Gå til innhold
Arkivverket

[#63024] Svend Kvilhaug - Ames, Iowa 1920?


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

Svend Eliassen Kvilhaug reiste i følge flere kilder fra 'Emigranter fra Stavanger 1825-1970' til USA i 1907.Jeg har prøvd å finne han igjen på Ancestry.com uten å lykkes.Men på en av kildene fra 'Emigranter fra Stavanger 1825-1970' Lenke står det derimot litt annen informasjon. Navnet står som 'Svend (wilhow) Kvilhaug', og under annet står det 'HAN VAR I AMES,IA.1920.', dette har jeg identifisert som byen Ames i Iowa. Jeg prøvde igjen å finne han på Ancestry med denne infoen uten å lykkes der heller. Jeg får ingen treff i det hele tatt på byen.På hva som er kilden for dette står det 'BELL 27-5-1920', det er vel datoen 27.5.1920, Bell vet jeg ikke hva skal bety, heller ikke hva kilden skal bety.Kan noen hjelpe meg? Hadde vært fint med hjelp til dette spesifikt, og generelt å finne igjen Svend Kvilhaug i USA.Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Han var født 4.8.1848, ukjent når han døde.Han reiste sannsynligvis til USA sammen med sin bror Abel Eliassen Kvilhaug f. 1841. De hadde 4 søsken til som trolig ikke reiste til USA.Foreldrene var Elias Abelsen Kvilhaug (1812-1886) og Anne Serine Svendsdtr (1813-1904)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er reisebrev fra Kvilhaug-folk som hadde slekt i Decorah, Iowa og i Dovray, Minnesota:Leaving Norway for the USA Added by MFerkingstad on 12 Aug 2008It was told by Ole Olsen ( Son of Ole Mathias Olsen - aka Matt Kvilhaug - aka Matt Olsen)'In 1903, my parent, Ovedia (my sister) and I left Ferkingstad and went to Skudenes Karmoy and took a ferry to Stavanger. We then left Stavenger on a steamboat and came to Ellis Island by New York City. It was there my dad lost, or someone stole all his papers and money while he was taking me to the restroom because I was ill. Dad then wired my uncle, Nels Jakob Ferkingstad, in Decorah, Iowa and he sent us money to get us to Decorah.'When Ole Mathias Olsen first came to the USA, he called himself Matt Olsen. Olsen was the name we used in Duluth and also in Dovray, Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ang. innlegg 4 om at han emigrerte sammen med sin bror Abel:Det står i emigrasjonsbasen at han reiser alene.'Fam. ref. Anna' er nok en referanse til moren Anne Serine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vi finner disse to brødrene på Ancestry's database for arrivals i Quebec, Canada. Jeg har imidlertid ikke tilgang til data utenfor USA. Håper noen med tilgang kan gå inn og se på dataene.PreviewName: Abel EliasenPort of Arrival: QuebecName: Svend EliasenPort of Arrival: Quebec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en annen database som også har Quebec-dataene. Men det er en betalingsdatabase:Record # Surname Given Name Born Circa Year of Record Source874551 Eliasen Svend 1841 1871 Passenger Recordhttp://www.ingeneas.com/ingeneas/Abel Eliasen finnes også i basen:Record # Surname Given Name Born Circa Year of Record Source874298 Eliasen Abel 1842 1871 Passenger Record

