Gå til innhold
Arkivverket

[#63033] Gabriel Hausdörfer (død 1709 på Kongsberg) og noen av hans barn


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Jeg søker flere opplysninger om auditørsønnen Gabriel Tobiassen Hausdörfer, særlig fra 1690-årene. Han ble gift på Kongsberg ca. 1690, men ser ut til å ha vært fraværende i perioden 1692 - 1699. Hvor var han? Hva gjorde han? Han fikk fire barn rundt den perioden, nemlig Gabriel d.y., Idde, Lischen og Johan, men hvor og med hvem? Det er nemlig mulig at han giftet seg omigjen. Begge sønnene oppga ved ulike sølvverksmanntall at de var født på Kongsberg, men det stemmer neppe.Utenom denne perioden har Gabriel vært sett som sakfører og som deltager i kommisjonsforretninger ved Hakadal og Moss jernverk. I 1706 fikk han sønnen Wilhelm Anthoni, født på Kongsberg. Denne sønnen var bergarbeider ved manntallet i 1724, men så er han vekk. Hva var hans videre skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Takk for linkene, Gunn. Jeg har riktignok ikke finlest skiftene, men de er nok litt sene for det jeg forsker på. Linkene gjelder Gabriel den yngre.To av linkene berører det som er mitt hovedproblem: Om Johan Tax virkelig var søskenbarn til Gabriel d.y. eller ikke. Det finnes et tingsvitne fra 1741 som konkluderte med det. Men Johans avdøde far, geschworner Anthon Tax, var helt åpenbart av en annen mening. Hans søster var Gabriel d.e.'s første kone. Var derfor Gabriel d.y. heller sønn av en kone nr. 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette så komplisert ut. Fant dødsfallet til Gabriel Hausdørfer d.e. her i kirkebok for Kongsberg: Lenke1. rubrikk , 2. side omtrent midt på siden. Mai 1709.Finner ikke noe skifte i de digitale kilder under Kongsberg. Kun sønn med samme navn nevnes , pluss opplysninger om den mystiske fetter Johan Tax i skftene .Her er jeg redd mine forsøk på hjelp blir for dårlig.Lykke til i alle fall med din forsking her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.