Gå til innhold
Arkivverket

[#63123] Berit Rasmusd. f.1865 og Severin Grandal, Stange


Gjest Jan Erik Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Aas

Berit Rasmusd. ble født 24.05.1865 på Skaret i Lilleelvdalen (Alvdal).Ved ft-1900 tjente hun i Trysil LenkeHennes videre skjebne er ukjent, uten at hun ifølge Alvdal bygdebok ble gift med Severin Grandal, Stange.Hva ble Severin og Berits videre skjebne? Og hvem var Severin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

På Grandal i Nes (Hedmark) har det tydeligvis vært en Severin, men han er jo død i 1900: Lenke . Så det må være en annen Severin, men kanskje noe slektskap der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De er ikke å finne i lysningsprotokollene for Trysil frem til 1914 heller.Dette blir nok en vanskelig nøtt å knekke!Ingen aktuelle kandidater i 1900 med Grandal(en) som etternavn.Men han skulle være født i Stange forstår jeg, da blir det å gå igjennom kirkebøkene i det aktuelle tidsrommet for å se om det er en Severin født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er ganske mange Severiner som er født få år før 1865-tellingen i Stange, men hvor det Grandalnavnet kommer fra er et spørsmål? Her er en av dem: LenkeHar prøvd å finne en passende Severin i utflytterlister for Stange, men ikke funnet noen passende kandidat til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en annen som bruker Grandal som etternavn, etter gårdsnavnet i Hedmark i 1900-tellingen: LenkeVet ikke om Severin har noe med denne gården å gjøre?På Stange finner jeg ingen gårdsnavn som liker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den lenken kan være et feilspor. Er ikke sikker på om det skal være Våler, Hedrum som har dette gårdsnavnet?Får lete litt mer etter dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Her er en Severin som er født i Stange, som også var i Trysil ved FT 1900: Lenke - men ellers er det ikke mye som stemmer ... Med mindre han ble enkemann etter 1900 og giftet seg med Berit. Men Grandal forklares likevel ikke.Hvor sikker er opplysningen i bygdeboken? Fremgår det hva som er kilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg takker for alle svarene!Den meget solide bygdeboka for Alvdal nevner kun at Berit ble gift med Severin Grandal, Stange. Det skulle da virke som om at dette var statusen ved et skifte, mulig etter Berits mor som døde i 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du finner dette skifte, så vil du kanskje se hvor de oppholdt seg og da finne ut hvor de giftet seg. Hadde du funnet farsnavnet hans, hadde du vært på god veg til å løse gåten.I ft 1865 ble navnet hennes skrevet Beret: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=F60438&gardpostnr=300&personpostnr=1102#nedre>LenkeOgså i 1875: LenkeDet står Skalet for gården.Jeg finner henne ikke blant utflyttere fra Alvdal 1863-1820:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Til innlegg 5, den Grandal er i Våler og da husmannsplass under Syvderud (Sjurderud). Jeg er rimelig sikker på at Severin ikke kommer derifra. Det er også en Grandal i Løten som jeg ikke tror at Severin kommer fra. Begge disse plassene er relativt unge. Den i Våler er riktiktignok nær 200 år gammel. I Stange er jeg ikke så godt orientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Takk igjen, dette er en virkelig lei nøtt å knekke!Det ser ut som jeg må sjekke kirkebøkene på Hedemarken og distriktet rundt for å finne dem.I verste tilfelle avsløres forhåpentligvis de etterlyste når DA tilgjengeliggjør 1910-tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kanskje et bomskudd, og jeg finner ingen koblinger til Grandal, men denne karen var jo i distriktet i 1900: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f00438&gardpostnr=273&personpostnr=1759&merk=1759#ovre>LenkeFor øvrig ligger Stange bygdebok på nett (men det visste du kanskje):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Erik Aas

Gåten er løst.Beklager overfor alle hjelpere at jeg satte dere på feil spor, men det stod feil navn i den ellers solide bygdeboka for Alvdal.Det skal være Granli, ikke Grandal!Det viser seg at hun var g.10.06.1908 i Romedal m/husmann og enkemann Severin Johannessen Granli, Stange, f.24.07.1869 på Præsterudeie på Vallset i Romedal.Sønnen Birger Granli, Gillundstranda, Stange, f.15.02.1908 på Stenbergeie i Romedal, d.20.12.1982 var g.m/Anna Elise, f.20.11.1906, d.25.09.1984. Begge er gravlagte i Stange. Disse skulle ha noen barn som jeg ennå ikke har lyktes å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.