Gå til innhold
Arkivverket

[#63067] Vaterland/Drammen


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Ja, det vet jeg forsåvidt, men jeg tenkte det kunne hete det samme flere steder. Jeg har jo sett at det er en bydel som het Grønland i Drammen også. Saken er at jeg har en ane som giftet seg 2.1.1825 i Bragernes krk. Syver Hansen står oppført som bosatt Vaterland. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har aldri hørt om en bydel i Drammen med navn Vaterland, men det kan jo likevel være et gammelt navn dette?Her legger jeg en lenke til litt om bydelene i Drammen: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Gunn! Jeg så at i lysningen i 1824 står navnet skrevet med W - altså Waterland. Men det er vel bare prestens stavemåte - det blir jo ikke mer Drammensk for det. Den gode Syvert står oppført i 1865-tell. som født i Trondheim. Reiseglad fyr dette, ser det ut til.Takk igjen. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg fant forlovererklæringen deres i 1824 og kunne trenge litt hjep til tydning av det som står som anmerkning. Erklæringen er fra 1824 - som åpner med 1823 23.sept. Fire sider frem - midt på siden står det Sivert Hansen og Justine Vright Steenberg. (Beklager, men jeg er ei krøkke mht lenker)Kan noen se hva som står før 'Trondheim 15.april 1822' Kan det være da Syvert (Sivert) flyttet fra Tr.heim?? På forhånd takk! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg begynte å fundere på om Vaterland muligens kunne være en del av navnet. Etter en rask sjekk på FS på etternavnet Vaterland dukket det opp en Martha Magdalene Vaterland født i Trondheim i 1804. Ved å sjekke foreldrene hennes (Thomas Hansen Vaterland og Berthe Olsdatter) i 1801-tell. dukket det opp en Sivert Thomassen 3 år.Dersom dette er riktig kar, er det naturlig at sønnen til Sivert heter Thomas Hansen. Det første barnet til Sivert og Justine het Birgithe Maria. Jeg tror dette mejker sens.(Gid det var så vel - han har ikke vært lett å finne ut av) Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja dette var ikke det enkleste å lese ved forlovelseserklæringen her i kirkeboka på v. s.LenkeMin tolkning med et stort spørsmålstegn:Engkarl Sivert Hansen Vaterland og pigen Justine Vrigt Steenberg .Det som står foran er verre. For meg ser det ut til å stå noe som manifest sogneprest ... Trondheim? 15 april 1822.Det kan godt være at Vaterland er navn her som du sier.Skal kikke litt om jeg finner ut mer.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen i Bragernes også her: Lenkese v. side. Syver Hansen , ungkarl , skomagersvend 24 år. pigen Justine Vrigt Steenberg 29 år.Forlovere: Skolelærer Ingebretsen og skomagersvend? .. Gulbrand Winther.Da er det lettere å søke etter Syver Hansen når vi har ca fødselsår.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel denne Syver Hansen skomager i Drammen i 1865 har vel i så fall litt feil alder, men folketellinger er ikke alltid så nøyaktig. Ved vielsen hadde han alder oppgitt til 24 år?LenkeLeter vidre i Trondheim.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Her går det unna!! Tusen takk skal du ha. Den yngste sønnen heter Ole Frederik f. 1832 (døpt 21.8.1832 i Bragernes)Moren er Olsdatter - jo jeg heller mer og mer til at dette er riktige folk. Jeg fant en dåp i Vår Frue i Trondheim - nr. 74 side 224 i 1799. Barnet er døpt Sigvard, men det er vel også en art av Sivert. Leter videre. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Stedsnavnet Vaterland finnes mange steder i Norge, foruten i Oslo også i Drammen, Fredrikstad, Halden, Stange, ved Langesund og i Beitstaden og sikkert flere steder også.Navnet kommer fra Nederlandsk Wasserland (vannland), og det kom i bruk med trelasthandelen på 1600-tallet.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den opplysningen , Laila.Ofte tok jo folk navn fra der de bodde, så både stedsnavn og familienavn kan være mulig her?Ved foreldresøk på Thomas Hansen og Berta Olsdatter fant jeg vel den gutten du lurer på er rett? Lenke Sigvard Thomasen f. 1798..I tillegg fant jeg disse barn døpt av samme foreldrepar.Ingeborg Marie T, 11 jun 1797Ole T. 21 des 1798Ingeborg Marhea T. 24 apr. 1802Marthe Magdalena T. 6 okt 1804Aage Theodonius T . 1809.Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her er det ikke tvil om hvor dette Vaterlandnavnet til Thomas Hansens familien stammer fra i alle fall. Se her i Trondhjem i 1801: LenkeSkulle nesten tro det er rett person han som her er 3 år som du har funnet.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Han er i alle fall den som har pekt seg mest ut mht navnearv til sine barn. Det som hadde vært ille morro nå, hadde vært å finne den 'manifestasjonen/attesten fra sognepresten i - som jeg har knøvla meg fram til- Støren Trondheim. Gutten trengte vel å vise for seg at han ikke var gift tidligere ved inng. av ekteskap.Til Gunn/14 Dette med alderen er vel det som har gjort det litt vrient.Når han i 1825 er oppgitt som 24 år og i 1865 er oppgitt til å være 73 år- hmmm. Det blir ikke lett å finne rette vedkommende på de premissene. Men hælle måne - noen er virkelig flinke. Takk igjen! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Bare for kuriositetens skyld! Den 15.4.1822 reiste skomagersvend Sivert Hansen Watterland fra Trondheim med retning København. Med seg på reisen har han Ingebrigt Tronstad. Tronstad er 2.1.1825 fadder for Siverts første barn Birgithe Maria. Står å lese for utflyttet på side 461 Vår Frue Trondheim. Så det må ha vært utflyttingen presten refererte til i forlovererklæringen (6). Kanskje de ikke kom lenger enn til Drammen. Mvh. Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.