Gå til innhold
Arkivverket

[#63124] Anders Olsen fra Senjen, Nordlandet


Gjest Johanne Lund Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johanne Lund Eriksen

Jeg leder efter en af mine forfædre fra Norge, som giftede sig ind i en grønlandsk familie.Anders Olsen - fra Norge: (ca. 1718 Nordland, Senjen, 100 mil fra Bergen). Rejst fra Norlandet i 1741 til Grønland via København.H. Ostermann, Nordmænd paa Grønland, 1721-1814, bind 2, side 657: Anders Olsen, Købmand:Anders Olsen er født ca. 1718. Ifølge egen opgivelse var han fra Senjen i Nordland, et sted 100 mil fra Bergen, men nermere kan ikke oplyses, ligesom hand ekstraktion er ubekendt. Han dog dog sikkert været et almuebarn.I aaret 1740 tiltraade en 'Studiosus og kjobmand' niels Axelsen o Rasch, Hans Egedes hutrus slegtning, efter dennes og Sewerins opfordring en rejse til Nordland for at udsøge 'nogle stærke og raske Nordlandskarle' til kolonister i Grønland. Han medbragte i høsten 1741 seks mand til København, hvor de opholdt sig på Sewerins bekostning til skibsfarten paa Grønland aabenes i vaaren 1742. Blandt disse 'Nordlandskarle' var brødrerne Anders og Hans Olsen. Tanken var oprindeligt, at de og deres fæller skulde være kolonister i Frederikshaab, men i hvertfald disse to kom til Godthaab, hvor de 'traadte i kost og løn' fra 17 juli 1742. Samtidig meldte kompaniet missionskollegiet, at de to brødre - foruden Peder Olsen Walløe - var de eneste 'frihandlere' i Grønland, d.v.s. som vil sette sig ned udenfor koloniernes omraader og leve af handel og kvægavl. De har giftet sig med indfødte og vil blive i landet deres livstid.Jeg brænder for at kunne lokalisere Anders Olsen´s forfædre i Norlandet, så jeg kan krydre min slægtstavle med de norske slægter. På forhånd tusind tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Kan det være denne Anders Olsen fra Fauskevåg i Trondenes, Troms? Det ser nesten slik ut. Simon Ellefsen har forfedre. Lenke brun&nr=38&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Lund Eriksen

Tusind tak for hjælpen. Jeg tror dog at der er større sandsynlighed for at Anders Olsens far havde Ole som fornavn. (d.v.s. Anders Søn af Ole= Anders Olsen). Samme efternavnsstruktur han Anders Olsen nemlig videregivet til sin søn Poul Andersen (Søn af Anders), som igen fik en søn, som hed Elias Poulsen Egede (Søn af Poul). (Elias fik on-off Egede i sit efternavn ved de kirkelige begivenheder). Efterslægten af Anders Olsen er at se på min hjemmeside www.lund-eriksen.dk Med venlig hilsen Johanne Lund Eriksen fra Grønland/DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Anders Olsens far har helt sikkert hett Ole. I tema 28734 nevnes Ole Kristensen og Margrete Andersdatter Juul som Anders Olsens foreldre. Der finnes også linken til Simon Ellefsens hjemmeside som gir ytterligere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Foreldrene til Anders Olsen var riktig nok Ole Kristensen (1666-1741) og Margreta Andersdatter Juul (1691-1769. De hadde 5 barn, Anders, Kristen, Anne Margrete, Hans og Ingeborg. Foreldrene til Ole Kristensen var Kristen Iversen (1634-1703) og ukjent Kristendatter. Foreldrene til Kristen var Iver Olsen og ukjent, og foreldrene til ukjent Kristensdatter var Kristen Rasmussen (1600-1649) og Synnøve NN (f. 1600). Den Hans Olsen som dro til Grønland var ikke bror til Anders Olsen. Anders Olsens bror ble gift på Steinsland i Skånland, og han har mange etterkommere i dag. Når det heter at 'brødrene' Anders Olsen og Hans Olsen kom til Grønland, er nok dette mer ment som brødre i ånden. De var herrnhutere. Jeg har forsåvidt god oversikt over etterslekten både til Anders Olsen og Hans Egede på Grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Lund Eriksen

Fantastisk info. Jeg er bare så taknemlig for jeres hjælp. Jeg kan forstå på de kirkelige data I giver mig her, er at den 'bror', som rejste med Anders Olsen fra Norge, blot var en bror i billedlig forstand i forbindelse med den Herrnhutiske menighed, som Anders Poulsen blev stor tilhænger af i Grønland. Men uanset hvad, så er der hægtet en Hans Olsen fra Norge af i Sukkertoppen i samme periode - som fulgtes med Anders Olsen fra Norge. Som det ser ud, forfølger jeg stadig den rigtige Anders Olsen, som fik en søn Poul Andersen, som igen fik en søn, som hed Elias Poulsen Egede, som er en af mine tip tippere. Den anden Hans Olsen fra Norgen, som blev gift i Sukkertoppen - må så være fra anden familiegren i Norge. Med venlig hilsen Johanne Lund Eriksen www.lund-eriksen.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifor noen år siden var etterkommere av Anders Olsen her i Harstad. De var interjuet i Harstad Tidene. Det var ca 2000 de var her. Det finnes sikkert noen som vet når.Eller kan jo opplyses at Iver Olsen og Vendel Larsdtr er oldeforeldre på farsiden til Anders. Har 29000 etterkommere 13400 ektefeller/etc på dette parret. Men ingen av etterkommerne på Anders blant dem.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Lund Eriksen

