Gå til innhold
Arkivverket

[#63036] Walbor Sivertsdatter f ca 1778 -hvor?


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Walbor Sivertsdatter f ca 1778 (23 år ved FT 1801) befinner seg som tjener på gården Søedalen i Hemne som tjener. Hvoer kommer hun fra, og hvem er foreldrene?Har ikke funnet henne døpt i Hemne, så jeg regner med at hun er innflytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis hun kom til Hemne før konfirmasjonen, mener jeg det er stor sjanse for at hun kom sammen med familie. Hva står det egentlig som bosted på henne ved konfirmasjonen? Er det Lændsbogten? Jeg er ikke kjent og kjenner heller ikke gårds- og plassnavn.Det blir konfirmert en Thore Sivertsen nr. 14 1798 med samme bosted:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lars og Ingbor Lænæsbugtens barn Rølv døpt nr 4 nedenfra til høyre. Faddere: Sivert, Marit og Ole Lænæsbugten.LenkeNå begynner jeg å tro på at dette er en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Takk for innspillene.Det er godt mulig dette er en familie, bosatt på den sør-vestlige delen av Rovatnet (ca midt demellom Vinjeøra og Kyrksæterøra). Walbor er ikke et spesielt vanlig navn i dette området på den tida, så det burde være mulig å spore henne opp.Nå har det vist seg at det var en tildels betydelig tilflytting fra bl.a Rennebu og Meldal.Kommer hun derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser på det som en vielse. Sieur Moen med Marite Svinsaas. Jeg tror ikke kvinner var forlovere på den tiden, bare faddere.Mulig dåpen til Ingeborg, nr 2 venstre spalte, høyre side.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Trur nok at det er det rette ekteparet de har funne. I følgje bygdebok for Meldal tok desse to over part av Moen straks dei var gifte og Nils Lykkja nemner 3 born, Arn f. 1765 samt tvillingane, Ole og Sigrid f. 1767. Dette er alt han har å melda om denne familien og nye folk står som eigarar av garden i 1785. Truleg har Sivert og Marit måtte gå frå garden. I følgje same kjelda så var Sivert f. 1728 og det rimar jo svært godt med at han var 70 år då han døydde i 1798.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Hadde en liten forhåpning til at denne Walbor var en av søsknene til Ole Sivertsen Flauget/Asplia (Hitra) siden en av hans søstre, Marit, oppholdt seg på samme gården (Søedalen) i FT 1801. Det er hun nok ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.