Gå til innhold
Arkivverket

[#63015] Dåp av Povel Christophersen på Modum 1728


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Jeg har funnet han med oppgitt dåps dato til 4. april 1728 på Family Search.Han burde være her et sted, men jeg klarer ikke å finne ham, og om det er noen faddere.Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 1 (1712-1740), Fødte og døpte 1728, side 112.: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8494&idx_id=8494&uid=ny&idx_side=-117>LenkeHan giftet seg med Berthe Rasmusdatter 28. desember 1755, som var f. 21. juli 1726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hallo KjellDet er neimen ikke lett å lese navnet til noen av disse, fx. Aase Torgiersdatter, her leser jeg også datoen 16. november.Er det trolovelse (lysing)?Nydelig Kjell, takk skal du ha.Hadde vært fint om noen også hadde klart å lese de forskjellige faddernavn som fremkommer.Vennlig hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (6): 16. november 1721 er trolovelsesdatoen, vielsen var som Knut sier 1. februar 1722.Fadderne ved Povels dåp: Kirsten Jacob Klæboes, Aasse Sachriasdttr., Sarcha Cornelius dttr., Mads Biørnssøn Biørndalen, Arne Trygsøn Søyen, Stephen Corneliussøn.Fadderne ved Berettes dåp: Kiersti Syversdaatter, Karen Syversdaatter,Dorethe Syversdttr., Arne Trygson, Lodvig Nielsen, Niels Torgiersen Rypaas.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

En digresjon, siden dere har funnet noen interessante faddere på Modum. Er det noen av deres som kjenner til hvilken Cornelius som kan være far til hhv Sarcha og Stephen.Grunnen til at jeg spør er at jeg på den ene siden sitter med en kobling mellom hollendermiljøet i Skien og bruksmiljøet ved Hassel ca. 1670, og på den andre siden får inn et Corneliusnavn hos et av mine anepar: Peter Petersen og Magrete Sørensdatter døper en sønn Cornelius 1772, og disse er tidvis knyttet til Hassel.Jeg kan selvsagt legge dette inn som en egen etterlysning også, men tenkte jeg fikk smi mens jernet var varmt og dermed spørre allerede her. :-)Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

HeiJammen er jeg glad for alle dere som stiller opp og hjelper oss, som plundrer med å lese, og å forstå hva som står skrevet.I tillegg, at vi gratis (jada, vi betaler via skatten, men glem det) kan lese kirkebøkene på web.Tusen takk Else, du er suveren. Til AreBeklager, det er ikke noen jeg har kunnskap om, til nå.Jeg har kun en person som fadder, Anders Corneliussen, bosted Svelvik 1794 – 1799, han er vel neppe i slekt med dine.Vennlig hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Knut:Takk for opplysninger om Anders i Svelvik uansett. Cornelius-navnet er interessant, da det som oftest indikerer hollendertilknytning. Om enn i mange generasjoner etter at immigrasjonen fant sted. Det samme kan vel sies om kvinnenavnet Sarka (lille Sara).Opphavet til at Cornelius-navnet og Sarka-navnet kommer til Modumtraktene tror jeg vi finner via dette skiftet i Skien 1669. Legg merke til at Åse Corneliusdatter er gift til Hovland på Modum og Anne Corneliusdatter er knyttet til Skotselv: LenkeMvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

AreTakker for henvisningen til skifteregisteret fra Skien. Ja, man kan finne mange nyttige forbindelser via faddere, så kanskje jeg etter hvert må vandre mot Skien for å finne anene til disse Cornelius. Faddere var jo slektninger (alltid?), så det gjelder å finne på hvilken måte.Svelvik hadde også mye forbindelse til Holland, som du sikkert vet.Vennlig hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

KnutMan kan nok ikke regne fadderne kategorisk som slektninger, men ofte finner man nære slektninger her. I bruksmiljøene kan det være at fadderene hadde sin bakgrunn blant de andre arbeiderne.Og når det gjelder Cornelius-navnets utberedelse på Modum, så skal jeg vel også være litt forsiktig. Jeg ser ut av nettversjonen av bregravde på Modum 1712-1740, at en enke fra Christiania, Mari Corneliusdatter, i 1729 begegravde sin 14 år gamle sønn på Modum. Referansen til Skien-skiftet må derfor oppfattes som én av flere muligheter, dog er det interessant all den tid to av Cornelius-døtrene fant seg gifter i samme distrikt.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

AreBlant Åse Corneliusdatters barn finnes både en Cornelius og ei Sarka (ca 1673 - 1714). Forøvrig ser det ut som Sarka går igjen også senere i denne slekta.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore Jørgen:Takk skal du ha. Jeg fant også Anne Corneliusdatter som avdød 1718, 75 år gammel, gravlagt ved Heggen kirke på Modum. Om hun hadde etterkommere kjenner jeg foreløpig ikke til.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.