Gå til innhold
Arkivverket

[#63016] Johan Villhelm Brynjulfsen Norin


Gjest Anne Liv Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Liv Tollefsen

Noen som kan hjelpe meg å finne Johan Villhelms foreldre? Han er født 1854 i sverige, men har på et tidspunkt flyttet til Norge (drangedal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Jeg har sjekket i kirkebøkene for Töllsjö, Älfsborgs län, etter et tips fra et nettsøk.Joh. Wilhelm Bryngelsson flytter fra Töllsjö, Älvsborg, reg. 24.08.1878, fra plassen Slätthult (tror jeg det står) til Norge.Det er en 'åbo' Bryngel Andersson som får flere barn i Töllsjö mellom 1861 og frem til 1870 (da Alida blr født), så langt jeg sjekket. (dåpsbok for 1854 er ikke tilgjengelig). Emmeli fødes i 1866, far Bryngel Andersson og hustruen Anna Cajsa Børjesdatter eller Bengtsdatter. Hun er 42 år i 1866. Konen kalles iblant bare Cajsa Bengts- eller Børjesdotter. Ser da ut som hun er f. ca. 1824 og har vært rundt 20 år da hun ble mor til Johan Wilhelm, om dette er de rette personene. Opplysningene må sjekkes, dette må tas som et mulig spor.Det ser ut som de har bodd flere plasser, da barna er f. på ulike steder: Sjögard (tror jeg det står), Mellangården (?) m.v. De har kanskje vært leieboere (hva betyr tittelen 'åbo'?Det er i alle fall et spor som noen med mer ekspertise på Sverige godt kan følge videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Fant ikke Bryngel Andersson i den digitale folketellingen på SVAR i 1880, men fant på å søke i 1890 samt dobbelsjekke med scannet husforhørslengd for årene 1886-1898, s. 232, der levde på gården Sjögared i Töllsjö både 'undantag' (hva betyr denne tittelen?) Bryngel Andersson f. 14.01.1821 i Töllsjö og konen Anna Kajsa Börjesdotter f. 03.08.1824, død 07.03.1894,samt barna Enoch f. 16.07.1869, utvanrda til Amerika dat. 11.05.1887,og Emmeli f. 16.12.1866, gift 13.11.1890 med Aron Gustafsson f. 1863 i Töllsjö, disse fikk 3 barn, hvorav 2 døde mens de bodde på Gränne i Töllsjö, mens sønnen Carl Einar f. 1894 levde også i 1900. Da har imidlertid Aron Gustavsson ny kone, Emma Mathilda Johansdtr f. 1872, og en datter Alda Linnéa f. 1900 (vel oppkalt etter Anna Linnéa som var en av Emmelis døtre som døde små). Så Emmeli Bryngelsdotter er nok død mellom 1898 og 1900.På Sjögared bodde også frem til 1890 (da hele denne familien reiste til Amerika) August Bryngelson f. 1849 og Johanna Josefine Andersdotter f. 1854 med flere barn, ført øverst på samme siden som Bryngel Andersson er ført. Er August også en bror til Johan Wilhelm?.På dig. folkeltelling lever fortsatt Bryngel Andersson f. 1821 i Töllsjö på Sjögared, Töllsjö, som ensamståande Undantagshjon.Kan jo ikke garantere at dette er dine folk, men det er godt mulig at Bryngel og Anna Kajsa er foreldrene til Johan Wilhelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

