Gå til innhold
Arkivverket

[#63127] Bugge Familien


Gjest Bente Elisabeth Lier
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Elisabeth Lier

Jeg har en del informasjon om familien Bugge fra Danmark. Etterkommere av Ridder Niels Bugge fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,(1) Er det ny info du har eller er det info som allerede er kjent og som ligger på flere nettsteder?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Elisabeth Lier

Jeg har sikkert det samme som dere har, men jeg har forsket i kirkebøker og folketellinger også. Der har jeg kommet til Elisabeth Bugge, som er datter av Herman Bugge, han er 13.ledd.Dette er rett opp fra min morfar.Så det stemmer ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(10) Bente,Betyr det at du ikke har noe ny kildebelagt info om anene til Etnepresten Hans Nielsen Bugge 1580-1637?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

hvordan kan man gjennom egne studier i kirkebøker forske seg frem til at en navngitt person er TRETTENDE LEDD i en slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Elisabeth Lier

Tore. Jeg begynte med min morfar,Digitalverket,Skannede Kirkebøker. Der fant jeg hva hans mor og far het. Så fulgte jeg opp med dem osv. I tillegg leste jeg i Folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bente, du mener jo ikke at du har sett innførsler fra 13- og 1400-tallet i kirkebøkene på Digitalarkivet, hvoretter din opplysning om 13 slektsledd ikke stammer fra kirkebøker i det hele tatt. Du blander kirebokinnførsler med rene litterære opplysninger. Jeg tviler ikke på at du har funnet stoff om dine aner i kilder her på DA, men disse opplysningene bør du holde adskilt fra de rent litterære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Terje, hvis det er noe tekst du mener at leserne i denne tråden om Bugge skal ta stilling til, så f eks legg teksten inn i selve innlegget, ferdig transkribert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore:Slik jeg leser det så har Bentes referanse til 13. ledd å gjøre med teksten man finner i den lenken Gunn Huglen ga i inlegg (8), nemlig denne:'13. ledd Herman BuggeFødt ca 1690, død 1742. Var klokker i Brønnøy etter faren, og bodde på Mossem. Gift med Ingeborg Johannesdatter Stud, som levde lenger enn ham. Hennes foreldre var skipper og handelsmann i Brønnøy John Pedersen Stud - «Borger af Bergen oc vohngaftig paa Steensøen» - og Elisabeth Jacobsdatter Rusch. John Stud døde i 1699. (..)'Hvor mange ledd det er fra Bente til denne Herman er det derimot ingen som har opplyst om, verken Bente eller andre, men det skulle være mulig å forske seg tilbake via kirkebøker i Norge til en person som har hatt sin levetid fra ca. 1690 til 1742.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Tore (16). Ja her kommer det. Tollef klokker til Brønnøy er/skal være bror til Willatz Larsen Sørbøe. Og i kirkebok for Askvoll 4.s. etter påske 1713 begraves 'erlig og velforstandig Mand,Willatz Larsen Sørbøe. Hans sal fader var den Agtbar og Velfornemme mand fordum Kgl.Mays.Sorenskriver Lars Michelsen Bugge. Hans moder var den Dyd og Gudselskende Margrete Nilsdatter' . Moren het vel da 'Buch' til familienavn går jeg ut fra. Trudde dette var greit å få med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Per (19). Det rare er at ingen av tavlene nevner Willatz i det heletatt (ikke de jeg har sett).Mens det er jo etter han at det kommer frem at han er sønn av sorenskriver Lars Michelsen Bugge og Margrete Nielsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser heller ingen problem med denne kirkebokinnførslen. Jeg tror også det er mulig å presse inn 13 generasjoner fra 1690 til idag, hvilket blir en del kortere generajoner enn vanlig, men ja, sikkert mulig. Altså at Bente skulle ha Herman Bugge 13 led i anerekken fra seg selv og bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er vel greit.Problemet er vel kun at vi, i hvertfall jeg, ble villedet utfra (1) til å tro at her var ny viten på gang om de eldste slektsleddene. Forøvrig registrerer jeg at Nermo i sin database har fått med seg Willatz som sønn av Lauritz og Margrethe.Mht slektsedd; vi er noen som ft holder på å utarbeide en slektsbok med utg pkt i Strandebarm. Den går fra år 1600 til år 1801, og det er 7 generasjoner.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser nå av innlegg 13 at Bente hevder å starte med sin bestefar. Hun klarer altså å presse hele 15 generasjoner inn fra seg inkludert og bakover til en prest som døde 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Terje/18:) Hva er kilden til at sorenskriver i Sunnfjord, Lauritz Michelsen Bugge (død 1649) sin hustru Margrethe Nielsdatter skulle være av 'Buch'-familie ? (Jeg har også sett 'Bech').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(23/Vigerust:) Som Are påviser i innl. #19 så misforstår du, Tore. Bente henviser til omtalen av Herman Bugge på den web-siden det linkes til i innlegg #8 (http://winnem.com/siec/nbugge.htm), der han står oppført som ''13. ledd Herman Bugge''. I denne sammenheng 13. ledd framover i forhold til probanden i oversikten: ''1. ledd Niels Bugge'' (ridder, satt i riksrådet i 1302).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.