Gå til innhold
Arkivverket
Gjest MayBritt Widén

[#63107] Familinavnet König

Recommended Posts

Gjest MayBritt Widén

Hei Fins det noen som vet noe om etternavnet König.Eksempelvis hvor det kommer fra og hvor det fans i Norge. Med vennlige hilsener MayBritt Widén

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg kan ikke svare på hvor Kønignavnet kommer fra , men om du søker på navnet i 1900-folketellingen finner du en del i Rogaland, Egersund, Stavanger, Haugesund.pluss 11 navn i Bergen.I 1865 finner vi navnet i Hedmark, 1. i Hordaland 7, og i Rogaland 9 .Har ikke lett i 1801 og heller ikke i 1875-tellinger.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Den eldste jeg fant på RHDs telling 1865 var en kar født 1818 i Kongsvinger. LenkeGunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest MayBritt Widén

Hei Gunn Det var imponerende hvor fort det gikk. Takk skal du ha. Hilsener MayBritt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest MayBritt Widén

Hei Gunn Forsökte få opp de på RHD men får bare opp en mann- Prövde både på 1865 og 1900 -tallet.Kan du legge en lek til de du fikk opp i Bergen? Takk på forhand. Med vennlige hilsener MayBritt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Om du søker bare på etternavn Kønig i RHD-tellingene 1865, 1875 0g 1900 bør du få opp de som finnes. Legger inn en lenke her så kan du også prøve på dette selv:LenkeOm du skal ha digitalarkivet så kan du søke også der på etternavn Kønig både 1801, 1865 , 1875 og 1900. Om du ikke får dette til skal jeg prøve å legge inn fra Bergen de du ønsker.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her har du Kønig-familie i Bergen 1865: digitalarkivet: LenkeGunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Are S. Gustavsen

Om alt annet skulle svikte, så kan jeg alltids spørre naboen. Han heter Kønig. :-)Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Om du prøver å lete i Råde, Østfold finner du to stykker.1801. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest MayBritt Widén

Hei Gunn og Are Takk så mye for hjelpen. Nå har jeg litt å studere. Med vennlige hilsener MayBritt Widén

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den meste kjente Kønig jeg kjenner fra eldre tider, er den danske botaniker Johan Gerhard Kønig. Han ble født 1725 i Livland, den polske delen.Ellers finner du Kønig også i Christiania på 1700-tallet, 1801-tellingen inneholder også noen personer der slektsnavnet ikke er kommet med, et eksempel Hans Davidsen i Skjeberg (kom fra Christiania) som var en 'Kønig'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Og her er en til med en miksture av etternavn, bl.a. Kønig Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Husker den svenske skøytesprinteren Ove König på 70-tallet:-)Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Uten at jeg skal si det sikkert har jeg en mistanke om at navnet kommer fra Tyskland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Enda en Kønig i Bergen i 1748 Lenke Ang. borgere i Bergen, om du søker etter etternavn begynner med Køn... så vil du finne 6 til som var borgere i Bergen 1672-1748.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Du vil finne flere Køn... i Bergen om du sjekker databasen med de eldste kirkebøkene der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest MayBritt Widén

Hei alle sammen Takk for all hjelp, dere er så kjempeflinke.Takk igjen Med vennlige hilsener MayBritt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola L. Zetlitz

HeiCompagnichirurg Friedrich Christopher Kønig (min tipp-tipp-tippoldefar) ble født i København i 1775. Far var Grenader Jacob Kønig. Friedrich kom til Norge og etterhvert Bergen. Hans etterkommere bodde i hovedsak i bergensområdet og Rogaland.mvh Ola

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest MayBritt Widén

Hei Det var artig å höre. Takk skal du ha. MVH MayBritt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er de av samme slekta de som skriver seg for Kiønig tro ? Thorbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.