Gå til innhold
Arkivverket

[#63027] Andreas Sakariasen fra Røren?


Gjest Jan Frode Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Karlsen

Jeg søker etter foreldrene og oldeforeldrene til Andreas Sakariasen født ca.1830 i Røren i Trøndelag. Torodd Kinn var innom for en tid tilbake og mente Røren kunne være Røran og Leinstrand, noe jeg ikke betviler., men for en som ikke er kjent i Trøndelagen er det vanskelig å søke i kirkebøkene når en ikke vet hvor en skal søke. Håper på hjelp. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Jeg er ikke hjemme akkurat nå så jeg kan ikke slå opp i bøkene mine, men Røra finner du under Inderøy, Nord Trøndelag, og hvis han var døpt på Røra skulle du finne han under Salberg Kirke, Inderøy. Jeg hadde en 'quick look' på FT 1801 og det var 8 Zacharias fornavn på Inderøy da og kanske 4 i rett alder for å være far til Andreas. En av de er Zacharias Jørgensen, 15 år, og han var tjener på Salberg gård, Røra. De andre var ikke på Røra. Hvis du fremdeles leter neste uke skal jeg se litt i Inderøy bygdebøkene og ministralbøkene jeg har hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Røran i Leinstrand var nok eit feilspor. Salberg eller Røra i Inderøy er staden.Her er nok konfirmasjonen til Andreas: Permanent sidelenke: LenkeHan bur på Ystad i Salberg (Røra). Foreldra er Zacharias Johnsen og Ingeboranne Larsdtr.Det kan verte verre å finne dåpen, for det ser ut som kyrkjebøkene er mangelfulle for 1820-talet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Svein og Torodd, Takk for svarene. Jeg aventer ditt svar Svein. Torodd: Det ser bra ut det lenke du gav meg. Så langt stemmer navn og årstall. Takk så lenge. Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Dette kan være rene tilfelle, men i FT1865 for Salbergsveen, Røra, er det en Ingeboranna Sakariasdatter, 36 år gammel. Som Torodd fant var Andreas's mor Ingeboranne, så er denne Ingeborganna Andreas's søster?Det står at Ingeboranna var fødd i Verdal, som er nabokomunen til Røra, så kanskje du skulle lete der også for Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Jan Frode. Jeg er nå hjemme og har sett litt på den informasjonen jeg sitter med. Som Torod sier er kirkebøkene fra 1820-1830 'mangelfulle'. Inderøy bøkene, hverken hovedboka eller husmannssoga, nevner ikke Andreas eller Zacharias under Salberg eller Ystad.Jeg tar det at det er fra FT 1865 for Bjugn at du har funnet Andreas Sakariasen fødd på Røren i 1829. Da vi ikke kan finne hans dåp undersøkte jeg litt om den Zacharias Jørgensen jeg nevnte i (2). Han ble fødd på Salberg gård og døpt 11.8.1786. Far var Jørgen Sivertsen og mor Lisbeth Pedersdatter (død 1792, 49 år).I FT1801 finner en Jørgen S. på Salberg Nor gård, 67 år, som 'konen fader'. Konen er Berit Jørgensdatter gift med Ole Sivertsen og det står litt om han i Inderøyboka.En annen mulighet en Sakarias Johnsen som du kan finne på FT 1865 på Hjælsaasenget, Salberg Sogn. Lenke Her er problemet at kona er vist som Ingeborg Olsdatter, ikke Ingeborganna Larsdatter som konfirmasjonen viser. De har en datter hjemme som kan være søster til Andreas, som vi vet har flyttet til Bjugn før 1865.Alt i alt er det vel ikke mye framgang Jan Frode, men kanskje litt å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Svein Beklager at jeg ikke har svart deg før. Takk for svaret. Det er som du sier, vi har to valg. Begge to Sakariasene har jo tilknytting til (Salberg Solberg). Mest heller jeg til Sakarias Johnsen. Jeg tror at Sakarias har tvillinger, Andreas og Ingeboranna. Er det riktig? Hvem er den datteren som kan være søsteren til Andreas?. Jeg tror vi stanger hode i veggen. Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til Andreas Zacariasen f. 1829 med foreldre Zacarias Johnsen og Ingebor Anna Larsdatter, gaardsfolk paa Salberg i samme sogn (Saxhoug): Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Sakshaug i Inderøy, Ministerialbok nr. 730A05 (1822-1830), Fødte og døpte 1829, side 780-781. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16426&idx_id=16426&uid=ny&idx_side=-315>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Vielsen til Zacarias Johnsen og Ingeborg Anna Larsdatter i 1827, par nr. 19: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Sakshaug i Inderøy, Ministerialbok nr. 730A05 (1822-1830), Ekteviede 1827, side 352-353. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2485&idx_id=2485&uid=ny&idx_side=-179>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Randi Ja, det er som noen sier at det er mange glupe mennesker. Du har nok funnet de rette folkene. Og da er problemet med Andreas mor løst regner jeg med. Så forløbig takk for dine viktige opplysninger. De er gull verdt. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei igjen!Jeg finner ikke noen Zacarias med far Jon Knudsen døpt i Inderøy omkring 1793-94, ei heller konfirmert.Det er en Zacarias døpt i Selbu i 1794, som kan være aktuell. Zakarias Jonsen Tuseth med foreldre Jon Knudsen Tuseth og Ingeborg Jonsdatter: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Selbu i Selbu, Ministerialbok nr. 695A02 /1 (1757-1801), Kronologisk liste 1794, side 167. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16311&idx_id=16311&uid=ny&idx_side=-171>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFamilien Knudsen, selbu, 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Beklager, men Zacarias fra Selbu er ikke den rette, for han er i Selbu i 1865 med kone og barn.Så da får jeg lete videre ....Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hva med denne Zacharias, f. 1794 i Ytterøy, med foreldre Jon Knudsen og Berit Rasmusdatter: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A03 (1756-1816), Kronologisk liste 1794, side 127. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16411&idx_id=16411&uid=ny&idx_side=-129>Lenke Permanent bildelenke: LenkeZacharias nederst til høyre og på s. 128.Ft 1801 Ytterøy, Jon Knudsen, Berit Rasmusdatter og Zacharias:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.