999] Hvem var Mathias Helmer Lundgren Bruennich som ble far i 1850, Trondheim?


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Mathias Helmer (Hilmar?) Lundgren (Bruenech) Bruennech ble far i 1850 til Herman Martin (født 6. nov. 1850 døpt 1. des. 1850). Mor, Marith Josiasdatter Lånke, er funnet født 1822 i Stjørdal .Lenker: Fra Trondheim/Vår Frue – Mini 1840-1854 (s 117 nr 170): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2340&idx_id=2340&uid=ny&idx_side=-120>Lenke Fra Trondheim/Vår Frue – Klokkerbok 1846-1856 (s 101 nr 170):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Her er det eg klarer:Faderen angivet at være Ungkarl og Søfarende Mathias HelmerLundgreen Breunich, hos Faderen......... Breunich. Moderener Pige Marith Josiasdatter Lunke,der senest har tjent hos KapitainConradi, logerer nu hos ..........S. Hauan i .........., og der fødtBarnet. Det ville nok hjelpe å tyde det som står om farfaren til barnet, men det klarer eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'..hos Faderen, Feierinspecteur Breunich'og om moren 'der senest har tient hos Kapitain Conradi, logerer nu hos Snedkermester..' osv. Stedsnavnet der snekkermesteren holder til, tror jeg skal være Giedeveiten (om det finnes noe slik!)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

I databasen i (7) er det nok feil med Karen Sofie Lund som Petter Christians mor. Fredrik Wilhelm Bruennech og Karen Sofie Lund ble gift 18/7 1753 i hans tredje ekteskap. Han var først gift med Berit(Beate) Sørensdatter Hagerup.I Stjørdalsboka bind II del II side 27 og 28 står familien nevnt. Det står ikke hvem Petters mor er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Herman Martin Bruenech er min oldefar. Han var vognmann i Trondheim og var bosatt i Prinsens gate 4. Han ble gift med Inger Anna Munkeby (f. 1843 Munkeby i Frol/ Levanger)og de fikk 3 barn.Hermans Martins foreldre var ikke gift og faren Mathias Helmer Lundgreen Bruenech seilte utenlands. Han døde i Calcutta i India 1860.Mathias far er Gabriel Bruenech (1792-1878). Han giftet seg med Agnethe Margarethe Jørgensdatter Hansen. Agnete er født og oppvokst i Flensburg i Schlesvig Holstein (dengang dansk). Det er fra Agnetes mor at navnet Lundgreen kommer. Faren het Jørgen Hansen, mora Catherine Elisabeth Lundgreen. De var bosatt i Flensburg hele livet, men Catherines bror Mathias Helmer Lundgreen flyttet til Trondheim. Sistnevnte familie har forresten et stort familiegravsted som ved siden av hovedinngangen til Nidarosdomen.Jeg har ganske mange opplysninger om Bruenech som jeg kan supplere med, men jeg håper at jeg gjennom dette ihvertfall har klargjort sammenhengen mellom Bruenech og Lundgreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Til 3: Adressen til snekkermesteren tyder jeg til Gjetveiten..... det som i dag kalles Geitveita.Til 9: Alle mine kilder sier at Karen Sophie Lund er mor til Peter Christian. Han ble gift med Karen (2. ekteskap) 28.12.1740.Min kilde på dette er blant annet G.W. Bruenech: Slægten Bruenech - Personalhistorie og genealogi 1260-1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det kan jo være at det er feil i bygdeboka. Der står det jo også at Karen er født 1731 og da er jo også det feil. Hun må jo være født mye tidligere. Og i såfall må jo hun være mor til 14 av iallt 20 barn Fredrik Wilhelm hadde.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Karen er født 01.07.1721 på Foslien i Stjørdal, så hun er ca 30 år yngre enn sin ektemann. Hun døde i mai 1796.Hennes mann Friedrich Wilhelm Caspersen von Brünech fikk faktisk så mye som 24 barn, 8 i første og 16 (12 sønner og 4 døtre) i andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.