Gå til innhold
Arkivverket

[#63091] Svale Nilsen


Gjest Anne Liv Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Liv Tollefsen

Jeg har Svale Nilsen f. 1663 i rogaland, videre har jeg funnet (tror jeg) faren hans Niels Pedersen f.1637 og faren hans igjen Peder Johannessen f.1596. Tror alle er født i rogaland. Ønsker å finne Peder Johannessens far og ellers andre opplysninger om disse tre,som søsken, yrke, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det blir vel ikke så lett å finne opplysninger så langt tilbake i tid, om du ikke kan få hjelp av lokale slektsforskere som har adgang til eldre dokumenter?Her er vel denne litt mangelfulle kilde du muligens har funnet dine opplysninger fra? LenkeHer står noe stedsnavn, så det er kan hende mulig å lokalisere folket. Så gamle kirkebøker er jeg redd mangler.Mulig med gårdsskjøter og gamle skiftedokumenter om dette er bevart i området?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mener at Holmen ligger i Klepp på Jæren. Det finnes tellinger fra 1663-årene i området. Kan hende du kan finne spor der?Se under digitalarkivets folketellinger fra Rogaland , Klepp.( databaseveljaren)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Disse personene er definitivt fra Bjerkreim i Rogaland, ikke fra Klepp.Side 720 i Bjerkreimsboka band 2:nr. 14: Svale Nilsen Eikeland under Holmen (gården kalt rundt 1800: Støl-Ødegaard, nå Ødegård/ Øygard)f. ca. 1663, død 1748 og jordfest 17.07.1748 var gift med Gjretrud Svendsdatter fra Holmen (nabogården).Svales foreldre er ifølge Bjerkreimsbokenenten Nils Pedersen Eikel u/Holmen ca. 1640-1726, kone NN, sønn til Peder Johannessen Holmen ca. 1596-død etter 1668, kone muligens en NN Olsdatter fra Lille Svela, denne Peders far er evt. Johannes NN på Holmen nevnt mellom 1603 og 1624, død før 1634, gift før 1617 med enke NN, Holmeneller Nils Sivertsen Eikeland u/Holmen nevnt mell. 1664 og 1676 og kone NN, han er da sønn til Sivert Torkelsen Holmen ca. 1596, nevnt til 1664, sønn til Torkel Tollefsen Svela i Bjerkreim osv.Siden det er så mange Kanskje og ? i Bjerkreimsboken, syns jeg du selv skal låne Bjerkreimsboken bind 2 av Lisabet Risa, utgitt 1998, og lese om disse personene selv, spør på biblioteket. Mye utfyllende lesning om personene. :-)Som du også ser i innlegg 6, ligger Holmen i Bjerkreim, ikke i Klepp.Dette er midt i vakre turområder i Dalanes heier... hvor jeg ferdes fra tid til annen, og i disse dager arrangeres endatil VM i saueklypping på Vikeså i sauekommunen Bjerkreim, en av Dalane-kommunene sør i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.