Gå til innhold
Arkivverket

[#63064] Guri Kristensdatter tjenestejente på stor Gaalaas i 1827


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Guri Kristensdatter var tjenestejente her på garden i 1827. Hun giftet seg 23 nov dette året med en gardskar på Doglo, Erik Larsen f ca 1799. De bodde lenge på et eie under Lykset og finnes stadig i kirkeboka med barn. Ekteskapet finnes også i kirkeboka. Da dattera Gønner ble døpt var ei av fadderne Marie Kristensdatter på Stor Gålås-eie og det er vel ei søster kanskje? Lykset er nærmeste nabo med Gaalaas. Når jeg søker etter Guri sitt opphav, stopper det her på stor Gaalaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Thor Bøhmer

Den kommentaren om Gudbrandsalen har jeg oversett. Jeg har søkt Hedemarken rundt. Årsaken til at jeg overså Gudbrandsdalen var at jeg syntes det sto ett eller annet med Gudbrandsdatter. Brukeren på stor Gålås het nemlig Gudbrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takk for den Lars Ove. Jeg har mange registreringer på Sorgendal, men bare brukerslekte. Nå finnes navnet Kristen der både blant brukerne, men også blant de inngiftede kvinner. Men først gjelder det å slå fast at hun er fra Fåberg og som sagt, muligens med ei søster Marie (Marje). Det eksisterer vel en utflytterprotokoll for Fåberg også? Kanskje kunne det være lurt å legge inn spørsmålet for Oppland også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det har du rett i Lars Ove. Kristen bodde der som arbeider i 1801, men kan jo muligens være bror til bruker'n på Sorgendal. Jeg har bare registrert Jørgen Kristensen uten søsken. Selv om jeg har mange forfedre fra Fåberg, så har jeg ikke registrert den bygsa like nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ser du på 'kaveringsmennene', Lars Ove, så er en Hans Dagsveen nevnt. Jeg har registrert en Kristen Kristensen Dagsveen f ca 1745 og en f ca 1806. Men ikke registrert forbindelsen mellom dem. Min hypotese er at Kristen Kristensen muligens kan være fra eller i slekt med Kristen Kristensen Dagsveen. Jeg har også registrert en Asbj Hansen Dagsveen f 1800. Så her er det kanskje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående innlegg 9.Fra FS:Asbjørn ,født 14 jan,døpt 26 jan 1800. Foreldre Hans Dagsveen og Berthe.[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500221614747&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juri>Lenke s4friendly=Søsken: Else,døpt 13 mars 1803: LenkeXsten,døpt 28 mars 1806: LenkeMarith,døpt 30 april 1809: LenkeHans Pedersen Dagsveen og Berthe Nilsdatter i 1801: Lenke De giftet seg 22 feb 1798(?): LenkeVielsen,fra kirkeboken. Hans Pedersen Lysgd og Berthe Nielsd Dagsveen. :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ang innlegg 9 og 10: På tellingen i innlegg 10 så vi at Niels Mortensen og Marit Christensdatter bodde på Dagsveen.De er foreldre til Berthe Nilsdatter,gift med Hans Pedersen.Niels Mortensen Dagsveen og Marith fikk disse barna: Berthe,født 5 feb 1781: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500221618159&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeRønnaug,født 4 mars 1783: LenkeChristen,født 15 mars 1786: LenkeAsbjørn,født 16 juni 1789: LenkeForeldrene til disse barna giftet seg 15 juni 1780: LenkeVielsen,fra kirkeboken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette var meget bra Ann-Mary og Lars Ove. Når det gjelder Hans Pedersen Lysgd, så var han enten tjener eller husmannssønn på Lysgård (oppafør hoppbakken). Der var det en bror av en av mine forfedre som var bruker. Uansett - opplysningene er meget interessante for meg og fyller ut det jeg hadde om Dagsveen.Det gjenstår å finne ut om vår Guri er fra Fåberg. Jeg bladde raskt gjennom utflyttede i dag tidlig og fant ingen som passet, men det kan jo hende man fort overser ett vrient skrevet navn.Nå er det også slik at Lisbet Eriksdatter f 14 sep 1840 i Lykset i Furnes, datter til Guri ble gift med Johan Olsen Hagebakken i Vang. Johan Olsen var fra Fliflet-eie. Kanskje var det slik at slektene kjente hverandre fra Fåberg??Uansett, det passet dårlig å bruke mye tid på dette nå. I natt leverer vi såkalt 'julekalkun'. Så er det vasking og desinfisering samt innsett av daggamle kalkunkyllinger. Det er en stri periode, men så er det en fin opplevelse og gå og fore de gule små. Når man gjør et sidesprang og tar med seg de små viderverdigheter i landbruket, så var det rally, norgescup forbi gården her lørdag. Hesten som var nyskodd, er nå barbent igjen. I skrekken for hylende biler, sirener og lavtflygende helikopter, gjorde den seg ren for sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.