Gå til innhold
Arkivverket

[#63068] Guri Kristensdatter tjenestejente på stor Gaalaas i Furnes i 1827


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Guri Kristensdatter var tjenestejente her på garden i 1827. Hun giftet seg 23 nov dette året med en gardskar på Doglo, Erik Larsen f ca 1799. De bodde lenge på et eie under Lykset og finnes stadig i kirkeboka med barn. Ekteskapet finnes også i kirkeboka. Da dattera Gønner ble døpt var ei av fadderne Marie Kristensdatter på Stor Gålås-eie og det er vel ei søster kanskje? Lykset er nærmeste nabo med Gaalaas. Når jeg søker etter Guri sitt opphav, stopper det her på stor Gaalaas.Hun var 22 år ved vielsen og kom fra Gudbrandsdalen i følge Ann-Mary Engum.Lars Ove Wangensteen påpeker at kandidat finnes på Fåberg Guroe døpt 26 desember 1803.Det er jo slettes ikke uvanlig med innflyttere fra Gudbrandsdalen til bygda på den tida. Samme tema er også innlagt under Hedmark på samme forum.Er det noen 'døler' som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Ved ein rask gjennomgang av ministerialboka for Vågå har eg i tidsrommet 1801 - 1810 funne ei Guri Kristensdotter, men ho er truleg for ung til å vera den du er ute etter. Ho vart døypt 25.06.1809, far Kristen Knudsen, fadrar Sergeant Paavel Harildstad, Kristen Olsen, Ranni Damstuen og Kari Erlandsd. Sidan mora ikkje er nemnt, var ho ektefødd. Eg veit ellers ingenting om ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Ved ein rask gjennomgang av ministerialboka for Vågå har eg i tidsrommet 1801 - 1810 funne ei Guri Kristensdotter, men ho er truleg for ung til å vera den du er ute etter. Ho vart døypt 25.06.1809, far Kristen Knudsen, fadrar Sergeant Paavel Harildstad, Kristen Olsen, Ranni Damstuen og Kari Erlandsd. Sidan mora ikkje er nemnt, var ho ektefødd. Eg veit ellers ingenting om ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takk for innlegget Jakup. Også dengang var det 'barnebruder'. Hun hadde vel tross alt vært 18 år ved et evt gifte i 1827. Mere tvilsomt er det muligens at hun evt dro så langt alene. Dersom hun evt f.eks var sammen med en noe eldre søster var det sikkert enklere å dra? Ei Marie Kristensdatter stor Gålås-eie var fadder til ett av Guri sine barn. En mulig søster???Se ytterligere opplysninger som er gitt under Hedmark og debattnr 63064: Guri Kristensdatter tjenestejente på stor Gaalaas i 1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Eg tenkte nå også på at 'feilen' i alder kanskje var litt stor i forhold til det eg er vant til såpass seint.Eg har i alle fall ved ein ny rask gjennomgang av ministerialboka funne at foreldra til Guri varUk Xsten Knudsen - P. Guri Pedersd., trulova og vigde 29.02.1795.Eg har funne fem barn:Rønnov døypt 02.08.1795 Knud ' 26.08.1798 Peder ' 12.04.1801 Johannes ' 08.04.1804 Guri ' 25.06.1809.Opplysningar om legd viser at dei i 1801 og 1804 budde ein plass under Øy, like ovanfor Vågåmo. Fadrane kan tyde på at dei budde der heile tida, og da helst på ein av Øygardane ('Ødegaarden') eller kanskje på Bakken.Eg har ikkje funne fleire barn seinare. Når siste jenta fekk same namnet som mora, kan det tyde på at mora døydde før barnet vart døypt, men det har eg ikke fått undersøkt. Eg kan heller ikkje sjå at korkje Kristen Knutsson eller Guri Persdotter hadde barn utanfor ekteskap dei næraste åra før dei vart gifte. Denne Guri Kristensdotter hadde derfor truleg ikkje nokor syster Marie eller Mari.Dersom du likevel skulle finne ut at det var denne Guri Kristensdotter som kom til Furnes, ville eg vera svært glad for å høyre frå deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.