Gå til innhold
Arkivverket

[#63035] Dro Aaste Marie Olsdatter til Amerika?


Gjest Solveig Kristine Westgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei, spørr om hjelp igjen.Aaste Marie Olsdatter er født 6 des 1849 i Bamble Telemark. Hun var datter av Ole Tellefsen og Maren Kristine Larsdatter. I 1865 bodde hun sammen med sine foreldre. I 1876 druknet hennes far Ole Tellefsen. Hennes mor flyttet til sin eldste datter i Brevik. Etter 1865 er det ikke mulig å finne spor etter Aaste Marie.Derfor lurer jeg på om hun har flytta ut av Norge, til Amerika for eks.Har henne på tema nr: 49187 også.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett i emigrantlister i digitalarkivet og ikke funnet henne til nå.Litt vrient dette for det viser seg at en dame med samme navn f. i Bamle ca 1850 kan forveksles med den du leter etter.Her er navnsøsteren 1865.LenkeFår prøve å lete etter slektningene som emigrerte også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver å starte med søsken av Aaste Marie. Ved foreldresøk på Ole Tellefsen og Maren Kristine Larsdatter fant jeg følgende barn f. i Bamle:Gunhild Marie Olsdatter f. 1840Tellef Olsen f. 1844Maren Oline Olsdatter f. 1847og Aaste Maria Olsdatter f. 1849Var det hos Gunhild Marie moren oppholdt seg?Hva het Gunhild som gift ( 1900-telling) ?Hvor har du funnet dødsfallet til mor Maren Kristine? ( Jeg finner ikke dette i Brevik kirkebøker ?)De fettere som ble nevnt emigrert var Oluf Hansen f. 1876 og Hans Anthon Hansen f, 1883. Siden disse var så mye yngre enn Aaste Marie er det vel lite trolig at hun kan ha reist sammen med dem?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå fant jeg endelig Maren Kristine Larsdatter død i Brevik . Kirkebok v, side død 9 jan , beg 15 jan , nr, 2 1899. LenkeHar lett igjen i utflytterlister i Bamle de nærmeste årene etter at Ole Tellefsen døde 1876, uten hell til nå.Vet du om noen av de andre barna i søskenflokken døde tidlig, eller emigrerte?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Bamle i 1900 er det en fiskerkone som heter Aaste Olsdatter ( riktignok passer ikke alder helt) men kan hende en dame å undersøke nærmere. Giftemål og datter f. 1897? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var nok ikke den rette Aaste Marie, for her fant jeg vielsen i Bamle: LenkeRiktignok het damen Aaste Marie Olsdatter, men fars navn var Ole Olsen, og hennes alder var oppført med f. 1854.Sorry.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei Gunn.Jeg er veldig glad for at du prøver å hjelpe meg. Har lett etter denne dama i mange år.Hun hadde en onkel som reiste til Amerika Tallak Tellefsen Høen.Som kaller seg Heines.Hennes fetter på mor siden reiste til Calif. Moren hennes bodde hos datteren Gunhild Maria, hun hette Tallachsen som gift.Broren Tellef døde som baby.Jeg skal på jobb i ettermiddag, men er tilbake kl: 23.Er så glad for den hjelpen jeg får, det hadde vært moro å finne ut av dette, hun er søster til min oldmor Maren Oline Olsdatter.Mange hilsner fra Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Tellefnavn jeg finner i 1865-telling på Høen-gårder er her: LenkeVet du noe om denne Tallak Tellefsen var bror av Ole Tellefsen?Kan han ha emigrert før 1865?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er vel dette paret som her gifter seg i 1843 i Bamle som var tante og onkel til Aaste Marie?LenkeVil tro at muligheten til at Aaste reiste over til dem er meget mulig, siden hun ikke finnes i 1900-tellingen i Norge.Det skal bli spennede å se om det kan være mulig å finne ut av dette.Det finnes en god sel folk her som er flinke med søking i folketellinger i USA , kan hende disse kan hjelpe deg med søking.Skal lete litt om jeg kan finne noe av interesse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei Gunn.Å ja,det skal bli spennende. Gleder meg til det. Tror de hadde to barn med seg,eller døde den ene før de reiste. MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver å lete litt i kilder til tidlig emigrasjon. Dessverre ikke så mye tilgjengelig her. Finner et fra Porsgrunn går det emigrantskip flere ganger i 1846, men ikke passasjerlister å finne til alle overfartene.Prøver med lenke til en liste her, men vet ikke om det lykkes: http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=2058Ellers er det en som arbeider mye med emigranter i Dis . Skal legge en lenke til dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteparet Tallak Tellefsen med hustru og sønn Halvor 1/2 år på utflytterlister i denne kirkebok for Bamle:Se 2 side Her står tydelig at de skulle til Amerika: LenkeDa tror jeg det ville være lurt med en etterlysning på Dis slektsforum. Kan hende de også der kan finne nytt om Aaste Marie ?Skal bli spennende om noen eksperter kan finne løsning på dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være Tallak som er død her?Lenke America&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.