s. 58 i død ock begravningsboken for Töllsjö (som går frem til og med året 1894) finner jeg død mars 7. og gr.l. 11.: Börjesdotter Anna Kajsa, undantag, Sjögared, gift, 69 år 7 mnd. og 4 dgr. gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, jeg har nå sjekket nærmere i fødselsbøkene.Det ser faktisk ut til å være to mulige foreldrepar i Töllsjö til din Johan Wilhelm Bryngelsen:Åbo Bryngel Andersson og hustruen Kajsa Bengtsdotter bor i Mellangärde og får blant annet datteren Johanna Mathilde i 1862 og Alida 09.03.1870. I 1870 er Kajsa Bengtsdotter 44 år ved datterens fødsel.Åbo Bryngel Andersson 1821-levde 1900 og Anna Kajsa Børjesdotter 1824-1894 bodde i Sjögared og fikk barna Mathilde 12.04.1863, Enoch 04.11.1865, Emmeli 07.11.1866 og Enoch 16.07.1869, alle f. på Sjögared, mor Anna Kajsa Börgjesdotter 45 år i 1869.Så da blir det verre å avgjøre hvem av disse foreldreparene som er Johan Wilhelms foreldre. Synd at ikke de scannede fødselsbøkene eller husforhørslengdene fra før 1886 er tilgjengelige for Töllsjö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her legger jeg ved den forespørselen på nettet som førte til at jeg fant at Johan Wilhelm kom fra Töllsjö, og som gjorde at jeg fant han utreist fra Töllsjö i 1878.Can anyone assist me in finding more about my roots in Sweden? My Grandfather Grandfather Johan Wilhelm Bryngelsson was born in Sweden Tollsjo Kдmpagaarden. I now wery litle about the wifes.Visit my Genealogy Pagehttp://home.sol.no/~tnorin/ Terje Norin Klepp i Rogaland, Norge - Monday, September 8, 1997 at 10:51:51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

samt dette:Hi! My name is Renate and I am looking for any info about my great grandfather. His name was Abraham Kornelius (Johanson) Norin and he was born in 1895,Norway. He emigrated to USA between 1921-1930. Got a son Ted or Teddy. Abrahams father was Johan Wilhelm (Brygelsson) Norin and came from Sweeden. He was born in 1864. If you know something, please e-mail me. My adress is: radio-tvservice@sensewave.com Love Renate Norin Gulliksen Renate Norin Gulliksen Larvik, Norway - Sunday, September 10, 2000 at 23:42:59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

samt dette:tab.nr.2176 (1698) Jens Gunderson Thors, Singusdal døpt 19.03.1797 g. 23.07.1826 med Marthe Nikoline Pedersdatter Paus Singusdal døpt 1804 d.1862. Ekteparet kom fra Kviteseid i 1828 med 2 barn. Faren skrev seg for Dampenes ( de er gift i Drangedal, flyttet så til Kviteseid, for så å komme tilbake) De hadde da fått Gunder som var 1/2 år gl. Barn: Gunder f.22.09.1826, døpt 22.10 s.å. i Drangedal, Singusdal Peder f.26.12.1827 i Kviteseid g. 1. gang m. Birgitte Marie Madsdtr. Rønningen (2849b) g. 2. gang m. Kirsti Bærulfsdtr. Johnsfedt u/Heldal (2849b) Aase Andrea f.18.04.1830 døpt 25.04 s.å. i Drangedal, Dampenes u/Tørnes g.m. Halvor Halvorsen Kaasene (3432) Anne Karine f. 07.08.1832 døpt 19.08 s.å. i Drangedal, Moen u /Naas, g.m. Jens Halvorsen Kaasene u/oseid (3438)Peders datter Thorborg 16.06.1855 ble gift med Johan Wilhelm Brynjulfsen Norin (3851) og sønnen Gunder 21.10.1857 ble gift med Kari Andersdtr. Heldal (4159) som jo er dine tippoldeforeldre. Så det stemmer nok at dere er i familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

