Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jens Petter Nielsen

[#63014] 'Sogne-Herman' Syversen Bøen i Aurdal, ca. 1668-1733

Recommended Posts

En av mine forfedre var trolig Herman Syversen, ca. 1668-1733. Gift 19/10-1704 i Reinli kirke, Aurdal med Kari Engebretsdatter Bøen. Han ble i følge bygdeboken kalt 'Sogne-Herman', og har vel således hatt sitt opphav et sted i Sogn. Noen nærmere stedsangivelse er imidlertid ikke nevnt.Jeg har fått et hint om, at Luster burde være et aktuelt sted å begynne undersøkelsene. Det mest nærliggende blir vel derfor å spørre bygdebokforfatter Lars E. Øyane, om han kjenner noe til Herman Syversens opphav?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Tandsether

I en av bygdebøkene for Luster (vet ikke hvilket bind det er, jeg har bare en kopi av sida) på side 23 under garden nedre Saude står det at Hermunds far er en Sjur Ørjensen av ukjent opphav, f. ca. 1623, bruker på Saude fra ca. 1660, kona er ukjent. Men han hadde 4 barn, og en av disse er altså Hermund Sjursen som han kalles, og som kom til Aurdal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!Da skal jeg kikke i bygdeboken på angitt sted!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.