Gå til innhold
Arkivverket

[#63040] Henrik Carstenson Schjødt i Trondheim


Gjest mona falch
 Del

Recommended Posts

Gjest mona falch

Henrik Carstenson Schjødt født 1741 gift Anna Catrine Nordal ?lurer på om dette er foreldre til Henrik1 : Carsten Henrikson Schjødt f 1702 i Trondheim gift med Mette Alette Garner f : 1702 . 5 barnCarsten er Henrik Carstenson Scjødt Flensburg f: 1675 gift Ingeborg Andersdtr Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, her er dåpen til Henrik, sønn av Carsten Schiøt og Mette Gartner i Vår Frue, Trondheim, 1741 - Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), side 32. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Erik Noer

Til 1: Henrik Carstensen Schjødt født 1675: Stemmer det at han døde 1726 og var kjøpmann. Om det er samme mann har jeg han registrert som gift med Sidsel Jelstrup og Henrik C.S. født 1741 som felles barn. Brødre til Henrik: Jacob, Ebbe (1658-1736) og Jørgen død 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Vi finner Jacob Carstensen på Skipnes i Aure i Manntallet av 1701. Han er oppgitt å være 48 år, og har sønnene Erik 19 år, Carsten 10 år og Ebbe 7 år. Det ble holdt skifte etter Jacob i 1708. Han er omtalt i 'Gardtales i Aure' av Anders Todal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Jeg forstår deg slik at du mener Jacob i innlegg 3. Hva er tilknytningen slik at det må være samme person ? Er yrke, slektsnavn eller ektefelle nevnt ? Jacob er bror til min 6xT-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Ja, det er Jacob i innlegg 3 jeg henviser til. Nå kom jeg i skade for å skrive 'Gardtales i Aure', det skal være 'Gardtales i Stemshaug' av samme forfatter. Jeg har noen notater om Jacob.'En Flensborger ved navn Ebbe Carstensen hadde handla til seg Skipnes og flere gårder i Aure; Rognan, Sagmestervik, Ulsnes og husene på Skomakerholmen i Auresundet. Det var trolig Caspar Schøller som solgte til Ebbe Carstensen. Ebbe hadde en bror som het Jacob, han var ei tid kjøpmann i Trondheim, med borgerskap og alt, men trodde vel det skulle være bedre å drive som uteligger i Skipnes i form av gjestgiveri og handel. Han var gift med ei Elen Eriksdatter Opdal. De hadde syv barn, Erik, Carsten, Ebbe, Ane, Elen, Dorthea og Inger. Disse folka kalte seg opprinnelig Schiøtt, men ættlingene til Ebbe Carstensen, tok Hornemann som slektsnavn. Jacob Carstensen satt som leilending på Skipnes til 1703, da fikk han skjøte på Skipnes, Rognan, Ulsnes og Sagmestervik fra broren Ebbe for 600 riksdaler.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Takk for info. jeg har fra før liggende at Ebbe C. var gift med Anna Henriksdatter Hornemann (1671-1766). De hadde tre barn, hvor de to eldste tok navnet Hornemann, mens den yngste tok navnet Tønder. Noe info i NST III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg hadde akkurat denne oppe:25.11.1733 Vår Frue T.heim Hr Hans Ebbesen Hornemann, cap til Bynæset, og Demoiselle Anna Margrethe Hammand cop - Ebbe Carstensen skriver under... Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Vaksvik

Dersom man skal diskutere slekta Jacob Carstensen (Schiøtt) under denne tråden, burde man ta med etternavnet Jul. Anders Todal var nok usikker på hvor Elen Eriksdatter kom ifra (kona til Jacob Carstensen). Todal nevner henne som Elen Eriksdatter Opdal, under Skipnes, men i samme 'Gardtales i Stemshaug', side 351, under Ulsnes, nevner han henne som Elen Eriksdatter Jul. Han sier at hun muligens var datter til Erik Pedersen Gyl i Tingvoll. Dette tror jeg ikke stemmer. Har ikke funnet henne i denne slekta. For et par år siden, kom jeg ved en tilfeldighet over Aaboes slektstavle på internett (lagt inn av Simon Ellefsen). Her står oppført Inger Roaldsdatter, f. 1613, Ytterøy, og Erik Nielsen Juel (Bergskriver på Inderøen kobberverk) som foreldre til Elen Eriksdatter Juel. På 56.23 i slektstavla står det at 'Elen Eriksdatter Juel fikk Jacob Carstensen Borger i Trondheim'. Jeg vet ikke om man kan stole på denne slektstavla. (Gerhard Schøning har vel under sine reiser nedtegnet noe om denne slekta) Inger og Elen er navn som går igjen i slekta. Anders Todal sier at Ebbe Carstensen(Hornemann) og Jacob Carstensen (Schiøtt) var brødre. I kane.benkestokk.teiste forlags oversikt over 'Trondhjems borgerskap 1680 - 1730' (Tore Hermannson Vigerust red.) side 57, står Ebbe Carstensen, Jacob Carstensen og Henrich Carstensen Skytt, oppført som 'Flensburgere, under 'De middelmaadige og formuende Negotiantere'. Om deres bakgrunn er det visstnok nevnt noe i 'Hornemanns slekter'. Jeg lurer på om noen vet hvilken Juel-slekt bergskriver Erik Nielsen Juel kommer fra? Det finnes flere Juel-slekter. Men, man burde kanskje opprette en annen tråd for dette spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kan da kanskje ta med at i 1656/57 måtte utliggerborger på Nordmøre, Anders Eriksen Juel, betale 8 ørtuger 13 mrk sølv etter siste herredagsdom for utværelse mot privilegiene (Kåre Hasselberg: Sakefall i Trondheim 1590-1660).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

19. jan 1741 Vår Frue cop Christen Christensen Stabel og enchen efter Aage Finne, Madame Methe Henrics datter Schiøth. Dette er vel datter av Henrik i innlegg 3: Lenke Jeg holder på med Vår Frue kirkes bøker, og det dukker stadig opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.