[XLS] Töllsjö Filformat: Microsoft Excel 13, 120, 1748-12-28, Drängen, Bengt, Andersson, Töllsjö Storegården ...... 467, 4660, 1846-12-27, Drängen, Bryngel, Andersson, Mellangärde, Hemmansdottern ... www.slaktdata.org/search/getExcel.php/?scbkod=158317&sdsuffix= V1&filename=TOLLSJO-V1&date=2007...Töllsjö&downloa... - Lignende sider Flere resultater fra www.slaktdata.org »På dette nettstedet fant jeg bryllupsdatoer til de to Bryngel Anderson-ene i Töllsjö, begge gift i 1846:dräng Bryngel Andersson 25 år, Mellangärde og Cajsa Bengtsdotter Gantarås 22 år gift 27.12.1846, Töllsjö.Åbo/dräng Bryngel Andersson Sjögared 25 år og Anna Kajsa Börjesdotter Sjögared 22 år gift 05.04.1846.Så spørs det hvem av disse som er dine forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Bruk www. slaktdata.org og www.alingsasslaktforskarforening.seDe søkte er ifølge registrene hos Släktdata høyst sannsynligvis: Anna Cajsa f. 1830-10-09, Slätthult Västergård, Carl Magnusson, Johanna Andersdotter (25)Bryngel f. 1823-08-06, Slätthult Kämpagården, Anders Nilsson Johanna Bengtsdotter (29)1854-03-29 drängen Bryngel Andersson, Slätthult Kämpagården, pigan Anna Cajsa Carlsdotter, Slätthult Västergården, mannen 31 år, kvinnan 24 år.1854-04-06, Johan Wilhelm, Åbo Bryngel Andreasson, Cajsa Carlsdr (24), Slätthult Kämpagården 1855-09-02, Johanna Christina, Dräng Bryngel Andreasson, Anna Cajsa Carlsdr (25), Slätthult Kämpagården 1857-03-29, Svante August, Dräng Bryngel Andreasson, Anna Cajsa Carlsdr (27), Slätthult Kämpagården 1859-09-22, Andreas, Arbetskarl Bryngel Andreasson, Anna Cajsa Carlsdr (ingen oppgave), Slätthult KämpagårdenSvante August d. 1860-10-16, inhyses barn, Slätthult, 3 år 6 mån 7 dgr (NOT: 10 dgr mangler), foreldre Bryngel Andersson Anna Cathrina Carlsdotter Bryngel Andersson, inhysesman, Slätthult d. 1861-05-08, 37 år 8 mån 28 dgr, frossa (NOT: Ser ut å mangle noen dage her òg) d. 1895-07-28, Inhyses Anna Cajsa Carlsdotter, Slätthult Skräddaregård, (født) 1830-10-09Og hvis man går til Alingsås Släktforskarförening www.alingsasslaktforskarforening.se, under 'Fil & kyrkoregister', Töllsjö, finner man en del interessant. Om Bryngel står fästningsfånge i 6 år. Familien flyttet til Kvibacken Slätthult Skräddaregård, efter at Bryngel døde? Johanna Christina til Nårunga 1872, ingen kommentarer på de andre to barnene fra 1. ekteskap.Anna Cajsa omgift 1867 med Carl Peter Andersson f 1829 i Kämpagården död 1879 s Vitalis f 1867 (NOT: Mere info står) s Fredrik f 1869 t USA 92 d Emma f 1871 gift i Stensjöholm (NOT: senere til Nårunga, mere info står under Töllsjö plus under Nårunga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

OK, da var mine to foreldreforslag feil, men heldigvis førte sporet mitt om Tölljö til et ner sannsynlig svar på Johan Wilhelms opphav. Bra at div. 'galne' hypoteser fører til rett resultat til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Liv Tollefsen

Dette var interresant å lese.Det har gått rykter om at Johan Willhelm var sønn av oscar 2. Og hvor kommer navnet Norin inn tro?? Ellers takk for alle flotte lange svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det var et rykte som jeg har hørt om andre svenske innvandrerer også. Det fortelles f.eks. om en hr. Frødin i Sokndal at han skal ha slengt et papir i bordet for kommunestyrerepresentantene om at han var sønn av den svenske kongen... og de tilstedeværende ble helt 'øvegjidde', som vi sier.Nå viste det seg via slektsgranskning dette året at han var en husmannssønn fra Sverige, yngstesønn, tidlig farløs, og minst 5 av søskenflokken reiste over til Norge ulike steder og gjorde ulik 'karriere'. Kongssønn var han såvisst ikke, neppe Johan Wilhelm heller, men det har nok vært litt artig og kanhende hjulpet litt på selvtilliten om en fikk noen undrende nordmenn til å gå på den skrøna. (Kan de ha hatt et reisebrev eller etv annet dokument som hadde kongens stempel eller signatur, som de kunne briljere med, tro? Noen etterkommere som har tatt vare på svenske attester eller lignende?)Navnet Norin har han sannsynligvis 'funnet på', som mange svensker gjorde. Det krydde av Oluf Olsson, Per Persson og Johan Johansson, så da var ble det vanlig og 'fornuftig' å ta seg et særlig etternavn. Nordin, Walén, Sundin, Lindblom, Blomquist osv., navn tilsynelatende 'tatt ut av løse luften'.Den tidligere omtalte Frödin kom fra et område som het Fröbol i Elgå sokn, så derfra har vel han fått idéen til sitt etternavn, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Liv Tollefsen

Hehe, jeg fryktet at det var noe sånt som hadde skjedd. Heldigvis så er det min manns slekt dette, så det er heldigvis ikke jeg som blir skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.