Jeg har nærlæst 2 bøger idag på grønlandsk af Karl Heilmann for af bare begejstning. Jeg har oversat/indskrevet følgende børn i min hjemmeside idag - www.lund-eriksen.dk: Anders Olsens børn: Resumé af Karl Heilmann´s bog; Kalaallit Kinguaarit, side 181-182: (Ikke checket personligt i kirkebøgerne endnu).1. Poul (Povel) Andersen født 22. jun 1753 i Godthåb. Konen Malene Kristine døbt 6. marts 1760 i Frederikshåb. Viet i Julianehåb af missionær Transz den 26. juli 1778. 2. Frederica Christine født i Kangaamiut (ved Sukketoppen), døbt 14. januar 1756. 3. Ane Marie, født i Kangaamiut (ved Sukkertoppen), og døbt - (årstal forkert i bogen). 4. Johannes Andrsen født i Kangaamiut (ved Sukkertoppen= og døbt den 25 marts 1760. 5. Anna Cathrine født i Kangaamiut (ved Sukketoppen), døbt den 11. februar 1763. 6. Okaline Margrethe født i Holsteinsborg ca. 1766. Vores families gren til Anders Olsen udspringer så fra Poul Andersen, den ældste søn.(Søn af Anders Olsen). Karl Heilmann´s bog; Kalaallit Kinguaariit, side 180: har jeg oversat som følgende: 'Efter sigende i 1726 en decemberdag nord for Senjen forliste ca. 25 fiskerbåde p.g.a. en storm i området, hvor ca 90 mænd omkom. Denne ulykkelige begivenhed gjorde mange børn faderløse og mange familier mistede deres forsørgere, hvorfor mange børn endte i Bergens Børnehjem, deriblandt Anders og Hans. Det har ikke været nemt at vokse op i et børnehjem. og det har nok givet ekstra gåpåmod for Anders i hele hans liv.'Om dette her hændt i virkeligheden og at Anders Olsen er voksen op i et børnehjem som bogen fortæller, har jeg intet at have det i, andet end det Karl Heilmann nævner (dog uden at jeg kan se, hvor kilden kommer fra).Men det er faktisk tit jeg har stødt på, at forældreløse unge mænd er blevet hyret til at arbejde for kolonisterne i Grønland - da de nok var vant til et hårdt liv i forvejen og kunne stå imod prøvelser i Grønland i den spæde start af kolonitiden i mit hjemland. Mvh Johanne Lund EriksenPS: Det kunne være sjovt om nogen kan scanne interviewet i Harstad Tidende til mig, så jeg kan lære mere om deres historie i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher har du en av de siste artikler om Grønland - Harstad forbindelsen. Lenkesom du vil se litt nede i teksten er biskopen som kom fra Grønland til Hans Egede jubileet i sommer etterkommer av Anders.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

... og i dag kl 17.30 på Nrk 1 er det et program om Hans Egede, Grønlands apostel.Er det omtalte forliset utenfor Senja i 1726 virkelighet eller...? I tilfelle ja, må det vel finnes opplysninger om det. Kanskje hadde det ikke den dimensjonen som er nevnt, ca 90 mann? Er det noen som vet mer om dette?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Lund Eriksen

Tusind tak alle sammen - jeg var ikke kommet så langt uden jer. Jeg sætter al data på min hjemmeside og bearbejder ved senere lejlighed. Tusind tak=Qujanarsuaq på grønlandsk også. Mvh Johanne Lund Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Far til Anders Olsen, Ole Kristensen, døde som nevnt i 1741. I skiftet etter ham i 1742 står det: 'Anders Olsen reiste herfra landet nest forrige år'. Anders Olsen ble gift med Tupernana 10.08.1752 i Nuuk af Hans Egede. De hadde barna Povel Andersen,f. 22-06-1753, Fridericha Christina Olsen f. 14.01.1756 Ane Maria Olsen, f. 19.05.1758, Johannes Andersen, f. 24.03.1760, Anna Cathrine, f. ca 1762, Okaline Margrethe Olsen, f. 1766? Ihelga kommer Hans Egede til å stå i sentrum her i Kabelvåg. Det blir gudstjeneste med liturgi fra 1708 fredag kveld, boklansering og foredrag lørdag, gudstjeneste og konsert søndag, og en del andre ting. I denne feiringen kommer også Anders Olsen til å stå sentralt. Se program for helga her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.