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den Svend som du fant i Emigranter fra Stavanger, og som var i Ames, kan vel være denne personen?Boston Passenger Lists, 1820-1943Name: Svend W Kvilhang Arrival Date: 30 Apr 1908 Age: 17 years Estimated Birth Year: abt 1891 Gender: Male Ethnic Background: norwegian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Saxonia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Elias Nibaw Kvilhang Last Residence: Norway Birthplace: Koithang, Terkings, Norway Microfilm Roll Number: 121Svend N. Kvilhaug er sønn av Nils Eliasen Kvilhaug, og han skal til sin bror Elias Nilsen Kvilhaug i Fargo, ND.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Hanne Line,Denne Svend Kvilhaug ser ut til å være sønnesønn av Elias Abelsen på gården Qvilhaug, Ferkingstad i Skudenes pr.gj.Vi finner faren og farfaren i 1965-tellingen på denne gården, de er hhv. 10 år (Nils Eliasen) og 54 år (Elias Abelsen). Det er denne Niels som Svend oppgir som sin far og nærmeste slektning ved immigrasjonen i 1908. ('Niels Eliasen Kvilhaug, Ferkingstad, near Haugesund'). Så Fargo, North Dakota kan være et godt sted å lete.I den norske 1865-tellingen finner vi også den Svend Eliasen som etterlyses ovenfor, han er 18 år i 1865, og emigrerer altså i 1871, men er ført med alder 30 år.Svends bror, Abel Eliasen, er i 1865 handelsbetjent, 25 år og bor i Falnæs sogn i Skudenes pr.gj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Dette må vel være Elias, broren til Svend Kvilhaug (født 1891). Han bor i 1910 sammen med sin kone nr. 2. 1910 United States Federal CensusName: Elias M Hilson [Elias M Nilson] Age in 1910: 66 Estimated Birth Year: abt 1844 Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: Lovise SHome in 1910: Northland, Ransom, North DakotaMarital Status: Married Race: White Gender: MaleYear of Immigration: 1905Household Members: Name Age Elias M Hilson 66 Lovise S Hilson 64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På den annen side er denne Elias Nilsen, 66 år i 1910, for gammel til å være bror til Svend Kvilhaug (født i 1891). Må vel i tilfelle være halvbror ..... ?(Kunne heller ikke finne noen passende Elias Nielsen i de norske folketellingene for 1865 og 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Den Elias Nilsen du Kurt har funnet her er er nok ikke i slekt med min Kvilhaug-familie, ikke som jeg ser det ihvertfall.Jeg 'stammer' fra Elias Kvilhaug (1886-1967), han reiste til Amerika flere ganger, uten å bosette seg permanent. Han hadde kun to søsken, Tore Kvilhaug (1884-1968) som emigrerte i 1903, og Svein Kvilhaug (1890-1961), som jeg ikke visste noe spesielt om før Hanne Line fant denne 'Svend W Kvilhang', i 1908 (takk). (Håpløst med Amerikanerne som registrer disse navnene hehe)(Nils (f.1856) er altså faren til de 3, og Svend (f.1848) og Abel (f.1841) er da altså onklene.)Her har jeg vel funnet Svein Kvilhaug (f.1890) i 1910 også:1910 United States Federal Censusabout Swens Kvilhang Name: Swens Kvilhang [swend Krielhang] Age in 1910: 19 Estimated Birth Year: abt 1891 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Farm Hand Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Reed, Cass, North Dakota Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1907(Her hadde heldigvis noen forsøkt å rette 'Kvilhang' til 'Krielhang' sånn at det ble lettere...)Et spørsmål til deg Hanne Line, hvor fikk du om Svend Kvilhaug at 'han skal til sin bror Elias Nilsen Kvilhaug i Fargo, ND' fra? Jeg har ikke tidligere vært kjent med at Elias har oppholdt seg der.Det kan forresten godt være at den ene Svend Kvilhaug (med AMES) jeg fant i Emigrasjon fra Stavanger ikke er samme som de 2 andre der som er den eldre (evt. onkel) Svend Kvilhaug. Altså den som er i Ames, Iowa er Svend f. 1890 i motsetning til onkelen, f. 1848 som jeg først antok.Merker at det blir forvinnende med alle disse Elias, Svend Kvilhaugene her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Godt at vi i alle fall har funnet ut noe:)Jeg begynner å lure på om Svend og Abel kan ha blitt værende i Canada. De arriverte som kjent i Quebec i 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Ja, jeg lurte litt på det jeg og Kurt, det er vel ikke folketellinger fra Canada på Ancestry(?). Kanskje sannsynlig det er grunnen til at de tilsynelatende ikke dukker opp i noen søk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

At Svein Kvilhaug f 1890 skulle til broren Elias i Fargo ND, sto i manifestet ved innreise til USA 30. apr 1908.Det er i allefall 2 folketellinger for Canada tilgjengelig på Ancestry, 1901 og 1911. Men er norske navn dårlig transskribert fra amerikanske folketellinger, er de canadiske enda verre ;)- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en Svend Eliasen som har fått seg land i Canada. Jeg har ikke annen tilgang til data der, så dette er alt jeg fant på ham i Canada.Western Land Grants (1870-1930)Legal Land Description Part Section Township Range Meridian SE 36 46 14 W4Reference: Volume: 410Folio: 292Microfilm reel number: C-6266Names:Svend Eliasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Ville bare si at jeg i dag har funnet et bilde av Elias Kvilhaug som er merket 'Fargo N.D.' i et skikkelig gammelt fotoalbum etter hans nylig avdøde datter (hun har mest sannsynlig arvet det, et bilde er f.eks. merket 'Maj 1890'). Bildet er kanskje fra rundt 20-tallet. Så han har nok oppholdt seg der en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Da er vel dette din Elias som ankommer New York i 1910. Han er ført som 'non-immigrant alien' og skal til Parker, North Dakota, hvis jeg leser manifestet korrekt. Han har kone Ingeborg Nilsen i Stavanger.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Elias Kvillvang Arrival Date: 15 Oct 1910 Estimated Birth Year: abt 1886 Age: 24 Gender: Male Port of Departure: Southampton, England Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: PhiladelphiaPort of Arrival: New York, New York Nativity: Norway Birth Location: Norway Birth Location Other: skudianos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Denne Elias var som du sier mange ganger i USA. Finner ham også med ankomst New York 2. mai 1906, da skal han sammen med to andre til mrs. Knudsen, 672 Henry Street, Brooklyn. Han er da 'single'.Videre ankommer han USA i 1924 (via Canada), 1927 og 1929, i tillegg til ankomsten i 1910.Ved ankomsten i 13. april 1927 er anført at han har visum utstedt i Washington D.C. den 1. Oct. 1926, samt at 'last permanent residence' var Brooklyn, New York. Hans yrke er 'carpenter'.Den 22. april 1929 ankommer han New York ombord på 'Stavangerfjord' med US visum datert 6. Oct. 1928. Fødested: Skudesnes. Yrke 'carpenter'. Last residence: Brooklyn, N.Y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.