Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Søstuen

[#63034] Feil fødselsår: Dorthe Marie Knudsdtr. Hals

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Det er noe jeg ikke får helt til å stemme: Dorrte Marie Knudsdatter Hals står oppført i W. Lassens bok om familien Hals på side 93 som født omkring 1700. I ministerialboken for Elverum ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9165&idx_id=9165&uid=ny&idx_side=-89>Lenke) står hun som fru captein Glads enke, begravet den 14.5.1767, 65 år gammel. Med andre ord født i 1703.Dorthe gifter seg med Willum Jørgensen Løgting i 1710 ifølge Bjørn Rash sin artikkel om familien Løgting i Elverum (

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grete Singstad Paulsen

Vet du hvem Dorte Marie Knudsdatter Hals er datter til?Jeg har i min base en med navn Nils Knutssøn Hals. Hans sønn Casper Nilsen Hals ble døpt i Gran, OP i 1715.Har ikke verifisert Nils Knutssøn Hals' far ennå, men det kan være Knut Jenssøn Hals, død 27 aug 1725 på Aaset Søndre, Åmot, HE.Kanskje Dorte og Nils er søsken? Nils bør i alle fall være født før 1695, - kanskje rundt 1685?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Søstuen

Som far til Dorthe Marie har jeg Knud Jenssøn Hals (f. ca. 1660 - d. 27.2.1725 på Åset i Åmot, Hedmark). Knud hadde en sønn som het Nils Knudssøn født ca. 1690 og død 22.4.1752 på gården Helmen, Gran, Hadeland. Han ble begr. den 12.5.1752. Hans sønn Casper Hals, døpt i Gran 3. søndage i faste 1715. Død i Oldeslo 25.7.1760. (Fra W. Lassen - Familien Hals, s. 43).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Roar Aalborg

Vil nevne at Dorthe Marie Hals antagelig er oppkalt etter sin farmor, Dorthe Hansd. Tisløf / Tønset (gift med Jens Nilssen Hals i Kvikne), som er datter av Kvikneverkets grunnlegger (som også medvirket mye ved opprettelsen av Rørosverket), hr. Hans Lauritzen (Tisløf / Tønset), og datterdatter av dennes forgjenger, hr. Rasmus Madssen, opprinnelig fra Møn (nevnt som 'Mønbo'). Sistnevntes kone heter også Dorthe, antagelig datter av forgjengeren, hr. Hans Olsen. Kvikneslekten Hals har vært omfattende diskutert i diverse temaer i DA, bl.a. 35514, og det er vel etter det rimelig klart at Knut Jenssen Hals i Åmot er sønn av Jens Nilssen Hals i Kvikne, og ikke som tidligere antatt, Jens Anderssen Hals i Skåne (som er en slektning). Dette oppgis også av slektsbokforfatteren Roger de Robelin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for nyttige opplysninger :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigurd Høst

Hvis fødselsåret hos Lassen er feil, er det også feil i bygdeboka for Åmot som Eyvind Lillevold utga i 1971. Der er Dorte Marie Knudsdatter (1702-1767) ført opp som det åttende og siste barnet til Knut Jensen Hals på Åset. Hun skal være gift med Vilhelm Jørgensen Løchting på Grindalen i Elverum, død 1726, og deretter med Christoffer Størksen Glad, dvs. det er den samme Dorte Marie som Jan har opplysninger om.Det mest sannsynlige er vel at presten i Elverum har brukt et litt unøyaktig skjønn da han førte alderen inn i kirkeboka, og at hun var litt over 70 år da hun døde i stedet for 65. Lillevolds opplysning om at hun var født i 1702 kan være et enkelt regnestykke basert på dødsår og alder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Søstuen

Hei Sigurd,Jeg regner med at Lillevold i Åmotboka (s. 87) har brukt ministerialboka som kilde. Dorthe døde i 1757, og i ministerialboka står det at hun da var 65. Jeg tror du har rett med hensyn på prestens 'unøyaktige skjønn' når han førte alderen inn i kirkeboka. Det første barnet, dattera Sille ble født i 1711 og Dorthe giftet seg med Willum Løgting i 1710. Det er vel mer sannsynlig at Dorthe var født før 1793 ville jeg tro. Hunn ville i så fall ha vært rundt 17 år når hun giftet seg med Willum og omkring 75 år når hun døde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.